Pentagons særlige kontrollør af udviklingsprojekter, Robert F. Behler – der har titel af Director for Operational Test & Evaluation (DOT&E) – er kommet med sin årlige redegørelse for status på en lang række af det amerikanske store og små udviklingsprojekter. Mere end 80 projekter lige fra de nye hangarskibe af Gerald R. Ford-klassen til små håndvåben-projekter gennemgås i den evalueringsrapport, som Behler i denne uge afleverede til den amerikanske kongres. F-35 projektet fylder ikke overraskende knap 10 procent af rapporten.

F-35 afsnittet i DOT&E’s evaluering er sammen med den amerikanske rigsrevisions årlige F-35 statusrapport (der plejer at komme i marts, red.) de to vigtigste uafhængige statusrapporter om F-35. Dem man bør nærlæse. Det har vi selvfølgelig gjort og her kommer en gennemgang af de vigtigste “findings”.

F-35 projektet er tæt på at skulle overgå fra “System Development and Demonstration”-fasen (SDD) til “Initial Operational Test and Evaluation”-fasen (IOT&E). Et stort skridt, som DOT&E ikke tror F-35 er parat til at tage før slutningen af 2018.

“Preparations for IOT&E are progressing, although the program will not meet several of the readiness criteria until late CY18; as a result, formal entry into IOT&E will not occur before then,” skriver DOT&E og opremser de væsentligste udeståender:

“The program is still carrying a large number of unresolved deficiencies involving the air vehicle itself, Block 3F mission systems, ALIS, and mission planning. There are still approximately 1,000 open deficiencies, with only 88 of 301 Priority 1 and 2 “must fix” deficiencies, as reported by the Services, actually in-work as of November 19, 2017. These unresolved deficiencies will likely have a cumulative effect on F-35 mission capability during IOT&E.”

Og så skal der styr på en lang række sikkerhedsudfordringer – blandt andet i forhold til samspillet med internationale partnere i IOT&E-fasen.

“Multiple security challenges must still be coordinated and resolved to allow the different types of aircraft, simulated threat systems and international partners to fly together, and for the resulting data to be processed during IOT&E.”

Det er den overordnede problemstilling. Lad os så dykke ned i nogle af de mere konkrete og specifikke udfordringer:

Upræcis kanon
Vi starter i den milde ende med kanonen på den konventionelle F-35A version (den Danmark har købt). Da man først havde fået styr på den avancerede hjelm og begyndte at teste kanonens præcision, så opdagede man at den skyder en anelse til højre:

“Integration, helmet alignment, and line-of-sight problems discovered with the first F-35A air-to-ground aimed firing in February 2017 delayed further testing until the problems could be addressed. Once allowed to proceed, accuracy testing of the F-35A gun showed that it consistently had a long and to-the-right aiming bias, a deficiency that the JPO and Lockheed Martin are investigating.”

En lille ting sammenlignet med noget af det vi kommer til senere. Men alligevel en ting, der er med til at øge risikoen ved den lagte tidsplan for IOT&E-fasen.

“Ongoing delays in completing the remaining gun testing and correcting gun-related deficiencies within SDD, especially for the F-35A, are adding risk to the IOT&E schedule,” skriver DOT&E.

Affyring af missiler og bomber
Kanonen er ikke det eneste våbensystem på flyet, der volder problemer. Det gælder også for flyets evne til at levere missiler og bomber præcist. Man gennemførte 27 tests i 2017 og er stadig ved at analysere resultaterne af de sidste 15. Men uanset hvad, så er der mange fejl, som forsinker testfasen. En af udfordringerne relaterer sig til affyringen af bomber med “Joint Direct Attack Munition”-styresystemet (JDAM). I den tidlige Block 2B software version kunne piloten ikke bekræfte de målkoordinater, som ground controlleren havde fødet ind i JDAM. Det medførte at der i testfasen to gange blev kastet bomber mod forkerte mål(!).

De såkaldte “Rules of Engagements” dikterer ofte, at piloten skal bekræfte koordinaterne overfor ground controlleren inden han/hun smider bomberne. I Block 3F software versionen kan piloten se hvilke koordinator ground controlleren har sendt til bomben, men ikke om det rent faktisk er de koordinater, som rent faktisk er loadet ind i bomben. Og det skal han/hun kunne for at følge “Rules of Engagements”.

Manuel indtastning
Piloterne har iøvrigt problemer med at få missionsdata overført fra det såkaldte “Portable Memory Device” til flyet. Det tager for lang tid. Derfor vælger de ofte at indtaste missionsdata manuelt siddende i cockpittet i stedet for at bruge den såkaldte “Offboard Mission Support workstation”.

Den manuelle indtastning giver en række problemer, påpeger DOT&E:

“Manual entry is prone to error and led to inappropriate or incorrect radar mode presets, weapon overlays, steerpoints, sequences, pre-planned target coordinates, communication presets, Link 16 and MADL assignments, and weapon and fuze settings during WDEs.”

Overførselstiden mellem “Portable Memory Device” og flyet er blevet reduceret, men er stadig for lang, fastslår DOT&E.

Flådetilgængelighed
Nu hæver vi os højere op og ser på den samlede “flådetilgængelighed”. Hvor stor en andel af den samlede flåde er tilgængelig for flyvning. Det tal ligger fortsat i gennemsnit på omkring 50 procent – som det har gjort siden oktober 2014. Ventetid på reservedele er med til at holde det tal nede på 50 procent.

Med en mere effektiv reservedelsleverance ville det sandsynligvis kunne bringes en anelse op ad.

ALIS
Og så til problembarnet ALIS. Det står for “Autonomic Logistics Information System” (ALIS). Det er det system, som supporterer operationerne, missionsplanlægning, supply-chain management, vedligeholdelse og andre processer, når flyene er på jorden. Skåret ud i pap, så er ALIS som nævnt omdrejningspunktet for håndteringen af F-35 på jorden. Man er igang med at teste ALIS version 3.0 og skal gerne være færdig med dette inden man afslutter SDD-fasen og går over til IOT&E-fasen. Men selvom man har udskudt udviklingen af flere af systemets funktioner til en kommende version 4.0, så ser tidsplanen for at nå at blive færdig med version 3.0 stadig risikabel ud, pointerer DOT&E.

“ALIS 3.0, the last increment to be released within SDD, has begun regression testing and the JPO expects it to be ready for fielding in CY18. Even though the program has deferred many of the capabilities planned for ALIS 3.0 to ALIS 4.0, the schedule is at risk.”

Software
Block 3F af flyets samlede softwarepakke skulle gerne være færdig i SDD-fasen. Det når man formentlig også. Men da man ikke har fået det hele med, så skyder man et “opsamlingsheat” ind efter SDD-fasen inden man går videre til at udvikle Block 4 af flyets software. Det opsamlingsheat kaldes “Continuous Capability Development and Delivery (C2D2)”.

“The C2D2 plan attempts to reduce some of the SDD technical debt by funding several needed deficiency correction software releases with limited flight testing in 2018-2019. This phase will be followed by incremental development and testing of planned Block 4 capabilities at 6-month intervals.”

DOT&E advarer dog om, at der er store risici forbundet med planen om at afslutte SDD-fasen og overgå til C2D2-fasen. Der er nemlig rod i testningen af Block 3F-softwaren.

“As of late October 2017, there have been 31 versions of Block 3F software as the program works to address key deficiencies. However, the program is using test point data from older versions of software to sign off capability specifications and justify baseline test point deletions, even though the old data may no longer be representative of the latest version of Block 3F software.

The program’s testing, which skipped some of the planned and necessary build-up testing to sign off capabilities, created a shortfall of necessary test data and proved to be inefficient.”

DOT&E forudser, at man ved afslutningen af SDD-fasen vil levere Block 3F-software, som ikke vil give F-35 de fornødne evner til at klare sig i kamp mod eksisterende og kendte trusler.

“Finally and most importantly, the program will likely deliver Block 3F to the field with shortfalls in capabilities the F-35 needs in combat against current threats.

Selve C2D2-planen er DOT&E også særdeles skeptisk overfor. De tror faktisk ikke den kan gennemføres:

“DOT&E assesses the proposed C2D2 plan is not executable for several reasons:

▪ DT resources are insufficient, lacking enough test aircraft and software integration labs for each F-35 configuration, and adequate time for flight test.
▪ The proposed rigid 6-month software cycle timeline does not align with required updates to ALIS, mission data, technical orders, training courseware and simulators, airworthiness envelope releases, and modifications for new hardware and weapons, which typically take longer to field.
▪ It is unclear how a software production cycle of 6 months will merge with a fielding cycle that is currently 2-3 years on other aircraft, such as the F/A-18 and F-22.”

Kan I holde til mere? Der er bare lige et par ting mere (samt de ting vi har valgt ikke at plukke ud af rapporten, red.)

Cybersecurity
Der er visse svagheder i F-35’erens forsvar mod cybersecurity-trusler. Svagheder, der er blevet identificeret tidligere, men som man ikke har gjort noget ved endnu:

“Cybersecurity testing in 2017 showed that some of the vulnerabilities identified during earlier testing periods still had not been remedied.”

Og det kan meget vel allerede nu have kompromitteret flyets data:

“More testing is needed to assess the cybersecurity structure of the air vehicle and supporting logistics infrastructure system (i.e., ALOU, CPE, and SQK) and to determine whether, and to what extent, vulnerabilities may have led to compromises of F-35 data,” pointerer DOT&E.

De udfordringer vi har opremset her, samt alle de ting vi valgte ikke at fremhæve, gør, at DOT&E ikke tror, at man vil være færdig med IOT&E-fasen i slutningen af 2019. Til den tid vil der være bygget mere end 600 F-35’ere.

“Finally, IOT&E, which provides the most credible means to predict combat performance, likely will not be completed until the end of 2019, at which point over 600 aircraft will already have been built.”

Tjaaaa…. Bum, bum. Ikke rar læsning. Det er DOT&E-rapporterne og GAO’s (amerikanske rigsrevision, red.) rapporter om F-35 sjældent. Mest bekymrende – blandt adskillige ting – er nok de fortsatte forsinkelser og udskydelser af softwaren. At man hele tiden skubber ting foran sig, som burde have været klappet af i tidligere versioner. Noget der går igen, når man ser på ALIS og det generelle arbejde med at få udbedret fejl og mangler.

Og så er der cybersecurity-delen, som DOT&E og GAO ikke tidligere har berørt særlig meget. Men et ret væsentligt tema for et fly, der gerne skulle være fjenden overlegen i mange år ud i fremtiden – hvor cyberwarfare bliver en hjørnesten i krigsførelsen.

I en dansk kontekst er det desuden værd at bemærke, at “vinduet” mellem hvornår flyet forventes at være færdigudviklet og Danmark skal modtage de første fly, hele tiden bliver mindre. DOT&E tror således ikke på at IOT&E-fasen kan være overstået i 2019. Hvis de får ret, så taler vi 2020 – kun to år før Danmark står til at få sine første fly.

Læs vores artikler om de tidligere DOT&E-statusrapporter her: 2017, 2016, 2015, 2014, 2013 og 2012.

Artikler om de årlige F-35 statusrapporter fra den amerikanske rigsrevision, Government Accountability Office (GAO), kan findes her.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

50 Comments for this entry

  • Thomas F siger:

    Man skal som altid huske at ovenstående rapport, er en politisk rapport. Men alt i alt må man jo sige at de resterende udfordringer kan betegnes som fine tuning…

    Noget andet er at de bekymringer, omkring deadlines, som DOT&E er kommet med over de sidste 3 års tid, stort set alle blev nået alligevel.

    Igen denne rapport er meget meget politisk…

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Det er vist politisk at kalde en faktuel gennemgang af F-35s foreløbige mangler for politisk.

  • Martin G siger:

    @SEH
    Kunne ikke ha’ sagt det bedre selv.
    Hvilket som helst andet kampfly program på denne klode, var blevet bedt om at blive hjemme fra en udvælgelses proces, som det ser ud nu og har gjort længe.
    JSF har altid været og vil altid forblive et halvfærdigt projekt.
    Den har fløjet i over 10 år og er ikke operationel endnu, den ikke engang i nærheden.

  • Henrik siger:

    Enig. Det ender med man gå på kompromis og nøjes med et fly der ikke lever op til forventningerne, kunderne kan ikke vente i evigheder. F-16 er ved at være nedslidte.
    I mens LM forsøger at gøre flyet færdig bliver Gripen E og EF Typhoon opdateret. F-35 vil blive ved med at halse bagefter.

  • CP siger:

    “Continuous Capability Development and Delivery (C2D2)”

    Jeg har bingo..

    Nu har jeg i øvrigt læst lidt fra det indlæg om Boeing hvor folk har travlt med steltimer, især en udtalelse som “Og det er helt almindelig praksis i alle dele af erhvervslivet for stort set alle projekteringer – Du SKAL have valideret og verificeret datamateriale.” virker ret morsom i denne her sammenhæng..

    Nu skal flyet nok blive 3F klar inden DK går i gang med at købe. Men jeg er ved at være en lille bitte smule bekymret for om vi lander en aftale med nogle 3F og nogle 4 fly. Så vidt jeg ved er der tale om en tech refesh ind imellem, og den skal vi vel betale for selv? Eller er det misforstået…

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ CP

    Det står alt sammen i aktstykket. De første ti fly leveres med TR-2. De resterende sytten fly med TR-3. Man må håbe, softwaren er klar på det tidspunkt.

    Den danske indkøbspris indeholder en udgift på 679,8 mio. kr til opdatering og modifikationer af flyene i anskaffelsesperioden.

    Derudover kan man læse følgende, hvilket er lidt spændende, synes jeg:

    “Hvis et partnerland ikke følger grundkonfigurationen, vil omkostninger til egne særlige konfigurationer af den grund over tid øges uforholdsmæssigt. Grundprincippet kaldes ”pay to be different”.

    Løbende opdatering af de danske fly er derfor nødvendigt af flere årsager, og den bevillingsmæssige hjemmel til håndtering af disse nødvendige opdateringer efter 2026 vil således blive håndteret senest ved anskaffelsesperiodens udløb.”

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Hov, fandt lige den her passage:

    “Forsvarsministeriet afholder over anskaffelsesperioden en række øvrige driftsudgifter i relation til kampflykapaciteten, herunder bl.a. udgifter til indkøb af indledende lagerbeholdning af våben, initialuddannelse
    af piloter, teknikere og øvrigt personel, køb af brændstof mv., som ikke er indeholdt i nærværende aktstykke, men som er indeholdt i økonomien i den politisk aftale af 9. juni 2016.

    Disse udgifter afholdes med bevillingsmæssig hjemmel på finansloven og udgør i perioden i størrelsesordenen 3,8 mia. kr.”

  • Ph siger:

    @Martin G
    “JSF har altid været og vil altid forblive et halvfærdigt projekt.”
    Hvilke forudsætninger og ekspert viden har du, som gør dig i stand til at komme med en sådan udtalelse?

  • Jesper poulsen siger:

    Formålet med rapporten er at tale projektet ned for at presse firmaet på skatteydernes vegne. Og det er de ret gode til. Andet er der ikke i den rapport. Det er spil for galleriet.Fat det nu !

  • Martin G. siger:

    @ Ph
    Det er skam ikke mine ord.

    Ovennævnte + https://www.mccain.senate.gov/public/index.cfm/2017/1/statement-by-senator-john-mccain-on-the-f-35-joint-strike-fighter-program
    +
    http://www.businessinsider.com/this-map-explains-the-f-35-fiasco-2014-8?r=US&IR=T&IR=T

    Jeg linkede tidligere herinde til et youtube klip med McCain i senatet hvor han syntes det var ganske dumt, at når USA for de sidste stel leverede, så er det en 40 år gammel maskine.

    Det svare til at man stadig kunne købe en 1987 Cadillac coupe deville. Med den ændring at den nu har sequentiel benzinindsprøjtning, bluetooth og navigation i stedet for båndafspiller. Men grund delene vil stadig være en 40 år gammel konstruktion.

    Sidst men ikke mindst, sund fornuft.
    Om du skalerede programmet ned med en faktor 1000, samt at det ikke havde været militært hardware, så var det projekt blevet lagt i graven for længe siden.

  • E. Petersen siger:

    @CP skriver

    “Nu har jeg i øvrigt læst lidt fra det indlæg om Boeing hvor folk har travlt med steltimer, især en udtalelse som “Og det er helt almindelig praksis i alle dele af erhvervslivet for stort set alle projekteringer – Du SKAL have valideret og verificeret datamateriale.” virker ret morsom i denne her sammenhæng..”

    Kan du ikke lige forklare den morsomme i dette ??

    Det er jo ikke mig der har kasseret Boeing´s datamateriale pga. de 9500 timer ikke er valideret/vertificeret det er nyt kamp fly kontoret.

    Siger du så mellem linjerne, at nyt kampfly kontoret svindler og ikke sætter samme krav for F-35 som for F-18SH mht. validering/vertificering på timetallet!!.

    Jeg kan garantere alt på F-35 programmet er valideret og certificeret adskillige gange også 3F softwaren, men som altid halter softwaren bagefter.

    “A fully verified mission data load for jets with the latest 3F software, which will include detailed information about threats, won’t be available for IOT&E until this fall at the earliest.”

  • E. Petersen siger:

    “I mens LM forsøger at gøre flyet færdig bliver Gripen E og EF Typhoon opdateret. F-35 vil blive ved med at halse bagefter.”

    Ja og det kan godt være F-35 har et 7+ års efterslæb, men man glemmer fakta og ser bort fra efterslæb på de andre fly.

    EF får først sit rigtige moderne Air to Ground missil godkendt i år(Brimstone). Det er ligesom 13 år efter det blev erklæret operationel. Det kan kaldes en forsinkelse på et enkelt våbensystem.

    Gripen får først en asea radar monteret på E-versionen. Det er ca. 15+år efter F-16 gjorde det(2003). Det kan også kaldes en forsinkelse på et enkelt sensorsystem.

  • Schmidt siger:

    Den ASEA radar Gripen får er ikke bare den almindelige som F-16 har. der er sket meget siden. og den er ikke forsinket på Gripen, får der har aldrig været planer om, at de “gamle” skulle have en. Man siger at Gripen er en generation 4+. Men på mange områder er det en 5+. det eneste den mangler er at være Stealth.
    Den kunne være er friskt pust i NATO, så alle ikke “kun” har F-35.
    Det ville være godt med en anden flytype der kan lidt andre ting og være bedre på nogle områder.

  • Schmidt siger:

    Lad os nu bare købe 8 stk. F-35 (så er vi stadig med) 30 stk. Gripen E og 2 stk. https://saab.com/air/airborne-solutions/airborne-surveillance/globaleye/ når vi nu er i gang 🙂
    Det vil selvfølgelig blive så godt, at det vil aldrig ske.

  • Schmidt siger:

    Mange herinde er meget imod Gripen. Men den kan være helt dårlig http://www.airforce-technology.com/comment/forget-f-35-countries-buying-saabs-gripen-fighter-jet/
    Den kan da ikke passe til Danmark.

  • E. Petersen siger:

    @Schmidt

    Det har ikke noget at gøre med hvad der er planlagt – faktum er, man skal sammenligne æbler med æbler osv. videre og man kan ikke sammenligne opdateringen af et 4g fly med en våben/sensorpakke der reelt set burde være sket 15 år i forvejen med en helt ny platform, hvor bare antallet af våbensystemer der skal implementeres hedder 30+ stk.

  • E. Petersen siger:

    “Gripen’s overall cost of a fleet of 150 NG Gripens for more than 40 years is approximately $22bn. Which when compared to the F-35 that the USA and UK are purchasing is significantly cheaper at 48% of the cost of a fleet of 65 F-35As.”

    Endnu et klasse eksempel på, hvordan let “fake news” har det i en verden, hvor folk bare hopper på alt.

    Så skal et Gripen NG med drift i hele flyets levetid være 0,88 milliarder kr.

    Måske journalisten lige skulle ringe til Bulgarien og høre hvorfor de så skal give 1,2 milliarder kr. for et “gammelt” Gripen C/D før det har fløjet en eneste meter.

  • Thomas F siger:

    @Jesper Poulsen, præcis. Det er en politisk bestilt rapport, som har til formål at få LM til at leverer… Og går vi til bage og læser de forgående rapporter, så må vi jo bare konkluderer at LM, har formået at levere på de milesten, som der i hver rapport bliver sat spørgsmålstegn ved.

  • H. Eriksen siger:

    @E. Petersen. Jesper Poulsen, og Thomas F.
    Hvor er folk dog onde mod F-35 og Lockheed Martin?

    De anklager F-35 for at være en ”Turkey” (en opfedet kalkun som ikke kan flyve), og som koster kassen for alle lande som hopper med på projektet.

    En ting som de 3 debattører ikke har opdaget, er at alle befolkninger som skal betale for dette malke projekt, er i oprør mod den trend som flyet repræsenterer.
    En trend af Korruption, malkning, løgn, fortielser, og manipulation, som reelt er ren Fascisme.

    Når det går op for den vestlige befolkning, at de i 17 år er blevet ført bag lyset og malket, så har befolkningen en historisk tendens til at slå hårdt igen.
    Amerikanerne havde opdaget inden de valgte Trump i 2017, at de var blevet malket og undertrykte, og den oprørs-bevægelse har også fået vind i sejlene i Europa.

    Alt hvad der kan gøres for at ødelægge og chikanere deltagerne i fascisme, vil blive den nye trend.
    Det hedder gengældelse. Det bliver en heksejagt, som svarer til hvad Fascisterne oplevede i Mussolini Italien, NAZI Tyskland, og Danmark efter besættelsen. Herunder Likvideringer, Plyndring, Ødelæggelse, Sex overgreb, og Selvmord.

    Er det F-35s skyld. NEJ.
    De skyldige er Folk som har en FLEXIBEL holdning til moral, (Fascisme) og som gennem årtier har ment at det var OK at indgå i en klike (loge /mafia) for at undertrykke og malke sine medborgere, for egen vindings skyld.
    Så for Fascisterne er der kun tilbage at nyde de Trillions of Dollars de har malket USA og Europa for, indtil både den Amerikanske og Europæiske befolkning indhenter dem.

    Fascisternes valg er NU: Sandheden om 9/11 og 16 år med Terror. Eller WWIII.

    Jeg foreslår i stedet:
    Stem EU og US agenter ud af folketinget.
    Start en Nordisk Forsvars Alliance.
    Drop F-35 og Styrk Danmarks Nationale Forsvar
    Vælg Grippen-E til hele Norden.

  • E. Petersen siger:

    NU skal jeg da lige for de andre skribenter´s hukommelse´s skyld understrege jeg er F-35 skeptiker, men også realist og for god ordens skylds kortfattet opsummere.

    Eurofighter ville være et godt valg for hele Europa, hvis det var kommet 5-10 år tidligere, Frankrig havde forsat sin deltagelse og alle 4 partnerlande havde bakket projektet op, men det gjorde de ikke – tvært imod.

    F-18 Havde været optimalt valgt i før 2010, men det er “game over” for den platform – der produceres kun nogle få “replenish the rank” fly indtil platformen skrottes.

    Gripen NG ville have været det perfekte valg for hele Europa specielt økonomisk, men flyet bliver en parentes i kampflyhistorien. Ingen bakker op om flyet på nær Sverige. Og det er set 1000+ gange før indenfor industriel produktion at det system med flest midler og opbakning vinder og det er så ikke Gripen NG.

    F-35 er den eneste rigtige valg langsigtet og så må vi leve med de udfordringer det giver. Ellers halver antallet af operative F-16 som forsvaret foreskriver er det nødvendige antal til nationale opgaver.

  • H. Eriksen siger:

    @ E. petersen
    Jeg tror de fleste danskere har en sund Skepsis, mod alt som behøver reklame for at blive solgt.
    Derfor søger mange af os facts inden vi vil købe noget.
    Fakta er at både Grippen-E, F-18, og Eurofigther var gode kandidater til det Danske Forsvar.
    For Danmark og Norge havde et valg af Grippen-E sikret en Nordisk High Tech optur for Nordiske våben producenter, som i løbet af få år kunne have leveret et Stealth Grippen jagerfly.
    Men valget af nyt kampfly har været manipuleret af US politiker agenter, til fordel for F-35, og samtidig har lobbyister brugt millioner i reklamer for at promovere salget af F-35 til Danmark.

    Danskere vil ikke finde sig i de ”udfordringer” Problemer som F-35 kommer til at belaste os med.
    Vi vil heller ikke finde os i at det kartel der står bag F-35, er styret af et persongalleri, som har terroriseret hele verden siden 9/11. Et person galleri som er de reelle skyldige for Terror mord i både Norge, Sverige og Danmark.

    Sådan noget svineri vil Danskere ikke støtte, uanset hvor godt F-35 måtte ende med at blive.

    Stem EU og US agenter ud af Folketinget
    Start en Nordisk Forsvars Alliance
    Drop F-35, styrk Nationalt forsvar.
    Vælg Grippen-E til hele Norden.

  • Dan siger:

    Er du helt alvorlig HE?!? Sund skepsis? Søger facts? Og hvad er det for et persongalleri du skriver om? Hvem er det de har slået ihjel? Hvilke US agenter er det der sidder i Folketinget?

    Dét glæder jeg mig til at læse mere om.

  • Martin G siger:

    Om vi skulle købe et kampfly til afvisning og selvforsvar, så kan jeg ikke se den taktiske fordel for DK med F-35. F-35 er kun noget vær under forudsætning af, en evt. Fjende IKKE ved man kommer. Det behøver man bare om man ønsker at slå til først. Der havde jeg personlig heller smidt en ALCM til nogle mill $ 200km eller mere fra målet, end jeg havde satset pilot og fly.

  • Henrik Gormsen siger:

    Hvor herre bevares. det er jo småting som blev fixet løbende på F-16 efter MLU. Det går jo fantastisk med det fly. Prøv at tænk hvor længe de har bøvlet med Eurofighteren for at nå dertil!!

  • Martin G siger:

    Nå ja.. er der nogen der har kigget på LM’s kurs udvikling?
    Deres aktier er gået fra 100$ til 300$ og et aktiesplit diskuteres. Ikke mærkeligt at F-35 koster penge 🙂

  • Nyborg siger:

    HE, helt enig med dig.

  • H. Eriksen siger:

    Note: MK = Min Kommentar

    Dan siger: Er du helt alvorlig HE?
    MK: Generelt JA.
    Men der kan forekomme humoristiske udtalelser fra min side.

    Dan siger: Dansk befolkning Sund skepsis?
    MK: JA: den Danske og Nordiske befolkning har efterhånden opnået en sund skepsis.
    Det er feks ikke lykkedes for den bankerotte Spanske Santander Bank, at udlåne sine ECB 0% rente lån til solide Danske forbrugere til 18% i rente, på trods af kæmpe TV Reklame kampagner i Danmark.
    Den tidligere Danske Bank (nu EU Bank) har siden finanskrisen mistet hovedparten af sine Danske kunder, og må fremadrettet nøjes med fattige Polske kunder samt hvidvask af narko og mafia kapital. https://www.dr.dk/nyheder/penge/danske-bank-om-stor-hvidvasksag-tiden-vil-vise-om-der-kommer-flere-sigtelser

    Dan Siger: Danskerne Søger facts?
    MK: JA: Der er bla. ingen Danskere som tager Ekstrabladet, Børsen eller andre kulørte blade seriøse, men læser dem som underholdning.
    De tror heller ikke på, endsige ser TV Nyheds udsendelser længere, men søger i stedet info online.

    Dan siger: Og hvad er det for et persongalleri du skriver om?
    MK: Det er den internationale Finans Elite, samt de politikere og virksomheds Agenter som Eliten samler hver år til Bilderberger møder.
    Deltager listerne har gennem årene indeholdt navne som Anders Fogh Rasmussen, Søren Pind, Helle T. Schmidt, Bjarne Corydon, Connie Hedegaard, Jens Stoltenberg, Erna solberg. https://vigilantcitizen.com/latestnews/bilderberg-2016/
    Anders, Helle, Bjarne, Connie og Søren har vi Danskere ikke været heldige med.
    Nordmændene var heller ikke heldige med Jens Stoltenberg.

    Dan skrev: Hvem er det de har slået ihjel?
    Bla. så skete det her mens Anders Fogh Rasmussen var Statsminister: https://www.dr.dk/nyheder/indland/dagens-loegn-da-fogh-regeringen-ville-i-krig

    Og så skete det her mens Jens Stoltenberg var Statsminister: http://www.nyhetsspeilet.no/2012/04/var-det-flere-skyttere-pa-utoya/
    http://tarpley.net/2011/07/24/norway-terror-attacks-a-false-flag/

    Dan skrev: Hvilke US agenter er det der sidder i Folketinget?
    MK: Gør som vi fleste andre Dansker, søg din viden fra mange uafhængige kilder.

    Dan skrev: Dét glæder jeg mig til at læse mere om.
    MK: Well there you have it.

    Stem EU og US agenter ud af Folketinget
    Start en Nordisk Forsvars Alliance
    Drop F-35, styrk Nationalt forsvar.
    Vælg Grippen-E til hele Norden.

  • Nyborg siger:

    Vi glæder os alle til at høre fra Dan.

  • CP siger:

    @ E Petersen
    https://www.navytimes.com/news/your-navy/2015/03/07/officials-extend-f-a-18-hornet-service-lives/

    Man kan altså ikke certificere software som ikke er færdigt endnu.

  • E. Petersen siger:

    @CP

    Hvad henviser linket til udover stellet er stresstestet til 12000 timer ligesom F-15 stellet er stresstestet til 18000 timer. Det har jeg sagt før – det medfører jo ikke at F-15 er verificeret til 18000 timer.

    Og så tror jeg den sidste linje vidner om du ikke har det store kendskab til validering/vertificering af data, for det sker på den pågældende platform(version) der implementeres, ligesom det sker for windows, andre computerprogrammer og apps og så dispenserer man for minors/majors indenfor en periode mens critical er no go.

  • CP siger:

    Jeg ved ikke hvad du tror jeg kan og ikke kan når det kommer til validering af data. Der hvor du taber mig lidt er når F35 ikke pålideligt kan eksekvere sine design specificerede opgaver endnu

    “Finally and most importantly, the program will likely deliver Block 3F to the field with shortfalls in capabilities the F-35 needs in combat against current threats.

    Det kommer den til at kunne, ingen tvivl om det. Selvfølgelig får man lyst til at sige. Men det er indgået i vurderingen at den kan det, og det er ikke endnu verificeret.

    F18 vil kunne holde til flere timer per stel. Og det kommer det også til at flyve i USA. Det er ikke endnu verificeret, præcis som ovenstående om F35, men det er ikke medtaget i vurderingen. Og her kunne man endda have fået skrevet det ind i kontrakten..

    Så hvor er det så lige at disse to uverificerede parametre adskiller sig? Lige nu mangler F35 en hel masse kapacitet, som den helt sikkert får. Og F18 mangler steltimer som den helt sikkert får..

    Det skal ikke lyde som om jeg er interesseret i at DK køber F18. Det er jeg ikke. Jeg forsøger bare at forstå hvordan der er blevet “sorteret” i de forskellige metrics.

    For ellers har jeg set nogle rigtig fede, men dog uverificerede specs på en Incom klasse X-Wing 🙂

  • Dan siger:

    HE og Nyborg… Tro på det…

  • H. Eriksen siger:

    Dan skrev: HE og Nyborg — Tro på det.

    Vi (Danskere) tror på den gruppe mennesker vi i generationer har levet sammen med, som vi har delt skæbne sammen med, og som vi sammen med har opbygget det samfund vi dag kalder Danmark.

    Vi ved at der blandt os findes personer, som for egen vindings skyld, eller fordi de er blevet hjernevasket, eller har en skjult aggression imod os, er villige til at plyndre os, og sende vore børn i krig for at vi skal miste både freden og dem vi holder af.
    Men vi (Danskere) holder sammen, advarer vore børn og hjælper vore Naboer.
    Dan, du er en del af Dan-Mark.

    Jeg håber at det seneste forsvarsforlig er et tegn på at folketinget har læst skriften på væggen fra den Danske befolkning (Aldrig mere 9 April) og at folketinget nu vil arbejde for den Danske befolknings interesse (Fred og Fremgang) og ikke for EU eller US ekspansion og krig.
    Hvis det viser sig at være tilfældet, så borger dagens forlig for en god fremtid for Danmark og Norden.

    Stem EU og US agenter ud af Folketinget
    Smid CIA agenter ud af danske medier.
    Start en Nordisk Forsvars Alliance
    Drop F-35, den spionerer mod Norge.
    Vælg Grippen-E til hele Norden.

  • Nyborg siger:

    HE.
    Stem EU og US agenter ud af Folketinget
    Smid CIA agenter ud af danske medier.
    Start en Nordisk Forsvars Alliance
    Drop F-35, den spionerer mod Norge
    Vælg Grippen-E til hele Norden.

    Må jeg tilføje, byg 5 hospital/ rednings skibe, der kommer til hjælp i varme såvel som kolde farvande.

  • JensBakkebust siger:

    Desværre er der stadig mange herinde, der stadig ikke forstår, at F-35 er helt overlegen til alt andet. Gripen E er ikke et seriøst alternativ til Danmark. Dette er et fly, der passer bedst til den tredje verden og helst til den islamske verden. Swedistan vil snart gå i opløsning, så vi nødt til at have pålidelige leverandører. Nu skal vi forsøge at løfte blikket ind i fremtiden og ikke vende tilbage til 70’erne og 80’erne. Fascist-staten og banan republikken Swedistan, er et samfund på vej til ful opløsning, og du ved du godt. Eller har den politiske korrekthed også kommet her? Open Your eyes man!

  • E. Petersen siger:

    @HE(Nyborg)

    Synes du ikke du er en anelse useriøs når du debatterer med dig selv – men man får sig da en billigt grin

  • E. Petersen siger:

    @CP

    Du kan ikke sammenligne forsinkelser med validering/Verificeringsprocessen.

    Fakta er(igen), Nyt kampfly kontoret afviser Boeings timetal da det kun er projekteret og ikke verificeret jvf.

    “Idet der ikke er tale om dokumenterede eller verificerede oplysninger, har Nyt Kampfly Program ikke på den baggrund fundet grundlag for at ændre evalueringsresultaterne,’ skriver Linda Liboriussen.”

    og I SEH Link står direkte de 9500 timer er projekteret.

    http://nytkampfly.dk/wp-content/uploads/FullSizeRender-2-961×1024.jpg

    Der er himmelvid afstand mellem de to definitioner. Spørg nogle der arbejder med det, hvis du ikke tror mig.

    Og F-35 er verificeret til 8000 timer fra start og de enkelte godkendelsestrin verificeres årligt i lange rapporter og nu er man så i gang med verificeringen af 3F softwaren.

    http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2018/January%202018/F-35-Exiting-the-Pattern.aspx

    Aircraft in the baseline, or “3F” configuration, will be handed over to the Operational Test community in the next few months to verify that everything works as intended.

    Og holder jeg det op imod, at Danmark F-35 setup først skal være 100% implementeret om 8-10 år, kan jeg ikke se, det skulle være et problem at tidsplanen er skredet 6+ år for F-35 når vi har udskudt indfasningen af nye fly med ca 10 år i forhold til det oprindelige oplæg.

  • H. Eriksen siger:

    Hej Bakkebust.
    Et lidt specielt navn.
    Krak og vi andre kender dig da heller ikke endnu.
    Men velkommen.

    Humor ON:
    Citat McCaine: ”F-35 er helt overlegen til alt andet, end at flyve.
    Den er en Kalkun, leveret af verdens mest statsstøttede mafia”.

    Det er ikke Fascist-staten og banan republikken Swedistan, som er på vej i fuld opløsning, det er Paideia Snowflakes.
    https://www.youtube.com/watch?v=5uzvJsQpxMY
    De har nu fået mere pil end de lige havde regnet med.

    Politiske korrekthed har udspillet sin rolle, og vi er nu på vej mod ytringsfrihed for fuld udblæsning, lige som i 70’erne og 80’erne.

    Send EU og US agenter i frontlinie mod Rusland
    Brug CIA Journalister til Zoo dyrefoder.
    Brug Kvotekonger til fiskemel
    Skån Lars Lykke for waterboarding
    F-35 er en spion kalkun
    Humor OFF.

    Start en Nordisk Forsvars Alliance
    Vælg Grippen-E til hele Norden.

  • Andreas siger:

    @H Eriksen: Husk på at det her ikke er et site for konspirationer. Så hold dig til emnet og undlad at gentage ting og “slogans” som en form for autosignatur.

    Mvh
    Andreas

  • Kenneth siger:

    @ JensBakkebust

    “Desværre er der stadig mange herinde, der stadig ikke forstår, at F-35 er helt overlegen til alt andet. Gripen E er ikke et seriøst alternativ til Danmark. Dette er et fly, der passer bedst til den tredje verden og helst til den islamske verden. Swedistan vil snart gå i opløsning, så vi nødt til at have pålidelige leverandører. Nu skal vi forsøge at løfte blikket ind i fremtiden og ikke vende tilbage til 70’erne og 80’erne. Fascist-staten og banan republikken Swedistan, er et samfund på vej til ful opløsning, og du ved du godt. Eller har den politiske korrekthed også kommet her? Open Your eyes man!”

    Är du med i Sverigedemokraterna eller nåt liknande parti?!?

    Om så är fallet så håll dina politiska åsikter till nåt annat forum!

  • Svend-Erik Hansen siger:

    At bruge Sverigedemokraterne som en slags fornærmelse virker minder om dengang, da Dansk Folkeparti heller ikke var “stuerene”.

  • E. Petersen siger:

    Hmm

    @HE=Nyborg=jensbakkebust

    Grænser vist til personlighedsspaltning,

    (kig på svartider, ordvalg, konsensus)

  • H. Eriksen siger:

    @E. Petersen
    Jer er ikke personligt bekendt med Nyborg og Jens Bakkebust.
    Nyborg har flere gange vist sig at været enig med mig.
    Jeg er så til gengæld uenig med Jens Bakkebust vedr. F-35 og årsagen til “pile” problemerne i Sverige.

    jeg er uenig med dig vedr. F-35 og personlighedsspaltning.
    Men jeg er ofte enig med svend E Hansen

  • E. Petersen siger:

    @HE

    hvorfor er jeg ikke spor overrasket over, du prøver at benægte det. så hvis du skal gennemføre dit stuntnummer skal du arbejde lidt mere med følgende

    svartider, ordvalg, konsensus

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ EP

    Når du skriver, at F-35 er verificeret til 8.000 timer, mener du så, at F-35 er designet til at skulle kunne opnå de timer ved typisk brug (USAF) på samme måde som med Super Hornets 6.000 timer (USN)?

    I mine øjne er det også en projektion.

  • Simon Petersen siger:

    @SEH, EP mfl.

    Spændende og relevant diskussion om timer. Mit besyv:

    Om man kalder det verificeret, bedømt, projekteret eller noget andet, så ender det i sidste ende med:

    Hvor mange timer vil leverandøren GARANTERE, at flyet kan leve op til? Det er det eneste tal man kan forholde sig til.

    Hvis USN har sagt: Vi vil garantere, at flyver holder 6.000 timer, men det kan formentlig holde 9.000 timer ved X brug, så er det kun de 6.000 timer, der holder.

    Hvis USN har sagt: Vi vil garantere, at flyver holder 6.000 timer, men vi garanterer (også) at det kan holde 9.000 timer ved X brug, så kan Danmark vælge at bruge de 9.000 timer, hvis man føler sig sikre på at man vil holde sig til X brug.

    Det har alt at gøre med, hvor ligger risikoen. Hvis man regner med timer, der ligger over de, af leverandøren, garanterede timer, så påtager man sig en risiko for at stå dårligt, hvis det så viser sig, at flyet kun kunne flyve 8.000 timer istedet for de 9.000.

  • E. Petersen siger:

    @SEH

    Rent faktisk henviser Behler´s til dette issue, men det er jo ligesom irrelevant for DK.

    F-35B Structural Test Failures

    “The F-35B being used to see if the plane will survive the 8,000 hours it’s required to last pretty much fell to pieces last year and needs replacing. “The effect of the failures observed and repairs required during the first two lifetimes of testing on the service life certification of the F-35B aircraft is still to be determined,” Behler writes. “The service life for all three variants is planned to be 8,000 hours; however the F-35B service life may be less than that, even with extensive modifications to strengthen the aircraft already produced.” And that’s consistent what we understand the program believes.

  • CP siger:

    Enten har man verificeret en metric, eller også har man ikke. Om det så er på grund af forsinkelser eller andet er i min bog irrelevant. Hvis det er standarden man arbejder efter, så er det ens i forhold til at validere varen (flyet). Hvis F35 fungerer “as advertised” så holder F18 også længere.

    Det er jo så ganske enkelt. Hvis Boeing vil garantere 8000 timer per stel, så er det bare et kontraktkrav. Og så er jeg faktisk ligeglad med om de skal erstatte dem for hver 3000 timer med nye.

    Det ene er forsinkelse, det andet er positiv scope creep. Resultatet er det samme.

  • E. Petersen siger:

    @CP

    og så score du selvmål igen, for nyt kampfly kontor kasserer de 9500 timer fordi timetallet ikke er verificeret.

    At du så op i dit hoved parrer det sammen med forsinkelser på F-35 programmet er dit valg, men sådan fungerer det ikke i den virkelige verden jf. grundlaget for typevalget af F-35, men mindre du ser hele processen som fup og svindel og det er som sagt et selvstændigt valg man kan foretage.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *