Vil de nye kampfly larme mere end de nuværende F-16 fly? Det er der delte meninger om. Og burde der ikke laves en VVM-undersøgelse og udstedes en ny miljøtilladelse til Flyvestation Skrydstrup INDEN man vælger fly?

I USA går debatten lystigt om støjen fra de kommende JSF-fly. Især i de områder hvor den lokale flyvestation muligvis skal huse eskadriller af det nye fly.

I en rapport fra 2008 om mulig JSF-støj i nærheden af Eglin Airforce Basen i Florida står der på side 13:

”In a common takeoff configuration, the JSF would be 9 dB louder than the F-15. This difference would be perceived as being almost twice as loud (10 dB difference is perceived as being twice as loud). In cruise configuration, the JSF would be 18 dB louder than the F-15. In common airfield approach configuration, the JSF would be 10 dB louder than the F-15. These differences in sound exposure level (SEL) correspond to the JSF being perceived as two to three times louder than the F-15.”

Ved et lokalt borgermøde i maj i år havde en lokal lydekspert ved navn Bob Webb lavet nogle optagelser under indflyvningen til Eglin basen. I den lokale avis dagen efter stod der (Tænk sig hvad man kan finde på nettet):

“Webb compiled the data and determined that the noise level created by a landing F-35 measures at 105-106 dB compared with the F-16’s 90 dB and F-15’s 91 dB. According to his estimates, the average person would find the new fighter jet to be two to three times louder than the F-16.”

Opdatering: Fandt dælme lige Bob’s powerpoint præsentation fra mødet på nettet: /F-35_Noise_Measurementsver4.2%5B1%5D.ppt

Bemærk på side 5, hvor han oplister sine resultater fra målinger foretaget den 23. april 2009:

F-16 Touch & Go 91.1 dB
F-16 Touch & Go 86.2 dB
F-16 Touch & Go 91.4 dB
F-16 Touch & Go 88.2 dB
F-16 Landing 92.9 dB
F-16 Landing 89.6 dB
F-35 Touch & Go 102.1 dB
F-35 Landing 105.6 dB


Og minsandten om ikke også de har lagt hans optagelser på hjemmesiden for den lokale by Valparaiso: /F-35LandingShort.mp3

De beskriver lydklippet således:
“What you will hear on the audio clip is 6 separate aircraft landing on Eglin Runway 12, April 22, 2009 when the F-35 visited Eglin. Each aircraft landing sound is separated by approximately 3 seconds of silence. The first three sounds are 33rd TWF F-15 aircraft landing. The next sounds are of the F-35, first doing a Gear-Up Touch and Go type pass on the runway and then landing. The last sound is the F-16 chase aircraft landing. The audio clip you will hear is a continuous digital recording with absolutely NO EDITING except for cutting out the “dead air” time between landings. This was done because the original real time recording was approximately 20 minutes long. Because these aircraft were recorded (with professional equipment by an audio professional) within a 20 minute span of time and in one continuous file, the relative noise level data is irrefutable.)”

Men i en præsentation fra JSF programkontoret og Lockheed-Martin i fællesskab fra april i år hedder det nu at JSF støjer omtrent lige så meget som alle de andre:

Maintenance and Operations Personnel Acoustics (Near Field):
– Marginally less than or comparable to the F-22, F-18 E/F, and F-16 with an F-100-PW-229 engine at military and afterburner power.

– Comparable to an F-15C with F-100-PW-100 engines at military and afterburner power.

Community Acoustics (Far Field):
– The F-35 community acoustics are comparable to the acoustics of other current generation aircraft”

Opdatering: Bob skriver i sin præsentation at de i rapporten her har sammenlignet F-35 med en F-16 med en kraftigere motor end de F-16’ere der bruges på Eglin. De danske F-16 fly har de samme motorer som Eglin-flyene. Altså kan rapporten her ikke tages som bevis for at de nye fly vil larme lige så meget som de gamle.

I Holland har det været fremme at JSF larmer 21db mere end F-16-flyene, der er magen til de danske.

Og i det lille land proppet med mennesker er støj fra kampfly ikke populært. Derfor satte man det nationale luftfartslaboratorium på sagen. De kom i marts 2009 frem til at: (beklager de grammatiske fejl. Det er via google translate fra hollandsk)

“The comparative analysis has shown that the expected maximum noise levels of the JSF and the Saab Gripen NG hardly avoid one another. With full power, the maximum expected noise level 109 dB (A) for the Saab Gripen NG at 110 dB (A) for the JSF. With afterburner are the values respectively 114 dB (A) and 115 dB (A). For the current Dutch F-16, the results of recent measurements from 104 to 107 dB (A) in full and 111 to 114 dB (A) with afterburner.”

Der er altså minimal forskel på larmen fra F-16 flyene og så to af de tre kandidater i det nuværende danske kapløb, konkluderer man i Holland.

Hmmmm, forvirret? Ja, der er i hvert fald ikke noget entydigt svar på om de nye fly kommer til at larme mere eller mindre end de gamle.

Et interessant lille sidekick er at der tilsyneladende ikke skal udarbejdes en ny VVM-redegørelse og gives en ny miljøtilladelse fra Haderslev Kommune til Flyvestation Skrydstrup selvom de gamle fly bliver udskiftet med nye fly, der larmer væsentligt mere.

Det er nemlig selve flyvestationen, der har en miljøgodkendelse og ikke de fartøjer, der bruger den. Men flyene er vel de ”maskiner” der frembringer den støj som miljøtilladelsen blandt andet omhandler. Så burde man ikke lave en VVM-redegørelse og få indhentet en helt ny miljøgodkendelse inden man overhovedet vælger nye fly? For hvad hvis det valgte fly larmer for meget i forhold til hvad miljømyndighederne vil gå med til? En VVM skal vel i princippet laves nu, inden flyene indkøbes. For hvis man først i 2015 – et år før levering – finder ud af at flyene larmer for meget, så er det urealistisk at forestille sig at det hele skal gå om og købet annulleres.

PS: Hvorfor er det i øvrigt at nye kampfly ikke larmer mindre end ældre kampfly, sådan som det er med biler og passagerfly?

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

6 Comments for this entry

  • Anonymous siger:

    Pressemelding fra Luftforsvaret: Utredning om støy fra nye kampfly
    Utredning om støy fra nye kampfly kan få konsekvenser for basevalg.
    Pressemelding fra Luftforsvaret, 21. desember 2007
    Luftforsvaret mottok i løpet av høsten informasjon som tilsa at fremtidige kampflykandidater støyer betydelig mer enn dagens F-16. Generalinspektøren for Luftforsvaret (GIL) ba derfor om en utredning av estimert støynivå for nye kampfly, og hvilke konsekvenser de ulike støynivåene kunne få for fremtidig basestruktur. Utredningen er utarbeidet av Forsvarsbygg i samarbeid med Sintef, og den ble overlevert GIL 13. desember 2007.
    Utredningen viser med stor sannsynlighet at støybelastningen fra fremtidige kampfly vil få betydelige konsekvenser, både for lokalsamfunnene og for valg av fremtidig basestruktur. Dette gjelder alle basealternativene.
    Forsvarsstudien har adressert en betydelig usikkerhet rundt fremtidig støysituasjon for nye kampfly, og siden relokalisering betyr store kostnader, må en forsøke å unngå dette. Det arbeides derfor med å innhente sikre støydata fra kampflykandidatene. Det understrekes også at støyutredningen ikke gir absolutt sikre svar, fordi det er begrenset tilgang på sikre data. Det foreligger ikke støymålinger fra alle kampflykandidatene, og utredningen er derfor basert på faglig skjønn og de beste tilgjengelige støydata vi har i dag.

  • PSJ siger:

    Ingeniøren havde i november sidste år en historie om støjniveauet og JSF. Som jeg husker den skulle et meget stort antal boliger støjisoleres ved Bodø og de øvrige baser, hvilket ville koste et tilsvarende højt milliardbeløb.

    //peter

  • Anonymous siger:

    Hvis man kalder til borgermøde i Vojens og Skrydstrup, vil man næppe finde flertal for modstand mod nye fly, uanset næsten hvor meget de støjer – det er så klart områdets største arbejdsplads med 700-800 mennesker.

    Det er sjovt med støjklager – Værløse endte jo med at blive lukket bla. på grund af vedvarende støjklager. Støjklagerne kom fra parcelhusejere, der hele tiden havde vidst at der lå en flyvestation, før de byggede eller købte hus. Og parcellerne rykkede tættere og tættere på i løbet af Værløses sidste 30 år, i takt med nye udstykninger.

    Men nej, støjen skal helt sikkert ikke afgøre flyvalg.
    Jeg er sikker på, at Karup gerne modtager de nye fly, hvis Vojens/skrydstrup synes de støjer for meget…

  • Andreas siger:

    Næh, det er ikke det jeg mener. Men i alle andre sammenhænge må du ikke gå i gang med at bygge eller lignende før du har fået en miljøtilladelse. Og da Skrydstrup ikke ligger isoleret på sin egen planet er det vel rimeligt at den lokale miljømyndighed ser på konsekvenserne for naboerne.

    @Jesper: Mange mener meget om SAS i disse dage – ikke alt lige klogt. Personligt synes jeg ikke jeg har så meget at tilføje.

  • Ole siger:

    Selvfølgelig skal der tages mest mulig hensyn til naboers støjgener osv, men mener du helt ærligt at dette kriterie skal være afgørende i forhold til om Forsvaret får det bedste kampfly? Er det tilfredsstillende at bede en pilot sætte livet på spil i noget udstyr som ikke er optimalt, fordi Hr og Fru Danmark skal have lov at sove middagslur?

  • Jesper Andersen siger:

    Super indlæg! Men kunne vi ikke også få lidt analyser af SAS…(og måske specialt ham formanden)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Next Post
»