Hvorfor pokker er det nødvendigt at inddrage et areal udenfor den i forvejen temmelig store Flyvestation Skrydstrup og dermed skabe endnu mere “badwill” og dårlig omtale af kampflyanskaffelsen samt risikere at skulle ekspropriere folks huse og bygge støjvolde? Det spørgsmål stiller mange sig unægteligt efter weekendens afsløring i Jyllands-Posten af hvordan Forsvarsministeriet i mere end to år har puttet med en rapport, der handler om hvor meget mere de nye kampfly kommer til at kunne høres hos flyvestationens naboer.

Ved at inddrage et areal, der i dag ligger udenfor hegnet, så kommer man tæt på beboelse i den sydvestlige del af Skrydstrup by med opstartende og taxi’ende fly. Den såkaldte terminalstøj. Men hvorfor er det overhovedet nødvendigt? Hvorfor ikke bare bevare det nuværende setup?

For at give et svar på det, har vores grafiske afdeling været i sving:

I dag bor Fighter Wing Skrydstrups to eskadriller med deres fly syd for banen (De gule bokse nederst i billedet), mens vedligeholdelsen foregår i det såkaldte Bygning 500-kompleks (markeret med blåt) i flyvestationens nordvestlige hjørne. Men når F-35 flyene ankommer skal eskadrillerne lægges sammen til én, ligesom man gerne vil benytte lejligheden til at samle hangarerne i umiddelbar nærheden af værkstederne. Derfor vil man købe markerne lige stik vest for Bygning 500 (markeret med rødt på billedet) og bygge nye hangarer her. Dermed får man det hele samlet ét sted. Og med kun op til 22 fly, så giver det nok meget god mening. Desuden holder afvisningsberedskabet i forvejen til nord for banerne i den østlige ende (markeret med gult). På den måde får man samlet alle aktiviteter på den nordlige side af banen. Det er dog også den del af flyvestationen, som ligger tættest på bymæssig bebyggelse.

Efter omtalen i Jyllands-Posten af den hemmeligholdte støjrapport, så åbnede forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen op for at man kunne se på en alternativ placering af det nye hangarkompleks. Hvor det så i givet skulle være, vides endnu ikke. Men umiddelbart kunne man jo pege på de arealer syd for banen, hvor eskadrillerne og deres F-16 fly holder til i dag. Det kan være beboerne i Skrydstrup by og vi andre bliver klogere på det, når sidste uges særdeles velbesøgte borgermøde følges op med et nyt borgermøde i slutningen af januar eller starten af februar næste år.

Hvor er det i øvrigt pinligt, at man ikke tidligere har lagt kortene på bordet og fortalt om udsigten til øget støjbelastning. I forvejen er det på grund af usikkerheden omkring F-35 flyets pris og driftsøkonomi op ad bakke for kampflyprojektet. Som nævnt i indledningen, så giver det her bare endnu mere dårlig omtale og endnu mere ammunition til kampflymodstanderne og -skeptikerne, der netop i denne uge har budt op til debat i folketingssalen og i forsvarsudvalget.

Når nu der er visse udfordringer med selve F-35 flyet, så kunne det måske have været smart, hvis der var fuldstændig styr på den del af indfasningen og forberedelserne, som vi selv står for. Og det her er jo i øvrigt bare den seneste sag på den hjemlige front. I foråret kom det frem, at byggerierne og forberedelserne inklusiv støjsikring blev 50 procent dyrere end forventet. Fra 400 til 600 mio. kroner.

Mon ikke det er kommet bag på Forsvaret og flyvestationen, at naboerne er så skeptiske. Flyvestationen er kommunens næststørste arbejdsplads efter Haderslev Kommune selv. Så man havde nok regnet med noget mere goodwill og elastik fra naboerne. Desuden har militærfolk ofte den holdning til naboklager over støj, at flyvestationerne ofte lå der først. Så naboerne viste det da købte eller byggede deres hus. Ikke en holdning jeg har hørt fra dansk side, men ofte i USA og andre steder.

Flyvestation Skrydstrup blev oprettet d. 1. maj 1953 på den tidligere Skrydstrup flyveplads, som blev anlagt af tyskerne i 1943 under navnet “Fliegerhorst Hadersleben” og benyttedes under krigen hovedsagelig som flyveskole. Ved anlæggelse af flyvepladsen eksproprieredes ca. 2300 hektar jord i Skrydstrup Sogn. Ca. 120 af sognets 180 familier måtte forlade deres ejendomme. Skrydstrup er med sine 856 hektar jord dog Flyvevåbnets mindste flyoperative flyvestation.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

15 Comments for this entry

  • E. Petersen siger:

    Så var den endnu en gang en “skandalehistorie” fra JP uden indhold. Det er da helt logisk at flytte tingene sammen.

    Det kan ikke komme bag på nogen et F-35 fly støjer mere end F-16 der er skrevet meget lange rapporter om.

    Men vi taler om 25-30 husstande der trods en støjvold får en mindre stigning i støjniveau.

    Hold det lige op mod anlæggelse af en motorvej eller en udvidelse i KHB området at et ekstra spor.

    Det her er jo ingenting. Med en gns. pris på de villaer i området på ca. 1 million og en kompensation på 10-15% til alle de max. 30 husstande er det det en udgift på 3,5 til 4 millioner i erstatning det er der vist snart allerede brugt i mødetimer og journalistløn.

    Det er da langt mere interessant, hvor meget støjen på lettede og landende F-35 vil påvirke hele Overjerstal og det sydlige Vojens øst for den gamle Gram fabrik – det kan man ikke bygge støj volde for.

  • Martin Lousen siger:

    I forhold til støjen, sagde Claus Hjort Frederiksen, at F35 er det fly, der støjer mindst af kandidaterne, men passer det?
    jeg kan godt forstå det mht. F18 og Typhoon, men JAS 39 Gripen??
    findes der nogle tal på støjen?

    I USA debateres støjen også, her er et link til en by med samme problem som ved Skrydstrup: F35 skal erstatte F16 og A10.
    http://www.citizensforalivableboise.org/

  • Thomas F siger:

    Måske de skulle til Karup istedet ?

  • Schmidt siger:

    Gripen var jo ikke en af kandidaterne. De var desværre så kloge, at de trak sig, da F-35 var givet på forhånd.
    Men hvis vi havde valgt Gripen, var det hele nok gået meget nemmere.

  • Jan Nielsen siger:

    At bygge et nyt hangarkompleks kommer da til at koste kassen. Da der blev bygget hangarer i Tirstrup var det lige omkring 35 mio pr. stk-.

  • Halken siger:

    Den nye pris på det hele er 650 mio kr efter hvad jeg har set. Ikke 600.

    Den virkelige brøde her er at forsvarsministeren har undladt at sige sandheden om F35 og hvor meget den støjer, og det i to år.

    Det som er interessant er at man ikke har diskuteret strukturen af flyvevåbnet herunder hvilke lokaliteter der giver mening og hvad de forskellige placeringer vil koste.
    Borgmesteren i Viborg har sagt at der er rigeligt med plads i Karup (som også er den største flyvestation i Danmark) og i øvrigt de samme gen 3 shelters som i Skrydstrup. Dem der så skal (ny/gen)bygges ved vedligeholdses hangaren efter den nye plan i Skrydstrup. I Karup ligger de fleste på nordsiden af landingsbanen og dermed væk fra bebyggelse i Kølvrå. Borgmesteren i Viborg sagde dengang at der bare skulle bygges en hangar.
    https://www.tvmidtvest.dk/artikel/karup-faar-ingen-kampfly

    Det har bare stået i aktstykket det da blev stemt igennem, så det er ikke noget der har været til debat. Så man har ikke evalueret på alternativerne. Måske fordi at man ikke vil fjerne de 700 jobs i Skrydstrup, når borgmesteren er fra Venstre.

    Det smarte ser udmiddelbart ud til at man burde have evalueret alle placeringer med de rigtige støjtal samt eksisterende infrastruktur. Når forsvaret fattes penge, så er det hensynsløst at det samtidig skal fungere som lokalpolitisk redskab i forhold til at skabe jobs i Venstre-kommuner, så en borgmester kan sidde mere sikkert på taburetten.

    Kigger man i bunden af den her wiki, så kan man se at der ikke er så mange aktiviteter på Skrydstrup og Aalborg, så det ville være naturligt at konsolidere det i Karup som er størst og ligger mest ugenert, og særligt når man alligevel skal ud og købe nye fly, og dermed kan starte de nye et andet sted.

    Det er politik – her vælger man ikke den bedste løsning i forhold til opgaven, men den der er bedst for politikerne.

  • C.J. Nielsen siger:

    Er grundlaget for at man valgte Skrydstrup fremfor Karup eller Aalborg offentligt kendt??

  • Golf Oscar siger:

    Hvis F-35 kom til Karup, så ville de kære naboer til flyvestation Skrydstrup nok også pive, for hvis flyvestationen lukkede og de 700-800 arbejdspladser røg andetsteds, så ville deres huse også tabe i værdi. Mange af dem der arbejder på flyvestationen bor jo lige i nærheden.

  • Cphmoose siger:

    @Andreas

    Hvorfor skulle folk ikke brokke sig? De fleste der er beskæftigede i Haderslev kommune pendler temmelig lang for at komme på arbejde – se fx http://www.statistikbanken.dk/afsta3

    Mange lokalpolitikere har ikke fantasi til at forestile sig at de der arbejder i kommunen bor og betaler skat andre steder.

    Så det er muligvis godt for de andre kommuner i region Syd Jylland at holde på flyene, men for beboerne i Vojens og Haderslev er det ren nedtur.

    Cphmoose

  • KimE siger:

    Norska f35 spionerar på sina piloter (sänder hem norsk mission data till L&M).

    https://www.news-mail.com.au/news/spy-f35s-send-sensitive-norwegian-military-data-ba/3280530/

  • H.b siger:

    Vi køber 27 styk F35
    5 bliver i USA. Og flere vil være i brug uden for landet, på Island i Syrien og sådan steder.
    Så er der dem der er på værksted. Og til service.
    Hvor mange fly er der tilbage at larme med ?. Der er vist ikke tale om en konstant larm 🙂

  • Halken siger:

    @CJ

    Jeg har ikke kunnet finde noget, men både V og S ser ud til at have støttet det. I Etablissementsanalysen fra 2012, konkluderer forsvaret selv at det bør samles i Karup hvis at det skal samles og det vil være en fordel at gøre det med indfasningen af et nyt kampfly.

    http://www.fmn.dk/nyheder/Documents/Etablissementsanalyse2012.PDF

  • Andreas siger:

    @CJ og Halken: I indstillingen fra regeringen i maj 2016 stod der specifikt Skrydstrup, men ikke nærmere om hvorfor. Tror vurderingen var, at de 400 mio. kroner var et overskueligt beløb, som matchede eller ikke var væsentligt højere end ved etablering på Karup. Desuden kunne man risikere at stå med endnu større mangel på flymekanikere, hvis mange af dem ikke flyttede med.

  • Anders Eriksen siger:

    @Andreas siger:5. december 2017 kl. 08:39
    kære Andreas læs afsnit 5.1.4.3 i Etablissementsanalyse 2012.

    1)Allerede i 2012 var man klar over støjproblematikken vedrørende Skrydstrup
    2)En væsentlig begrundelse for at fastholde Fighter wing på Skrydstrup, var sammenhængen/placeringen af Forsvarets Hoveddepot (og dets mekanikkere)på samme lokalitet
    (som måske ikke vil være “krævet” ved vort nyvalgte kampfly ??
    3) læs mit tidligere indlæg : http://nytkampfly.dk/archives/10470
    med venlig hilsen
    Anders Eriksen

  • Jesper Poulsen siger:

    Flyt flyvestationen til Bornholm så hurtigt som muligt – der vil vi elske at få alle disse mange statslige arbejdspladser – en lækkerbisken. Samtidigt vil det stoppe de russiske overflyvninger af dansk luftrum – og så giver det mening af dansk militær er der hvor der er fare på færde og ikke dybt inde i NATO område. Så får beboerne i Skrydstrup fred og ro som de vægter højere end arbejdspladser. En ren win-win-win – kun Putin er taber.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *