Torsdag i sidste uge godkendte Folketingets Finansudvalg aktstykke 31 fra forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen, som havde bedt om knap 16,4 mia. kroner til nye kampfly. Dermed er kampflyindkøbet definitivt vedtaget og sat på skinner. Dermed er den danske kampflykonkurrence sådan set gennemført og overstået. Mere end 12 år efter at den gik i gang. Flyvevåbnets Materieltjeneste havde i flere år kigget på mulige F-16 afløsere, men her på nytkampfly.dk har vi altid regnet 30. august 2005 for værende startdatoen for den danske kampflykonkurrence, da det var her Danmark udsendte sin “request for information” til en gruppe kampflyproducenter. Frem til marts 2010 evaluerede og indsamlede kampflykontoret under Forsvarskommandoen informationer fra producenterne til den militærfaglige anbefaling. Ja, de kom ifølge DR sågar frem til, at pege på F-18 Super Hornet som det mest oplagte valg. En historie det aldrig er lykkedes os at få bekræftet.

I marts 2010 besluttede daværende forsvarsminister Gitte Lillelund Bech at sætte kampflykonkurrencen på pause. Officielt fordi F-16 kunne flyve fire år længere, end man først havde regnet med. Meget belejligt at finde ud af midt under finanskrisen.

I marts 2013 blev konkurrencen skudt igang igen af daværende forsvarsminister Nick Hækkerup. Og i august 2013 blev Projekt Nyt Kampfly-kontoret etableret i Forsvarsministeriet. Her samlede man arbejdet med den militærfaglige evaluering, den strategiske evaluering, den økonomiske evaluering og den industrielle evaluering. Herfra kørte det som bekendt slag i slag frem mod foråret 2015, hvor kampflykontoret var færdig med sin evalueringsrapport. Så gik der dog folketingsvalg og politik i den. Og først den 12. maj 2016 var daværende forsvarsminister Peter Christensen sammen med daværende og nuværende statsminister Lars Løkke Rasmussen klar til at fremlægge evalueringen og regeringens anbefaling.

Herefter gik der præcis fire uger med debat inden typevalget den 9. juni 2016. I det sidste halvandet har kampflykontoret “kvalificeret” sine oplysninger og udarbejdet det aktstykke, som altså passerede gennem finansudvalget i torsdags.

Nu venter implementeringsfasen med indgåelse af kontrakter på vedligehold, reservedele og meget mere – samt en lille retssag med Boeing. Men selve den politiske vedtagelse er overstået og F-35 bliver Danmarks nye kampfly – medmindre tingene ændrer sig dramatisk i de kommende år.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

12 Comments for this entry

  • E. Petersen siger:

    @Martin G.

    Ja bare det var så nemt.

    Bare stel prisen har et har mange faktorer.

    1. Udvikling i Dollarkursen.
    2. Hvilket lot vil man købe fly i lige nu lidt under 100 millioner/stk. i 2019 er den 83,3 millioner/stk.
    3. Hvor mange andre partnerlande og andre køber fly i pågældende lot. (f.eks. Trækker Canada sig stiger prisen ca 2 %)

    Prisen på flyet bliver først fast 2 år før levering – der kan du få en pris på det enkelte fly. Indtil da kan det kun blive et estimat. Og det er de penge der nu er blevet bedt om.

    Reservedele/våbenpakker/simulatorer/træningstimer osv. er så komplekse at du umuligt kan sige det. Der er tusindvis af komponenter der løbende udvikles.

    Danmark har så valgt at betale flere reservedele løbende fremfor Norge der ønsker flere på lager ad gangen.

  • Simon Petersen siger:

    @H.Eriksen

    “Derved lander den Norske F-35 styk pris på 1,05 Mia. DKK”
    “Derved lander den Danske F-35 styk pris på 2,46 Mia. DKK”

    Du har ikke ret i dit regnestykke. Du sammenligner den danske totalpris med den norske anskaffelsespris.

    Den danske pris indeholder de fulde levetidsomkostninger, plus anskaffelsespris. Den norske pris er kun anskaffelsesprisen, selvom du skriver, at det er den fulde levetidsomkostning.

    På den officielle norske temaside for kamplflyanskaffelsen (https://www.regjeringen.no/no/tema/forsvar/innsikt/kampfly/hva-koster-egentlig-nye-kampfly/id710435/) kan man se, at deres totale levetidsomkostninger for de 52 fly er på 268,1 Mia. NOK, hvilket svarer til 203,72 mia. DKK, ved at bruge den samme faktor mellem NOK og DKK, som du selv har brugt.

    Dermed lander den totale pris per norsk F35 på 3,92 Mia. DKK, altså en del højere end de danske.

    “@ E. Petersen: Derrrr Noget galt i Danmark.”

    Ja, der er meget galt, men ikke lige det du her mente 🙂

  • E. Petersen siger:

    @Simon nej

    Jeg overså den sidste linie 🙂

    men tager vi lige for HE´s Skyld

    Danmark har regnet sig frem til at 27 fly med drift koster ca 66 milliarder over 30 år.

    Norge betaler 203 milliarder danske kr. over 35 år for 52 fly inkl drift.

    Hvem er det lige der får det billigste setup HE ??.

  • H. Eriksen siger:

    @ 2 x Petersen klanen: Tal er skønne at arbejde med.

    Hvad får Norge for 203,7 Mia. DKK
    52 kampfly, våben og al udstyr.
    Fly simuleringsanlæg til træning af Norske piloter.
    Implementering af Kongsberg JSM missiler i flyene.
    National Service og vedligehold af flyene i Norge i 30 år.
    udvidet Flyveanlæg bygget på granit fjeld.
    Støjsikring af lokale beboere.
    Dermed lander prisen per norsk F-35 på 3,92 Mia. DKK
    ———————————————————–

    Hvad får Danmark for 66.6 Mia. DKK
    20 kampfly herhjemme og 7 i USA.
    Fly simuleringsanlæg til træning af Danske piloter.
    Italiensk Service og vedligehold af flyene i 40 år.

    Hvad kommer Danmark til at mangle?
    17 ekstra Jagerfly. En merudgift på 10 Mia. DKK
    National Service og vedligehold af flyene I 40år. En merudgift på 40 Mia. DKK
    Implementering af Kongsberg JSM missiler i Flyene.En merudgift på 6 Mia. DKK
    udvidet Flyveanlæg bygget på muldjord. En Merudgift på 1 Mia. DKK
    Støjsikring af Skrydstrups beboere. En Merudgift på 1 Mia. DKK

    NytKampfly.dk skrev at nye kampfly kan komme til at Koste Danmark over 100 Mia. DKK
    Iflg min vurdering bliver kommer det til at koste 125 Mia. DKK
    Derved lander den Danske F-35 styk pris på 2,85 Mia. DKK
    ———————————————————–At vi kan gøre det billigere end Norge kan vi takke Danmarks mindre areal og lette muldjord for.
    Ikke NATO og USA.
    ———————————————————–

    I stedet kunne vi jo have valgt at købe 44 stk. Grippen-E. 20 Mia. DKK
    National Service og vedligehold af flyene I 30år. 40 Mia. DKK
    Implementering af Kongsberg JSM missiler i Flyene. 6 Mia. DKK
    Ingen udgifter til udvidet Flyveanlæg.
    Ingen udgifter til Støjsikring af beboere.
    En samlet pris på 66 Mia. DKK
    Derved lander en Dansk Grippen-E styk pris på 1,5 Mia. DKK
    ———————————————————–
    Uanset hvordan man regner den ud, så lider Regeringens dimensionering og budgettering af vore nye kampfly af manipulation.

    Hvis Folketinget kan redde Danske og EU Banker med 650 Mia. Kr.
    Så kan folketinget også få råd til at købe de nødvendige Kampfly samt at have Dansk service personel, til sikre Dansk suverænitet.
    Ellers må folketinget indføre skat på finansvirksomheder for at få de 650 Mia. Kr hjem igen.

    Start en Nordisk Forsvars Alliance
    Vælg Grippen-E til hele Norden

  • Martin G. siger:

    @ E. Petersen
    Så hvis man er kampfly producent og kan give pris garanti som Elgiganten, så burde man i teorien få mange kunder, specielt hvis man har et testet og fungerende produkt?

    Altså indtil det politiske spil kommer igang 🙂

  • E. Petersen siger:

    @Matin G

    Ja det er ganske sikket. Mht til prisgaranti tror jeg Gripen NG vil være den platform der kommer tættest på.

    Men jeg ser også mere platformen som en gennemgribende midlife upgrade fremfor en ny platform. Det gik ikke specielt godt da den blev født, hvilket nok har kostet Sverige en del eksportordrer.

    Og så har den svenske krone ligget stabilt i forhold til den danske siden starten af 90érne.

  • Martin G. siger:

    Nu havde jeg ikke nogen specifik producent i tankerne, men mest et tankespil på hvad der er der egentlig foregår.

    F-35 og Gripen NG er vel de eneste ikke testede relevante(bortser fra ikke NATO kompatibelt) produkter på markedet, og derfor sværest at give en garanti på.

    Rafale, F-18, Eurofighter og Gripen C/D burde man vel kunne få en fast pris på.
    Gripen C/D burde man vel nærmest kunne få på rent tilbud lige nu 🙂

  • E. Petersen siger:

    @HE skrev

    I stedet kunne vi jo have valgt at købe 44 stk. Grippen-E. 20 Mia. DKK

    Nu skulle Schweiz betale 3,5 milliarder USD for 22 Gripen C/D.

    “In May 2014 voters rejected the defence ministry’s $3.5 billion order for 22 new Gripen fighter jets from Swedish defence company Saab AB.”

    Opdateret til 2017 kr. og det faktum at Gripen E er ca 10-20% dyrere end C/D giver en stykpris på min. 1,2 milliarder kr (Det skal Bulgarien give for C/D)

    Så vil 44 fly koste omkring 53 milliarder så røg den besparelse vist HE.

  • E. Petersen siger:

    @Martin G

    Hvis vi tager de andre kandidater er det jo de samme mht. hvor mange enheder bliver produceret.

    F-18SH er jo nærmest eksploderet i pris over det seneste 10 år fordi antallet af enheder der skal produceres årligt er faldet til ca. 1/4.

    Dollarkursen er jo også stadig et issue og hvis du kigger på usikkerheden m.h.t. til pris er EF den der procentvis har det laveste udsving pga. fastkur med Euro.

    http://www.fmn.dk/temaer/kampfly/Documents/typevalg-af-danmarks-kommende-kampfly-reduceret-vers-20160509.pdf ( se side 10)

    Og usikkerhed med reservedelspriser for Eurofighter og F-18SH kan ende i nogle astronomisk høje beløb for Danmark(hvis vi havde valgt en ad de to kandidater), for hvad sker der i 2030+ når de to platforme i stor stil udfases af alle andre brugere.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ EP

    Schweiz blev tilbudt Gripen E til 800 mio. SEK pr. stk.

  • E. Petersen siger:

    @SEH

    Det var så også pakkeprisen jeg henviste til. Danmark kan ikke købe Gripen NG på samme grundlag som vi køber JSF.

    De 800 millioner svenske er flyprisen med rabat, det er jo problemet vi kan ikke se hvad rabatten medfører af ændringer.

    Pengene skal jo komme et sted fra og nogle af de midler Sverige fik tilført ved evt. salg af Gripen til Schweiz blev planlagt overført til udvikling. Men den regning hænger svenskerne selv på nu –

    Får Schweiz så den rabat igen !!.

    Vi sparer mange milliarder ved at udliciterer service, men som bekendt er det også en risikofaktor.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ EP

    De 800 mio. SEK er prisen, uden at man medregner lejen af elve Gripen C/D eller base forbedringer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *