Menings-manegen

Alt godt fra mediehavet: Meningsmålinger, quick polls, exit polls, nu også mens valgstederne er åbne. Medierne er omtrent hver dag fyldt med meningsmålinger om snart sagt enhver detalje. I går Gallup, i dag Greens, hvem er næste? Det er godt stof, og meningsmålinger fører næsten pr. definition til et par gode historier med nye trends.
Rasmus Nielsen
Tirsdag meddeler Berlingske på forsiden: "Jelved er fortsat favorit hos de Radikale. ifølge en ny Gallup undersøgelse mener et flertal på 56 procent af de radikale vælgere, at Jelved er og bør være partiets ubestridte leder ved næste valg."

Jamen, Gallup sidder pludselig med ved dét bord, som en dag skal afgøre, hvor længe den radikale leder skal virke. Politisk set er der tale om en "menings-manege", hvor vælgerne tages ved næsen af computere og telefonsælgere udi holdninger.

Download et valg - gratis
Ethvert internet-medium med respekt for sig selv har såkaldte quickpolls, hvor brugerne skal svare ja-nej-ved ikke til alt fra hvilken kaffe de drikker til om Nyrup eller Fogh bør være landets næste regeringschef. Download kvit og frit fra www.quickpoll.dk - "Quickpoll - den bedste afstemningsløsning der findes!"

Nej, det er ikke svært med digital informationsteknologi at afprøve danskernes holdning. Prisen er faldet markant, og f.eks. Jysk Analyseinstitut har banket en forretning op på at sælge meningsmålinger på kort tid og med færre adspurgte end f.eks. Gallup. Medierne og virksomheder efterspørger produktet.

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00