Knap 100 eksemplarer af Joint Strike Fighter-kampflyet. Så mange færre mener den britiske premierminister at landet får brug for at indkøbe. Han lægger således op til, at briterne kun skal bruge 40, og ikke 138, JSF-fly. Samtidig skal de fyrre først leveres i 2018 og frem. Det er et betydningsfuldt nyrespark til det i forvejen udskældte og skandaleramte projekt. For når den mest betydningsfulde af de otte partnerlande bag udviklingen af fremtidens femte generationskampfly vakler, så smitter det af på de andre lande – hvor JSF-flyets skæbne er lige så usikker. Som jeg har været inde på tidligere, så er man både i Canada, Holland og Norge i tvivl om det nu også er en god idé at anskaffe sig JSF-flyet. Herhjemme har vi indtil videre sat kampflykonkurrence, hvori JSF deltager, på pause.

I går præsenterede David Cameron detaljerne i det såkaldte Strategic defence and security review, der er en slags revurdering af sammensætningen af det britiske forsvar. Rygterne havde længe svirret om, at man ville nedskære antallet af JSF-fly fra 138 til 70. Men at man agter at gå helt ned på 40 fly (Danmark planlægger til sammenligning at købe 30 – 40 fly af typen JSF, Super Hornet eller Gripen) er en massiv kæberasler, som må have ramt rigtig hårdt i Fort Worth, Texas hvor Lockheed Martin, der bygger flyene, har sin JSF-fabrik. At briterne samtidig udskyder leveringen er også særdeles kritisk, da LM har brug for kunder, der er parate til at aftage de første eksemplarer og være med til at udbedre de første børnesygdomme og få samlebåndet op i fart, så udgifterne kan bringes ned.

Som om det ikke var nok, så agter briterne, som jeg var inde på i går, også at skifte model. Man havde egentlig planer om at skulle have STOVL-udgaven (short takeoff and vertical landing) F-35B, som det ellers kun er US Marines, der mener de har behov for. Briterne vil egentlig hellere have den mindre komplicerede C-version, der er hangarskibsversionen. Den kan ikke lande lodret som briternes nuværende Harrier’er. Til gengæld er den langt billigere og langt mindre kompliceret. Det er B-udgaven, som volder LM’s udviklingsfolk flest problemer p.t.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • Jens Hostrup siger:

    Man kan spørge sig om, det ikke ender med at de 40 fly bliver til 0?

    Historien bliver ikke mindre interessant, fordi englænderne valgte at bygge et hangarskib til STOVL-fly (dvs. til JSF35B!). En vigtig grund til dette var, at de ønskede at støtte industrien. Det mente de, at de bedst gjorde ved at vælge et STOVL-hangarskib med JSF35B, fordi england har været lang fremme mht. udvikling STOVL-fly. Men nu har man tilsyneladende opgivet industristøtten…

    Som konsekvens skal hangarskibene modificeres til CATOBAR-operationer (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery), hvilket både giver muligheder og problemer. Hovedproblemet er nok at konventionelle katapulter (som dem der anvendes af USN) drives af damp produceret af kernereaktorer, men de engelske skibe drives af gasturbiner. Man bliver derfor bundet til at lave en katapult efter et nyt princip, og det er vist ikke helt trivielt. Den store fordel er at de får et skib som ikke er begrænset til én eneste fly-type (+helikoptere). Man kan f.eks. vælge F18, Rafael eller JSF35C efter ønske; desuden bliver det muligt at anvende E-2C Hawkeye AWAC-fly, hvilket ville løse et stort problem for dem!

    Man kunne måske forestille sig at englanderne og franskmændene indgik en aftale, således at det engelske hangarskib(e) anvender Dassault Rafael fly mens den franske marine anskaffer sig et hangarskib efter det britiske design? I givet fald ville de ryge helt ud af JSF-samarbejdet!

    Jens Hostrup

  • Jens Hostrup siger:

    Jeg glemte en ting: Hvilken betydning får disse enorme besparelse mon for helikopterprogrammet AW159 (og AW101)?

  • Lars-Henrik siger:

    Man kunne jo påstå det var billigt sluppet – men som det også fremgår, så skal alle RAF Merlin’s konverteres til brug for Royal Marine’s som erstatning for disses aldrende Sea Kings. Dette gælder også for de tidligere danske HC3A.

1 Trackback or Pingback for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *