Flere partnerlande i F-35 projektet frygter, at indsamlingen af data om alle flyene kan krænke landenes suverænitet. De er derfor igang med at se på hvordan man kan filtrere de oplysninger, som sendes fra landenes F-35 fly til en central database hos Lockheed Martin i USA. Det er oplysninger om flyenes tilstand, træningsmissioner og “flight logs”, som efter planen skal samles i Fort Worth, Texas hos F-35 producenten.

På papiret en fin tanke, at man på den måde kan monitorere sundhedstilstanden på alle F-35 fly verden over gennem de informationer, som man får fra flyenes “Autonomic Logistics Information System” (ALIS). Det er også med til at styre hvor komponenter fra den pælles pulje af reservedele skal sendes hen og hvornår de skal afsted.

Lande som Australien, Italien og Norge er dog ikke helt trygge ved at alle deres data bare ryger direkte videre til Lockheed Martins server. De mener det kan krænke deres suverænitet. De er derfor ved at få udviklet deres egne filtre, som tilbageholder en række informationer, som landene ikke ønsker at dele med andre. Landenes helt egne fortrolige informationer.

Italien og Norge har sammen etableret et “laboratorium” på Eglin Air Force Base i Florida, hvor de styrer missionsdatafiler i et adskilt miljø, så kun italienerne har adgang til italienske data. De vælger så hvilke data, der skal sendes videre, og hvilke der ikke skal videre. Allerede næste år forventer både Italien og Australien at være klar med et midlertidigt filter. På et senere tidspunkt er det meningen at introducere et filtersystem, som alle lande kan bruge til at filtrere sine ALIS-data. Man kunne dog tænke sig, at USA installerede en “bagdør” i det fælles program, så man alligevel kan få fat i nationale data, hvis det måtte være nødvendigt.

Filtreringsønskerne er interessante, da det endelig viser partnerlandene træde bare en lille smule i karakter og ikke bare fremstå som ukritiske nikkedukker i det USA-ledede projekt. Filtreringen er dog vand ved siden af den afgrænsning af adgangen til de centrale softwaresystemer, som USA stiller op. Partnerlandene må kun til en vis grænse få adgang til flyets software – populært kaldet “black boxes”. Kernen i softwaren er “U.S. eyes only”.

Når vi nærmer os leveringen af de danske fly, så bliver det interessant at se om vi også vælger at filtrere vores ALIS-data inden de sendes til Texas.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

  • Jeps siger:

    Håber de har godt styr på transmissionsikkerheden i ALIS, når vi nu kaster hovedparten af Europas æg i den kurv. Skælver ved tankerne om et cyberangreb her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *