Mon ikke Mr. Mcintosh fra flymotorproducenten Rolls-Royce hellere ville have tilbragt søndagen i selskab med sin skønne hustru og to harmoniske børn hjemme i USA, end at stå i en hangar på en flyvestation i et fremmed land, hvor han ikke fattede en meter af hvad der blev sagt. Men sådan skulle det ikke være.

Rolls-Royce skal, sammen med GE, muligvis producere den alternative F-136 motor til Joint Strike Fighter. Selvom Obama sandsynligvis nedlægger veto mod kongressens beslutning om, at F-136’eren skal produceres, så skal der charmes hos de lande, der er med i JSF-projektet. Og derfor stod Mr. Mcintosh på en solbeskinnet søndag i en hangar på Flyvestation Skrydstrup i et land kaldet Danmark. Ved hans side stod intet mindre end en flymotor, F-136’eren, og et bord med plakater. Raske drenge i alle aldre hamstrede plakaterne, men ingen af de knap 100.000 besøgende indledte en samtale med Mr. Mcintosh om hans motor og fordele og ulemper ved at have en alternativ motor til JSF’erens primære motor, F-135.

For ”Danish Airshow”, som arrangementet blev kaldt, var ikke en flymesse for branchefolk, men en folkefest hvor Hr. og fru Danmark samt deres poder kunne få en på opleveren ved at se flyopvisning, kravle op i brandbiler, kører ræs i en pansret mandskabsvogn og meget andet.

Så hvad får Mr. Mcintosh og folk, som hans unavngivne kollega fra helikopterproducenten AugustaWestland, der i et total ubesøgt partytelt sad og fordrev tiden, til at troppe op til folkefest i et vildt fremmed land?  Hos de to amerikanske flyproducenter, Boeing og Lockheed-Martin, der begge er med i kapløbet om at skulle forsyne os med nye kampfly, var det diplomatiske svar i kor, at man gerne ville gøre et godt indtryk over for den brede befolkning. For medlemmer af Folketinget eller tingets forsvarsudvalg skulle man kigge meget langt efter.

Boeing havde medbragt en F-18 simulator, et par udstillingsvægge og masser af merchandise og stod meget anonymt bagerst i en mørk hangar. Da US Navy ikke p.t. havde et hangarskib i Middelhavet, havde det ikke været muligt at låne et par F-18’ere og medbringe. Mere pomp og pragt var der hos Lockheed-Martin, som dog stadig kun har ganske få testeksemplarer af JSF’eren. Derfor tiltrak man sig opmærksomhed med en fuldskala papudgave af det stadig dyrere og dyrere fly. I en hangar ved siden af havde man så desuden samlet nogle af vennerne i JSF-projektet. Det var blandt andet vores ven Mr. Mcintosh, hans konkurrenter fra Pratt & Whitney og den danske forsvarsindustris JSF-fangruppe, JSF DK team.

Hos den tredje og sidste deltager i den danske konkurrence, svenske Gripen, havde man overladt charmeoffensiven til et par meget humørforladte svenske piloter, der stod og tyggede snustobak i skyggen af deres medbragte Gripen C/D-version, og et par meget uvidende folk, der stod ved en stand for Gripen DK Team, men ikke så ud til at kende de mest centrale personer i Gripens danske offensiv. Til gengæld havde svenskerne en joker i baglommen. Et fly, der kunne flyve!! Og det gjorde det så sandelig også. I knap 10 minutter brølede Gripen-flyet over det pæne Sønderjylland og i passager med knap så meget lyd kunne vi høre en dansk Gripen-lobbyist speake over højtalerne og give den max gas på fortællingen om hvilket fantastisk fly dette var. Rent markedsføringsguf for svenskerne.

Til stede på pladsen var også en tysk Eurofighter. Men det var ikke Eurofighter, men det tyske flyvevåben, der kom med flyet.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

1 Trackback or Pingback for this entry

  • […] Gripen, der både kan ses i luften og på jorden på såkaldt statisk display. For to år siden, da arrangementet blev holdt på Flyvestation Skrydstrup, stillede Lockheed Martin med en mock-up af F-35 Joint Strike Fighteren, men det bliver […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *