Det amerikanske flyvevåben planlægger at spendere omkring 70 mio. kroner på at anlægge en såkaldt Quick Reaction Alert-pad på den norske flyvestation Rygge syd for Oslo. Den skal blandt andet bestå af to shelters og give mulighed for at huse fremskudte F-35’ere og F-22’ere fra US Air Force samt kampfly fra andre NATO-lande. Det fremgår på 271 i en oversigt over US Air Force’ planlagte byggeprojekter i USA og resten af verden i 2018.

Byggeplanerne er en del af Operation Atlantic Resolve, der er en række militære aktiviteter og projekter, der indgår i USA’s såkaldte European Reassurance Initiative. Det er USA’s svar på Ruslands aktiviteter i Europa og skal være med til at få de europæiske NATO-lande til at føle sig mere trygge.

For at kunne spille med musklerne overfor Rusland ønsker USA altså at kunne udstationere de avancerede F-35 og F-22 i Sydnorge ikke langt fra Østersøen.

Portene på de to shelters skal kunne åbne sig på 60 sekunder, hvis der bliver behov for at sende flyene hurtigt i luften.

Som en del af Operation Atlantic Resolve og European Reassurance Initiative sendt USA i 2017 F-35 kampfly på turné rundt i de baltiske og centraleuropæiske lande med blandt andet et besøg i Estland.

De norske F-35’ere bor på Ørland flyvestationen lidt længere mod nord – men stadig i Sydnorge. Desuden er flyvestationen ved Bodø i Nordnorge tiltænkt en rolle som forward deployment base for de norske F-35’ere hvis tingene begynder at spidse til i Nordnorge og Barentshavet.

Rygge Flyvestation husede frem til 2002 F-16 fly, men har i dag kun helikoptere og Falcon-business jets, som det norske flyvevåben bruger til VIP-flyvninger og elektronisk krigsførelse med mere.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

5 Comments for this entry

  • Norges fremskudte F-35 base bliver ikke Bodø men Evenes (ca 600 km NØ for Norges hovedbase, Ørland). Rygge ligger ved indsejlingen til Oslofjorden og ca 500 km stik syd for Ørland. Men interessant oplysning om US planer, som må betyde, at de vægter Østersøområdet og Nordatlanten nogenlunde lige højt og vil placere deres fremskudte base således at de kan operere i begge områder. Læs mere om Norges planer på https://forsvaret.no/f-35/fakta-om-f35

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    “Ørland flyvestationen lidt længere mod nord – men stadig i Sydnorge. ”

    Ørland ligger lidt nordligere end Trondheim – 440 km nord for Rygge 🙂

  • Martin G. siger:

    Tror ikke det er østersøen de vægter så højt. Kig hellere mod nordatlanten og norskehavet. Hvem mon også har en tendens til at sejle og flyve der? Helst uden transponder’n slået til.

  • GD siger:

    Ift. Østersøen (og Nordsøen/Norske Havet) ligger Rygge dejligt dybt, uden for Iskander rækkevidde og beskyttet af svensk/norsk/dansk luftforsvar.

    Det er for at kunne projicere luftmagt fra sådanne baser, at F-22 og F-35 har den fuel fraction de har…

  • Thomas Larsen siger:

    Lidt uden for subject-
    U.S. Airforce gør ikke som farmand siger:

    http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/the-air-force-slowly-killing-the-10-warthog-24111

    Artiklen handler om U.S. Force ikke ønsker at eksekvere levetidsforlængelse af deres A-10 til fulde, som de fra politisk hånd var blevet pålagt.
    Diskussionen omkring A-10’ere har stået på længe, hvor U.S. Airforce har ønsket at afvikle flyene, efter sigende for at spare budgettet. På den modsatte side har stået “the grunts” – med en vis politisk opbakning – der har A-10’erne, som nogle af deres ynglings støttefly.
    Jeg husker, at have læst om en lignende diskussion omkring pensionering af A-4’erne under Vietnam-krigen. Min udlægning er nok, at der grundlæggende er to grupperinger, hver med hvert deres foretrukne fly-typer:
    På den ene side er der landtropperne ude i felten. Disse tænker taktisk, og vil gerne have fly typisk til opgaver som CAS (close-air-support). CAS er nettop kendetegnet ved at være ”close”, dvs. risikoen for egne tab er store ved flystøtte. Traditionelt vil denne gruppe derfor gerne have langsomme, lavtgående (og gerne pansrede) fly som A-4’erne og A-10’erne.
    Den anden gruppe er officererne. Disse tænker strategisk, og vil gerne have fly til at bombe havne, lufthavne, kommandocentraler, radaranlæg etc., dvs. traditionelt højtgående, hurtige fly.
    Da det er den sidste gruppe, der typisk bestiller flyende, har de taktiske fly en tendens til at ”tabe konkurrencen”.
    Selvom F-35 skulle være bygget som et all-round fly, vil mange nok mene at det mest hælder imod den strategiske lejer. Man skal dog nævne at moderne, præcisions ammunition – som laser- og gps-styrede bomber og missiler – nok har opblødet ”fronten” lidt ved at kunne give de strategiske fly bedre CAS-evner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *