Canada har nu definitivt droppet at købe 18 nye Boeing F/A-18E/F Super Hornet-fly til at lukke det hul, som er ved at opstå, da det trækker ud med at finde en afløser til landets aldrende CF-18 Hornet-fly. I stedet vil Canada købte brugte F-18 Hornet-fly i Australien. Det skriver nyhedsbureauet Reuters på baggrund af oplysninger fra tre kilder.

I juni sidste år kunne canadiske medier ellers fortælle, at Trudeau-regeringen i Ottawa overvejede at lave et hurtigt indkøb af nogle F/A-18E/F Super Hornet-fly. Og i november meddelte den canadiske regering selv, at landet agtede at købe 18 F/A-18E/F Super Hornet fly som en form for akut “gapfiller” indtil landet har fået gennemført en kampflykonkurrence i stil med den danske og fået de nye fly leveret. Canada er jo som bekendt stadig med i F-35 partnerskabet, men er gået i tænkeboks omkring hvorvidt man bør afholde en konkurrence eller blot fortsætte med F-35 – som Trudeau dog har været særdeles skeptisk overfor. I valgkampen i efteråret 2015 erklærede han, at Canada skulle træde ud af F-35 programmet og igangsætte en kampflykonkurrence i stil med den danske – men uden F-35 som deltager. Et budskab som han gentog efter valgsejren. Sidenhen har hans forsvarsminister modereret kritikken og ikke udelukket, at F-35 kunne deltage i en konkurrence.

Når Canada nu dropper at købe nye Super Hornet-fly til at udfylde hullet, så skyldes det en ophidset strid mellem den canadiske flyproducent Bombardier og den canadiske regering på den ene side og Boeing og den amerikanske stat på den anden side. Vel at mærke den civile del af Boeing, som i foråret anklagede Bombardier for at modtage canadisk statsstøtte og derigennem være i stand til at sælge sit nye Cserie-regionaljet fly til en kunstig lav pris. Det fik de amerikanske handelsmyndigheder til at indlede en undersøgelse af Bombardier. Det fik dog også den canadiske regering til at stoppe forhandlingerne med Boeing om køb af Super Hornet-flyene. Boeing har afvist at trække klagen tilbage og nu vender Canada så tilsyneladende ryggen til Boeings militære division – på grund af ballade skabt af den civile division.

I stedet vil Canada allerede i næste uge annoncere købet af Hornet-fly magen til deres egne i Australien. I oktober vendte canadierne blikket mod Australien, som også ser Canada som en mulig meddeltager i Australiens udvikling og bygning af nye fregatter.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

12 Comments for this entry

  • Anders Eriksen siger:

    @Andreas
    God artikel, tak for den.

    1)Jeg har hørt rygter ang. fremtidigt samarbejde mellem SAAB og Bombardier, om produktion af Grippen NG – kan du be- eller afkræfte disse rygter ??.

    2)Canadierne vil, efter hvad jeg forstår, selv have arbejdspladserne, samt teknologien i deres egen flyindustri (Awro Arrows er ikke glemt), så Boeing kommer sandsynligvis ikke til at sælge mange fly til Canada i fremtiden.
    mvh
    Anders Eriksen

  • Jesper Poulsen siger:

    Canada – med Grippen ??

    Lyder som mere svensk drømmeri. Dem der køber eller lejer Grippen er sydøsteuropæiske lande ( Balkan -tidligere østblok etc. ) som ikke har råd til andet – groft sagt. Og små, neutrale lande som Østrig og Schweitz – af samme årsag og som demonstrerer ikke-blok aktivisme som i gamle dage.Ikke en økonomisk stormagt og militær mellem størrelse magt.

  • KimE siger:

    “Jeg har hørt rygter ang. fremtidigt samarbejde mellem SAAB og Bombardier, om produktion af Grippen NG – kan du be- eller afkræfte disse rygter ??.”

    Om Kanada köper en större mängd jas39 (30-85) så är det inte några problem att få göra slutmonteringen i Kanada, dessutom så kan de skräddarsys efter deras krav. Saab har redan samarbete med Bombardier i deras Global serie Globaleye och Swordfish. Men jag tror inte Kanada har fått något direkt erbjudande då de inte gått ut med sin RFP ännu.

  • KimE siger:

    Airbus och Eurofighter har stora chanser då de nu gått in och räddat Bombardiers C series. Arbetstillfällen i Nordirland(UK), Kanada, USA och Tyskland väger tungt.

  • E. Petersen siger:

    Hvis Trudeau bare skal have lidt troværdighed tilbage mht nye kampfly vil Gripen NG slet ikke være et uoplagt valgt.

    Både Rafale og Eurofighter vil være dyrere og mht. til sidstnævnte skal Canada desuden handle hurtigt inden det sidste samlebånd lukker og slukker.

    Og Canada har i den grad andre våbenprogrammer i flåden der har højere prioritet og kræver større investeringer end nye kampfly så med mindre de øger budgettet som Trump kræver er der ikke penge til det hele.

    Trudeau hjemkaldte desuden, som noget af det første, F-18 fra ISIS operationen, hvilket tyder på, hans vilje til at udsende kampfly til internationale operationer ikke er første valg.

    Så alt i alt kunne Gripen NG være en option, men så vil F-16 V også være en mulighed.

  • KimE siger:

    Lockheed Martin har stängt sin F16 linje efter att ha levererat den sista till Irak,till förmån för produktion av f35. En ny f16 linje är planerad att sättas upp om det kommer nya beställningar.
    https://www.flightglobal.com/news/articles/last-fort-worth-built-f-16-leaves-lockheed-factory-443699/

  • Jens Juul siger:

    Eurofighter er et godt match til Canada, med deres store afstande og arktiske område (to motore, lange rækkevidde og høj (cruise)hastighed).

  • KimE siger:

    Kanada går ut med ett anbudsförfarande för nya stridsflygplan nästa vecka.
    http://www.cbc.ca/news/politics/australia-fighter-jets-competition-1.4436680

  • E: Petersen siger:

    @Kim E

    Nej den er ikke lukket men flyttet fra fort worth hvor F-35 produceres til South Carolina, hvor F-15V skal producers

    http://www.defenseone.com/business/2017/03/lockheed-move-f-16-production-line-south-carolina/136365/

  • E: Petersen siger:

    F-16V selvfølgelig 🙂

  • KimE siger:

    “Nej den er ikke lukket men flyttet fra fort worth hvor F-35 produceres til South Carolina, hvor F-15V skal producers”

    Flyttad utan underskrivna kontrakt och med två års uppehåll.

  • Jens siger:

    Et godt eksempel på at definitive politiske udmeldinger kan komme tilbage og bide en bag i senere. Trudeau har placeret sig i en klassisk catch 22, ved sine bombastiske udmeldinger om at Canada ikke vil købe F-35. Enten ender hans regering alligevel med at købe F-35 og se fjollede ud ellers må canadierne købe et inferiørt fly, der ikke passer til hverken deres flyvevåben eller resten af NATO, og ende med et i NATO øjemed anden eller tredjerangsflyvevåben.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *