Forundringen var stor, da Eurocopter i februar valgte ikke at stille op med deres NFH90’er i konkurrencen om nye helikoptere til bagsmækkerne af de danske frigatter og inspektionsskibe. Forsvarets materieltjeneste (FMT) har flere gange understreget, at man ikke ønsker sololøsninger, men løsninger som også bruges af andre lande. NFH90 er netop en standardhelikopter, der bruges af mange af vores allierede. Og efter lidt for mange udviklingsår er NFH90’eren faktisk så småt ved at blive taget i brug i lande som Frankrig og Norge. Man kan dermed efterhånden godt begynde at tale om en hyldevarer. Og hyldevarer er netop det andet krav FMT har stillet til en kommende maritim helikopter.

Men nej. Eurocopter valgte at smide den aldrende AS565 Panther (der dog har et fedt navn) ind i konkurrencen. Og efter lidt mindre end en måned er det nu lykkedes mig at hive en forklaring ud af Eurocopter på denne startopstilling:

“Eurocopter has a wide range of helicopters that can fulfil a variety of mission profiles and that can be proposed depending on the specific needs of our clients. Based on a careful analysis of the Danish Maritime Helicopter requirements, we believe the Panther is the helicopter that will best fulfil the needs of the Royal Danish Navy.

The NFH, commercialized by NH Industries is a very capable machine with specific options that may be oversized with regard to the specific requirements in this particular tender.”

En for avanceret fætter til vores behov. Okay, så ved vi det.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

10 Comments for this entry

  • JM siger:

    *Man kan dermed efterhånden godt begynde at tale om en hyldevare*

    Det er vist at strække begrebet hyldevare til et meget tyndt punkt hva 😉

    Har siddet og søgt lidt på den sorte kat i MB versionen som er på bordet. Kan kun se at den skulle være købt af Bulgarien i seks styk som så er nedgraderet til tre. Derudover så det ud som om at Franskmændende opgraderer nogle af deres eksisterende til nær mb version for at kompensere indtil nh90 er klar en dag. Hvad er det, en ti år måske og så er vi overladt til et partnerskab med Bulgarien og deres tre styks…?

    Hmm…

  • Thomas siger:

    JM, MB versionen benyttes i dag af Mexico, Syd Korea og Bulgarien, så det er bestemt en hyldevare. Iøvrigt er formålet ved en hyldevare at de danske skatteydere ikke skal betale for udviklingen af en ny variant. AS565MB er en færdigudviklet helikopter.

  • Cphmoose siger:

    Enten er der tale om selverkendelse i forhold til NH-90 og ordet hyldevare eller så har de besluttet at den er for dyr til os.

    Mexico, Syd Korea og Bulgarien – Israel, Frankrig, Island ikke at glemme hvis vi tæller alle varianter.

    Korte version: En hylde vare uden en troværdig partner til at betale for de 2- 3 opgraderinger der behøves over de 20 -25 år stellet lever.

    Den har muligvis et fedt navn – men der er ikke rigtigt noget potentiale.

    Cphmoose

  • JM siger:

    Pantheren er en hyldevare, det er der ikke tvivl om. Det var 90 jeg hentydede til og mener stadig at det er et problem at kalde et ufærdigt produkt for hyldevare.

    Men, men tilbage til Panteren. Jeg læste godt Wikien og er blevet usikker på nøjagtigheden efter at ha’ søgt om info om katten udenfor wiki. De fleste af de opstillede lande finder jeg referencer på som SA/MA brugere, altså den tidligere udgave. Mexico har refs til begge 2stk., så den napper vi med.

    Flyvemaskinerne i sig selv er nok ikke så forskellige, men når det kommer til grej ombord, software osv. så kan forskelle betyde en del.

    Enig med CPHs konklusion.

    CPH: Re: 90. jeg ville skyde på en kombo af de to ting.

  • Lars-Henrik Arveedsen siger:

    I glemmer en af de mere betydningsfulde brugere af Pantheren, nemlig US Coast Guard (HH-65) – samt ikke at forglemme Kinas PLA Navy. Og så bruger DONG samme type til flyvninger fra Esbjerg til Nordsøen.

  • Lars-Henrik Arveedsen siger:

    Om Eurocopter’s manglende deltagelse med NH90 NFH – De ønsker ikke at tabe ansigt ved at tabe til specielt 1 af de andre – Sådan kan manvel også læse deres “vand ud af ørene” udtalelse

  • Martin siger:

    “I glemmer en af de mere betydningsfulde brugere af Pantheren, nemlig US Coast Guard (HH-65)”

    Går snakken på antal brugere af Panther uanset version eller antal brugere af en specifik model som Danmark kan samrbejde med? Det sidste tror jeg.

    På samme måde findes der mange Seahawk brugere, men når det kommer til samarbejde om vedligehold, opgraderinger og logistik er en S-70B nation ikke specielt kombatibel med en MH-60R nation…

  • Tom Petersen siger:

    Ja det er meget godt med alle de fraser, men jeg har faktisk fulgt NH 90 i tykt og tyndt og været gæst ved fabrikken ved int.flyudstilling, samt haft “airrendevaus” med een af de første operative NH 90 da den skulle til udvælgelses test ved Flyvevåbnet på Flyvestation Værløse.

    Et airborne billede blev taget til Flyv s forside straks nord for Sakskøbing i 1500 ft. – NH 90 blev bedt om speed reduce, da vi ikke kunne følge ham for optimalt billede.
    Så det blev vel ca. 120 kts. Indtil han igen gik på marchspeed 150 kts. Jo det var meget tæt på at NH 90 blev valgt som afløser for S-61, istedet for EH 101.
    Det kunne jeg skrive og fortælle om i timevis, da jeg var med i stive 6år som tech consult ved AW (Agusta Westland)

    Forøvrigt var 101 også med lidt i begyndelsen til naval fregate helicopter til RDN / RDAF.

    Ak ja vi må se hvad det bliver, mit private synspunkt er at når Norge,Tyskland,Finland,Sverige,Italien – Holland belgien – næsten hele NATO har valgt NH 90, hvorfor skulle DK så ikke være ligeså fornuftig.

    Tom Petersen

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Tror nogen kunne have fornøjelse af link et herunder – godt indtryk af NH90 / NFH – som bestyrker mig i min ærgelse i at den ikke er længere fremme med mindre projektrisiko – tror alle beslutningstagere vil have noget trygt fremfor de finere takter.

    http://www.asiapacificdefencereporter.com/articles/95/An-asymmetric-evaluation

  • Tom Petersen siger:

    Ja et rigtigt godt link, men jeg må jo atter igen ty til Canada (De valgte EH-101 Cormorant) for mange år siden.

    Og nu går de Sikorsky vejen med S-92 i navaludgave Cyclone
    og vidstnok CH – 148 49. Ikke helt sikker.

    Men ganske givet en spændene compeditor til NH-90

    mvh Tom P

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *