Da først Weibel-direktør Peder R. Pedersen (t.h.) havde fået styr på datoen, kunne han og Jonathan Hoyle fra Lockheed Martin underskrive kontrakten. Foto: Andreas Krog.

Da danske Weibel Scientific og Lockheed Martin i dag under stor festivitas hos Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse i Ballerup underskrev kontrakt på levering af Weibel-radarer til den amerikanske hær gennem Lockheed Martin, så kunne man nemt få det indtryk, at kontrakten havde relation til Danmarks køb af Lockheed Martins F-35 fly at gøre. For chefen for FMI’s kampflykontor bød velkommen og F-35 blev nævnt i de taler som både erhvervsminister Brian Mikkelsen, Lockheeds europæiske chef Jonathan Hoyle og Weibels smilende direktør Peder R. Pedersen.

Dagens kontrakt har dog ikke helt så meget relation til F-35, som talerne gav indtryk af. For reelt er det blot en kontrakt, som vil være med til at reducere Lockheed Martins modkøbsforpligtelse på salget af ni Seahawk-helikoptere til Danmark i 2012. Det bekræfter Lockheed Martin overfor nytkampfly.dk. Kontrakten bliver således primært brugt til at kaste lidt glans over F-35 købet og vise, at Lockheed Martin skam gerne vil levere ordre til danske virksomheder – selvom F-35 købet ikke er omfattet af de normale modkøbsforpligtelser. Det vil sige at Lockheed Martin ikke er forpligtiget juridisk til at levere ordrer svarende til det vi har købt fly for.

Men det er man i forhold til helikopterkøbet for fire mia. kroner. Og det kommer dagens aftale nu til at bidrage gevaldigt til. En aftale, som formentlig var kommet på plads uanset hvilket kampfly Danmark havde valgt. Netop fordi Danmark allerede inden havde valgt Lockheed Martins Seahawk-helikopter og Lockheed Martin derfor havde brug for kontrakter, der kunne bogføres på modkøbskontoen i Erhvervsministeriet.

Hos Weibel mener man dog, at især kampflykontorets arbejde for at få Lockheed Martins øverste chef, Marilyn Hewson, til at besøge Weibel i november 2016, har været med til at åbne døre hos Lockheed Martin og få deres øjne op for mulighederne med Weibel. Her fortalte Peder Pedersen direkte Hewson, at han drømte om at sælge radarer sammen med Lockheed Martin.

Hewsons besøg samt to danske ministres deltagelse i en dansk erhvervsdelegation, der besøgte Lockheed Martin i Washington i september 2016, har været vigtigt. Det samme har den erhvervskonference, som Lockheed Martin afholdte i maj i år i Herning, mener man hos Weibel.

Om det kunne være lykkedes Weibel at få Lockheed Martin med på en aftale uden disse ting, kan man kun gætte på.

Cremanten (80 kroner for en flaske ved køb af 12 flasker hos Philipson Wine, red.) var god og humøret var højt blandt de 50-60 fremmødte fra Weibel, Lockheed Martin, FMI, Erhvervsstyrelsen, Forsvaret og den amerikanske ambassade samt verdenspressen (nytkampfly.dk og noget tv-halløj, red.) ved kontraktunderskrivelsen onsdag formiddag. Og det generer ikke den gamle redaktør, at man lader F-35 få lidt positiv omtale. Bottom line er blot, at F-35 får omtalen på baggrund af en Seahawk-relateret kontrakt. Og når Lockheed Martin næste år præsenterer flere kontrakter med danske virksomheder, så er det sandsynligvis også noget, som giver god pr til F-35 men reelt bonner ind på Seahawk-kontoen. Det skal man bare huske inden champagneglasset løftes for højt.

Så selvom F-35 købet har åbnet nogle døre for Weibel, så har vi stadig den første egentlige F-35 relaterede kontrakt mellem Lockheed Martin og dansk industri til gode. Og her snakker jeg ikke kun om kontrakt på arbejde direkte relateret til F-35 flyet. Nej, blot arbejde som Lockheed Martin ikke bruger til at nedskrive på deres forpligtelser efter at have solgt os noget andet isenkram, men arbejde, som vi får på grund af købet af F-35. For vil Lockheed Martin reelt kigge vores vej alene for vores blå øjnes skyld?

Det har de flere gange sagt, at de vil. Og det finder vi for alvor ud af når Seahawk-forpligtelsen en dag er afviklet gennem kontrakten med Weibel og kontrakter med andre virksomheder, og Lockheed Martin ikke længere har en juridisk bindende forpligtelse hos Erhvervsstyrelsen. Når Erhvervsstyrelsen kun fører en “goodwill-liste” over det arbejde F-35 har kastet af sig. En liste, som tidligere har vist sig at være ganske vidtfavnende. Måske for vidtfavnende.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

3 Comments for this entry

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Stopper det aldrig 🙁

  • Kenneth siger:

    @ Svend-Erik Hansen

    Jorå, runt 2040 sisådär när amrisarna ska tvinga på er nästa generation F-35… 🙂

  • Christian Brøndum siger:

    Terma har i adskillige år – også før Seahawk – leveret bl.a. kompositdele til F-35. Ordrebogen i den forbindelse lød for et par år siden på et par mia kr, så vidt jeg husker. Jeg mener, at det arbejde blev opnået uden modkøb som krykkestok?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *