Lockheed Martin photo by Layne Laughter.

Sammen er vi stærkere. Sådan lyder et gammelt valgslogan, der dog stadig er aktuelt og rigtigt. Blandt andet når det kommer til samspillet mellem det nye F-35 kampfly og de avancerede SM-6 missiler. De vil nemlig på sigt kunne supplere hinanden ganske fornuftigt og udføre opgaver sammen. Nytkampfly.dk erfarer da også, at man i det danske forsvarsministerium allerede er i gang med at tænke i de baner.

Danmark har nemlig – som det bør være faste læsere af dette site bekendt – besluttet at købe F-35. Og regeringen lægger op til at vi køber SM-6 missiler i den kommende forsvarsforligsperiode, der sandsynligvis vil strække sig fra 2018 til og 2023. Forliget bliver formentlig forhandlet på plads indenfor de nærmeste uger. Og meget tyder på at ønsket om SM-6’erne var “klappet af” med de centrale partier på forhånd.

Spørgsmålet er så om selve anskaffelsen kommer til at ligge i forligsperioden, eller om man kun iværksætter en undersøgelse og analyse af mulighederne med SM-6 og så overlader selve investeringen til næste forligsperiode. De seneste rygter på vandrørerne tyder dog på, at man er parat til at “bide til bolle” allerede i den kommende (forholdsvis lange) forligsperiode og træffe investeringsbeslutning om SM-6 anskaffelse. De vil så realistisk set først kunne leveres i næste periode. Men det vil timingsmæssigt også passe fint. Det er nemlig her vi begynder for alvor at få vores F-35’ere og så småt kunne tage hul på at udforske de mange nye muligheder, som flyet gerne skulle give os. Og samspillet med SM-6 ville give os nogle meget interessante nye muligheder.

Det her med eksempelvis at kunne bruge F-35 som øjnene, der fortæller hvor SM-6 missilet fra fregatten skal sendes hen, er ikke blot et fremtidsscenarie. Det er noget, som man allerede nu eksperimenterer med. Som vi omtalte dengang, så blev et SM-6 missil sidste år således sendt afsted fra affyringsrampen USS Desert Ship 1 i New Mexicos ørken mod et mål baseret på oplysninger fra blandt andet F-35. Det var en test i forbindelse med US Navy’s Naval Integrated Fire Control – Counter Air-program. Det handler om at linke US Navys skibe sammen med forskellige typer af luftbårne sensorer – som eksempelvis F-35 – til ét integreret sensornetværk.

I US Navys arbejde indgår naturligvis “Aegis Ballistic Missile Defense”-systemet, som er det missilforsvarssystem, som US Navy anvender. I det indgår blandt andet Lockheed Martins AN-SPY1 radar og på sigt også efterfølgeren AN-SPY6, som Raytheon er ved at udvikle. Begge to S-båndsradarer.

Når/hvis Danmarks tre fregatter skal udrustes med nye radarer for at vi kan deltage i NATO’s ballistiske missilforsvar og stå for at detektere og følge indkommende fjendtlige missiler, så bliver det spændende at se hvilke muligheder radarerne og deres bagvedliggende systemer har for at “spille sammen” med F-35’eren og dens sensorkapacitet. Her kunne man godt forestille sig, at de to europæiske kandidater, hollandske Thales med deres L-båndsradar SMART-L ELR og danske Weibel med deres X-båndsradar, kommer til kort.

I det hele taget kan man godt trække visse paralleller mellem kampflyindkøbet og radaranskaffelsen. Ved at vælge F-35 koblede vi os på amerikanerne og deres foretrukne fremtidige kampfly. Dermed får vi formentlig glæde af de nye teknologier og muligheder, som de får udviklet til F-35. Både til selve flyet og hvad angår samspillet med andre enheder – som eksempelvis skibe med SM-6 missiler. Hvis vi var gået en anden vej, så havde vi stået mere alene – eller sammen med andre mindre aktører – når det kom til udvikling og integration/samspil. Det samme kan man tildels sige med radarerne. Med AN-SPY radarerne kobler vi os på det store amerikanske lokomotiv. Det oplagte valg, når nu vi har købt F-35. Men også det dyre valg. Og man skal huske på at F-35 landet Holland kommer til at bruge Thales’ SMART-L radaren på deres fregatter. Hvad det måske kommende F-35 land Tyskland kommer til at vælge, står stadig hen i det uvisse. Men SMART-L kan bestemt ikke udelukkes.

Men alt det bliver vi helt sikkert klogere på i de kommende år, når det danske forsvar skal til at forberede sig på at få F-35 og på formentlig også at få SM-2 og SM-6 missiler.

Der er ikke udsigt til krydsermissiler til fregatterne i denne omgang. Men det kommer måske i næste forlig. Og det behøver ikke nødvendigvis kun være til fregatterne. Det kunne også være til F-35. Her er norske Kongsberg som bekendt ret langt med at udvikle Joint Strike Missile (JSM), der er det ene af kun to krydsermissiler, som F-35 kunder indtil videre har at vælge imellem. I Japan er man allerede nu meget interesseret i det norske missil – som nordmændene selv har købt til brug på deres F-35 – og måske en dag også på deres nye antiubåbdsfly P-8A Poseidon.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

2 Comments for this entry

  • Simon Petersen siger:

    @MKP

    ““er du egentlig på FIIN?”

    Jeps….hvad da?”

    Det var mere, hvis der var noget, der var interessant at diskutere, men det ikke kan lade sig gøre i et åbent forum. Du kan i hvert fald finde mig på TERMA-LYS043 🙂

    “Hawklink kræver en separat link installation( SRQ-4 (Ku) Radio Terminal Set) på skibet også.
    Men det er måske et helt andet system på vores MH-60r ?…jeg må lige prøve at spørge helogruppen når de kommer igen.”

    Jeg kan ikke huske, hvad de præcise terminaler hedder, men jeg ved, at det hardware, der er installeret til at flytte FLIR video fra Seahawk til skibene er det samme, der skal bruges til at flytte resten af data. Så rent softwaremæssigt, skal den del “tændes” i helikopteren og så skal data integreres i C-Flex.

    Det er ITAR, men der ikke noget til hinder for at man kan få det i Danmark. Jeg kan ikke forestille mig, at man ikke vil have det, når Seahawk får ASW udstyr. Det ville simpelthen være for bøvlet at udveksle alt via voice, tænker jeg.

    ““Noget helt andet er så, om datakvaliteten på de andre links (altså andre end F35) er gode nok til at skyde SM-6 Engage on Remote med.”

    Hmm….hollænderne har jo i hvert fald overført brugbar Launch-On-Remote BMD data fra en DZP og til en AEGIS enhed (ved ikke om det var en AB eller Tico) …og så vidt jeg kan se har de hollandske fregatter de samme link systemer som Iver.”

    Det var til en destroyer. Amerikanerne er fortsat ved at analysere data, så hollænderne har taget forsmag på glæderne, med deres konklusion 🙂

    Men noget helt andet er, at krydsermissiler er en anden udfordring end ballistiske missiler, når det drejer sig om Engage on Remote.
    Krydsermissilerne kan jo manøvrere langt mere end de ballistiske, så latency på datalinket er væsentlig mere kritisk end ved ballistiske missiler.

    Læg mærke til, at jeg ikke skrev, at det ikke kan lade sig gøre. Jeg skrev blot, at det er noget man lige skal analysere, evt. gennem nogle simuleringer, for at afgøre hvad kravene er til Engage on Remote mod krydsermissiler via Link 16.

    ““F-35 kan ting, specielt i forhold til SM-6, som andre platforme ikke kan”
    Den kan måske selv guide missilet ?(mid course update)..men det kræver selvfølgelig at den har en dual band data link der kan sende x-bånds data fra APG-81 radaren som S-bånds data til SM-6…kan det overhovedet lade sig gøre?”

    Jeg kan desværre ikke være mere detaljeret omkring hvad F-35 og SM-6 kan. Men hvis man ønsker at gøre som du skriver, så ville det være bedre, hvis man kunne sende til missilet på S bånd, så man slap for at ændre i missilet.

    “Jeg forstår faktisk ikke at Raytheon ikke udstyrer alle deres missiler med både x og s bånds kanaler, når der nu er så mange x bånds radarer i brug man kunne udnytte.”

    Det er fordi det ikke er Raytheons missil. Det er US Navys, så de bestemmer 100% hvad der skal gøres ved det. Så længe de ikke har et krav om at de kan kommunikere på X bånd (enten via eget behov, eller hvis en international kunde beder om det), så betaler US Navy ikke for at få det gjort. Og Raytheon må intet gøre ved missilet, som de ikke har fået kontrakt på.

    Sådan er det generelt på alle de genstande, der købes som FMS fra USA.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *