Som redaktøren på nærværende kampflynyhedssite altid har sagt, så er et kampflyindkøb nærmest ikke afgjort før flyene lander på køberlandets flyvestationer. De politiske og økonomiske interesser er så store, at der kæmpes stort set helt indtil flyene er på finale til landingsbanen i køberlandets flyvestation.

Det ser vi et glimrende eksempel på i dag, hvor Enhedslisten har meldt ud, at de vil have kampflyindkøbet til debat i folketingssalen. Planen var ellers at indkøbet skulle endegyldigt besejles på torsdag ved Finansudvalgets behandling af Aktstykke 31. Heri beder forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen om knap 16,4 mia. kroner fra statskassen til at indkøbe de 27 F-35 fly samt simulatorer, supportudstyr og lignende.

Men ethvert folketingsmedlem kan fremsætte et beslutningsforslag og få det behandlet i folketingssalen. Og hvis et medlem af finansudvalget gør det i forbindelse med udvalgets forestående behandling af et aktstykke, så bliver behandlingen af aktstykket sat på pause. Det er kutymen.

Så Enhedslistens enlige medlem af Finansudvalget, finansordfører Pelle Dragsted, må til tasterne og få udarbejdet et beslutningsforslag. Tænker han inddrager partikollegerne Eva Flyvholm og Nikolai Villumsen i arbejdet, da de er henholdsvis nuværende og tidligere forsvarsordfører for partiet og begge har beskæftiget sig meget med sagen gennem årene.

Beslutningsforslaget vil så først blive førstebehandlet i Folketingssalen og herefter henvist til behandling i Forsvarsudvalget. Udvalget afgiver så en betænkning, hvor de forskellige partier giver deres holdning til sagen til kende. Til sidst andenbehandles forslaget så i folketingssalen. Der er ikke tredjebehandling af beslutningsforslag.

Når et medlem fremsætter et beslutningsforslag, så bliver aktstykket ikke trukket tilbage fra Finansudvalget. Det er blot behandlingen af aktstykket, som sættes på pause. Det vil sige, at så snart beslutningsforslaget er andenbehandlet og sandsynligvis stemt grundigt ned, så kan Finansudvalget genoptage behandlingen af det. Det skal ikke genindleveres. Normalt skal et aktstykke fremsendes til finansudvalget senest otte dage før det skal på. Udvalget holder møde fast hver torsdag kl. 13 og aktstykke fra ministrene skal være fremsendt senest kl. 10 om onsdagen i ugen før.

Den frist har Claus Hjort Frederiksen holdt ved at fremsende aktstykket onsdag i denne uge til behandling torsdag den 30. november.

Folketinget går først på juleferie den 20. december og Finansudvalget har sidste planlagte møde den 14. december og kan også holde et ekstraordinært møde senest den 20. december. Desuden kan et beslutningsforslag i princippet eksperederes på bare én dag, hvis udvalget – i dette tilfælde forsvarsudvalget – beslutter det. Førstebehandling om formiddagen, udvalgsmøde lige over frokost og anden behandling sidst på eftermiddagen. Og så videre i teksten.

Enhedslisten gjorde ifølge Ritzau det samme i forbindelse med Statens salg af aktier i DONG Energy. Derfor melder spørgsmålet sig, om vi kan risikere den samme ramasjang og at det hele ryger på gulvet?

Sandsynligheden for det er ikke særlig stor. Det er nemlig værd at huske på, at aktiesalget i DONG Energy blev gennemført alligevel. Det medførte en regerings-exit og en nedsmeltning i SF samt at tilliden mellem politikere og borgere led et knæk. Men gennemført, det blev det. Og mon ikke det samme sker her. Partierne bag kampflyindkøbet vakler ikke – i hvert fald ikke endnu. Og der skal nok en meget stor folkelig protestbølge til før at de begynder at vakle og indkøbet bliver bragt i fare. Fordelen her er, at SF ikke er med i aftalen fra 9. juni 2016 om valg af F-35. De valgte netop i den forbindelse at træde ud af forsvarsforligskredsen. Så oprøret skal komme fra det socialdemokratiske eller radikale bagland samt fra “folkedybet”. Og mon ikke dybet hellere vil købe julegaver og lave konfekt end at lave fakkeloptog på Christiansborg Slotsplads i december måned.

Man skal aldrig sige aldrig. Men der er ikke meget der tyder på det. De fleste har indset, at sådan er det jo. Det bliver dyrt og er forbundet med usikkerhed. Men mange tænker sikkert, at vi har Rigsrevisionen, Enehdslisten og nytkampfly.dk til at følge tingene tæt. Og så bliver det i øvrigt ikke vores (os over 40 år, red.) hovedpine, hvis flyet om 25-30 år er hundedyrt i drift og dræner hele forsvarsbudgettet. Den må de kommende generationer rode med 🙂

Men når det er sagt, så får vi i hvert fald emnet diskuteret i landets parlament på direkte folketings-tv, så alle har mulighed for at høre argumenterne for og imod. Noget man måske skulle have gjort allerede før typevalget i juni sidste år. Men bedre sent end aldrig.

De danske fly forventes først at ankomme til Skrydstrup i 2022 eller 2023. Så der er rum til at tage sagen op adskillige gange igen inden. Og som bekendt, så fremgår det jo faktisk af aftalen fra 9. juni sidste år, at vi skal gøre status efter at have modtaget de første 21 fly. Konkret står der i forligsteksten:

“Partierne bag aftalen er enige om, at der forud for kontraktindgåelse om de sidste seks fly gøres status i den til enhver tid siddende forligskreds. På dette tidspunkt kan kredsen træffe beslutning om at anskaffe færre fly, hvis de første fly ikke er leveret rettidigt og til den forventede pris, som ligger til grund for nærværende aftale.”

Men igen. Det er forsvarsforligskredsen. Kredsen bag det forlig for 2018 – 2023, som sandsynligvis bliver indgået om ganske få dage. Og heri kommer hverken SF eller Enhedslisten til at indgå.

PS:
Nyheden kører rundt på netmedierne under overskriften “Enhedslisten trækker håndbremsen på milliarddyre kampfly” og “Enhedslisten trækker håndbremsen på finansiering af kampfly“. Det skal hertil bemærkes, at et kampfly ikke er udstyret med en egentlig mekanisk håndbremse i stil med den, som man finder i en bil og som kan bruges til at lave en håndbremsevending med. F-16 er der en kontakt hvor man vælger bremser. Det vil sige at hovedhjulene er bremset. Man kan godt lidt frit sige, at det svarer til en håndbremse – men kun så længe der er strøm på batteriet.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • D.Staal siger:

    @andreas. Nu er elektroniske håndbremser også ved at være ret almindelige i biler, konens Fiat har ihvertfald en.
    Fly “håndbremser” er forøvrigt ikke noget man stoler på mens flyet er på jorden. Hydrauliske akkumulatorer siver tryk når fly står stille og derfor står fly altid med klodser for hjulene. På mindre fly kan du spæde trykket op med en håndpumpe, på større fly skal du som minimum, starte flyets APU, eller motorer. Netop pga dette starter man ofte den motor op der giver tryk til netop bremserne på fly med flere motorer. For nogle år siden testede man faktisk rent elektriske bremser på F-16, ved dog ikke hvad det førte til. Du aktiverer bremserne elektrisk men de bliver bremset hydraulisk.

  • christian beier siger:

    Politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen bekræfter, at målet er et kommunistisk samfund.
    Utalt 2011 !!!

    Per Clausen om Ukraine 2014
    Den forfærdelige ulykke med nedskydningen af det malaysiske MH 17 må ikke bruges af parterne i det politiske spil mellem Rusland og Ukraine. Det er lige så uacceptabelt, at Ukraine i ly af opmærksomheden om MH 17 forstærker konflikten gennem en militær offensiv i Øst-Ukraine, som det er, at Rusland fortsat forsyner separatisterne med våben og bruger dem til at varetage Ruslands interesser.

  • QA siger:

    Før vi -befolkningen- via folketinget beslutter at køber kampfly for ca 16 mia kr med levetidsomkostninger på ca 57 mia og hertil kommer en række endnu ikke opgjorte investeringer og driftomkostninger er det viktig at befolkningen oplyses om hvile benefit i form af måske produktionsordre men især af surstainment ordre dansk industri vil få. Alle andre deltagende lande dvs minus danmark der deltager i dette projekt har op til 70-100 medarbejdere der supporter landenes industri. Danmark har højt regnet 1. Så lad os venligst høre fra ministren hvordan han vil sikre at de mange milliarder der skal gå til vedligeholdelse af Danske F-35 også finder vej tilbage til Danmark og danske arbejdspladser.

  • Alex siger:

    F-35 kamflyet sender data tilbage til producenten Lockheed Martin og kan i følge Norges forsvars minister kompromittere pilotens sikkerhed https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/11/21/195349469/f-35-utfordrer-nasjonal-suverenitet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *