F-35 programmet kæmper fortsat med at få styr på det såkaldte “Autonomic Logistics Information System” (ALIS), som supporterer operationerne, missionsplanlægning, supply-chain management, vedligeholdelse og andre processer, når flyene er på jorden. Skåret ud i pap, så er ALIS som nævnt omdrejningspunktet for håndteringen af F-35 på jorden.

I en nylig rapport fra den amerikanske rigsrevision, Government Accountability Office (GAO), peger rigsrevisorerne på, at der er risiko for, at den i forvejen forsinkede udvikling af ALIS bliver yderligere forsinket. Simpelthen fordi der er kommet nye udfordringer, som systemet skal forholde sig til.

“In 2016 we found that DOD did not have a plan to ensure that ALIS was fully functional as key program milestones approached, and we recommended that DOD develop a plan to prioritize and address ALIS risks. Since that time, the program office has implemented this recommendation through the development of an ALIS Technical Roadmap to plan for these requirements. However, emerging requirements, such as to address cyber security vulnerabilities and system obsolescence, will likely lead to changes in the Roadmap that could further delay the date when these sustainment capabilities are provided. Furthermore, the requirements and associated timelines for ALIS development that are identified in this plan may not be realistic because the requirements are not fully funded in upcoming service budgets, resulting in additional risks to the program’s plan.”

I oktober 2015 erkendte den daværende chef for F-35 programmet, General Bogdan, overfor den amerikanske kongres, at ALIS udgør en af de mest signifikante tekniske og tidsmæssige risici i F-35 programmet. Bogdan lagde samtidig ikke skjul på, at et fuldt fungerende ALIS er afgørende for programmets overordnede succes.

GAO har tidligere beskæftiget sig med ALIS-software, som ikke er blevet leveret til tiden og ikke har fungeret som forventet, når det så endelig er blevet leveret. I 2016 identificerede man problemer med upræcise og ufærdige data samt mangel på data om motorernes tilstand.

Desuden pegede Pentagons særlige kontrollør af igangværende våbenudviklingsprojektor, David Duma, Director of Operational Testing and Evaluation (DOT&E), fornylig på det problematiske i at ALIS’ centrale server er ejet af Lockheed Martin og ikke af det amerikanske forsvar og den amerikanske regering.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *