Svensk Blackhawk-helikopter. Foto: Kim Svensson/Försvarsmakten

Udlicitering af redningshelikopter-opgaverne til en privat operatør og lynindkøb af Blackhawk-helikoptere til at kunne genoptage troppetransport-delen. Det kan i yderste konsekvens blive løsningen på den suppedas, som vi har stået i siden leveringen af EH101-helikopterne for mere end 13 år siden.

Af de 14 helikoptere skulle otte stå for at opretholde SAR-beredskabet (Search And Rescue) og seks skulle bruges til taktisk troppetransport (TTT). Til sammen skulle de 14 helikoptere leverer 5.200 flyvetimer om året. I efteråret 2017 kom det frem, at man kun er i stand til at vride omkring 3.500 årlige flyvetimer ud af stellene. Og at flere stel ikke har været på vingerne i mange måneder på grund af kolossale problemer med at få leveret reservedele. Det betyder, at man kun kan opretholde SAR-beredskabet og har måtte sætte den taktiske troppetransport på vågeblus.

Det går jo ikke i det lange løb. Langt nede i forsvarsforliget står der da også, at man nu skal analysere om ” hvorvidt der er mulighed for omkostningsoptimering af kapaciteterne. Såfremt dette ikke er tilfældet i tilstrækkeligt omfang, skal det undersøges, hvorvidt opgaveløsningen helt eller delvist bør sikres på anden vis.”

Den mest radikale løsning vil være den vi skitserede i indledningen med udlicitering af SAR og indkøb af en hel anden helikopter til TTT, mens EH101’erne så sælges hele eller som reservedele til andre brugere.

I Storbritannien har det private selskab Bristow stået for landets SAR-beredskab siden 2015. Så det kan lade sig gøre. Både herhjemme samt i Norge og UK findes helikopterfirmaer med stor erfaring i operationer på Nordsøen. Så på papiret kan det lade sig gøre. Om politikerne har modet til at udlicitere noget så sarbart, er anderledes tvivlsomt. Vi har jo set hvordan det er gået med at udlicitere almindelig ambulancekørsel.

Sverige fik leveret de første Blackhawk-helikoptere blot 10 måneder efter at man købte dem i USA. Svenskerne var blevet så trætte af at vente på sine NH90-helikoptere, at man gik på lynshopping i USA. Danmark vil formentlig kunne få Blackhawks lige så hurtigt eller hurtigere. Amerikanske Lockheed Martin (der har købt Blackhawk-producenten Sikorsky) vil elske at hjælpe os ud af problemerne med den europæiske konkurrent Leonardos (tidligere AgustaWestland) helikopter.

Danmark har som bekendt netop taget Blackhawks maritime søster Seahawk i brug på vores skibe. De to søstre har dog ikke så meget tilfælles, som man kunne håbe på. Kun 30 procents overlap. Så det vil være nogle stordriftsfordele og reservedele, som er de samme. Men ikke så mange, som man måske kunne have håbet på.

Det er som nævnt den mest drastiske løsning. Og inden vi vælger den, så skal alternativerne derfor naturligvis være undersøgt til bunds. Det er det man nu skal i gang med. Og når det er afsluttet, så vil Forsvaret formentlig komme op med en liste over løsningsmuligheder med fordele, ulemper, risici og omkostninger forbundet med hver mulighed.

Her vil udlicitering + Blackhawk (eller en helt anden helikoptertype) nok stå som den sidste og mest radikale løsning. Ind imellem vil så være andre muligheder. En af dem vil nok være at beholde SAR-beredskabet hos Forsvaret, men skifte helikopter. En mulighed kan naturligvis også være at fortsætte som nu – fordi alternativerne er forbundet med for store ulemper, risici og/eller omkostninger.

Men uanset hvad man kommer op med, så er det særdeles positivt, at man nu tager fat om nældens rod og ikke bare lader stå til. Der skal gøres noget.

Når der i citatet fra forsvarsforliget står ”kapaciteterne” i flertal, så skyldes det i øvrigt, at infanterikampkøretøjet CV90 også skal analyseres. Det er tilsyneladende temmelig dyrt at operere og vedligeholde.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • D.Staal siger:

    @Halken.”I sidste ende er det økonomien der bør bestemme løsningerne”. Enig i dit udsagn.

    Jeg mener at SAR burde være en civil opgave i Danmark, og så kunne forsvaret koncentrere sig om hvad de nu ville bruge en helikopter til, ubådsjagt, TTT, eller hvad de nu kunne finde på, og selvfølgelig også hvilken model.
    Jeg kan godt lide EH101’eren. Det er da en fed helikopter vel er den det, ja, den har haft især motorproblemer i det danske forsvar, men de fleste børnesygdomme er jo væk, og den klarer sig ganske godt. Men der er heller ingen tvivl om at det er overkill at have en 101’er til SAR i lillebitte Danmark. Oven i det faktum at den er alt for stor til det den bliver brugt til, så koster den jo også det hvide ud af øjnene. Jeg ved der har været store diskussioner på denne side om hvad den reelt koster, og man er jo ikke blevet klogere. Det seneste tal jeg har hørt fra en der faktisk arbejder i flyvevåbnet er 125.000 kr i timen, det er jo helt vildt! Selv hvis prisen er et godt stykke lavere end dette er det stadig ekstremt dyrt i forhold til hvad en civil operatør kunne udbyde.

    Der er reelt 3 muligheder til en civil SAR helikopter her i landet, der har rækkevidde og plads. Disse 3 er Sikorsky’s S92, med dens egne problemer, Airbus helikopters H125, også med en især i nyere tid broget historie, og så endelig Leonardo’s AW189. Som jo kommer fra samme fabrikant som 101’eren, men som indtil videre ihvertfald har haft en god og ret gnidningsfri og pålidelig ankomst på det civile marked. Alle tre flyver i dag SAR forskellige steder i verden, og AW189’eren sammen med dens mindre kopi AW139 og S92’eren flyver i dag SAR for Bristow som jo overtog opgaven fra det engelske forsvar langs landets grænser. Det er meningen at S92 bliver faset ud, indtil Bristow har modtaget AW189’ere nok til at udfylde opgaven.

    Jeg er enig i at Blackhawken i alle dens forskellige konfigurationer er for lille til at kunne bruges til SAR. Desuden er designet selvom det jo virker, ved at være gammelt. Det kræver også en god del vedligehold set i forhold til nyere designs.
    Jeg ved godt at den amerikanske kystvagt bruger Jayhawken, men de har til gengæld også C130’ere, Hc144’ere, på hver station, som de kan sende i forvejen med et, undskyld udtrykket, hav af redningsudstyr som man ikke har herhjemme.

    Man skal end ikke overveje NH90 som jo får 101’eren til at ligne en god succes, og ja, til troppetransport vil en Blackhawk sikkert være ok trods alderen, men generelt mener jeg at skal man have en troppetransport skal det være det og ikke andet. Man skal ikke til at bygge alverdens andre evner ind i skroget så det til sidst ikke kan løfte noget, eller for så meget teknik at man skal slås med det hele tiden, det duer ikke. Danmark burde også glemme alt om at have kamphelikoptere af nogen art. De er alt for dyre, komplicerede og begrænsede i deres brug, selv sådanne knallerter som Fennec’en som jo var en joke med TOW missilerne på.

    Nej, civil SAR er hvad vi burde have, det ville spare landet for mange penge.

  • D.Staal siger:

    Rettelse til ovenstående artikel. Der skulle naturligvis stå Airbus helicopters “H225” og ikke H125 som jo er AS350’eren eller Fennec’en om man vil.

  • Halken siger:

    @DS

    Så lille er vi heller ikke, da civilt SAR går fra Bornholm til midten af Nordsøen, hvor at der er fyldt med olieplatforme og farvandet er fyldt med færger og skibe, da det er transit til hele Østersøen.
    Udbud i Danmark har ikke vist sig nødvendigvis at være den gyldne løsning, og der er en del eksempler på at det er gået galt eller er blevet dyrere/ringere.
    AW189 er stadigvæk AW og den er ikke meget anderledes end Hawken i kapacitet, så det er svært at se fordelen der? Som du påpeger er NH90 og 101 og flere andre har deres egne problemer.

    Desuden at belønne Leonardo efter at de lige har tvunget os til at opgive modkøbet er at belønne det som reelt er et kontraktbrud. Det vil være helt forkert. Vores erfaring med AW/L er ikke godt. Vores erfaring med LM/S og Seahawken og svenskernes ditto med BH er til gengæld ret godt.

    BH platformen er ikke så gammel at vedligehold er noget problem – de nyere designs har så store kvalitetsproblemer og problemer med reservedele at det er dem der er de dyre. Vi kan flyve 3 BHs til 32.000 kr/time for de 125.000 kr/time jeg har set for de danske 101’ere, og derfor giver det mening at indkøbe 8-12 BH til at dække de 2000 timers TTT, og lade den 101’eren lave SAR, og så undersøge om BH også skal overtage for de 11 Fennec.

    Den foreslåede bevæbning af BH, er et set som LM selv har udviklet, og som kan monteres på helikopteren i løbet af 3 timer og det er fuldt integreret med helikopteres systemer. Det er dermed en meget billig måde at føje en mission mere til Hawken, uden at købe deciderede kamp helikoptere.
    Så kan de både bruges som TTT samt bevæbnet eskorte af TTT og som bevæbnede rekognoscerings helikoptere for hæren, som det der var meningen med Fennec dengang, som vist skulel have løst den her opgave, som Oh-%8 har gjort i US.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_OH-58_Kiowa
    Det kan jeg sagtens se at vi kunne bruge ved indsættelser som sætte for både infanteri og kampvogne, samt i NATO regi. Men der skal laves en behovsanalyse samt om omkostningerne er det værd.
    Hvis at man har platformen inde, så er det nemt med et “byg din egen angrebshelikopter bevæbningssæt-add-on” og ekstremt omkostningseffektivt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *