Norsk F-35 fly ved tidligere test af bremseskærm. Foto: Det norske forsvarsministerium.

Et norsk F-35 fly har været et smut i Alaska for at teste den særlige bremseskærm, som nordmændene, som de eneste, har købt som ekstraudstyr til deres fly. Skærmen skal gøre det nemmere for nordmændene at lande på korte og/eller is- og sneglatte landingsbaner. Simpelthen fordi flyet bremses hurtigere ned når skærmen slås ud bagefter flyet.

Testen på Eielson Air Force Base i Alaska har også generelt skulle certificere F-35 til at kunne lande på is- og snefyldte landingsbaner. Tilstanden af en landingsbane angives med en såkaldt “runway condition reading” (RCR) på mellem 5 og 23. RCR 5 er når banen er helt isdækket, mens RCR 23 er udtryk for en fuldstændig tør landingsbane.

I dag er F-35 godkendt ned til RCR 12, men der er behov for at komme længere ned. Ikke mindst for US Air Force’s 354th Fighter Wing på netop Eielson Air Force Base. Her skal man i 2020 modtage to eskadriller af F-35 og være i stand til at kunne operere døgnet rundt og året rundt.

Normalt står de indtil videre syv norske F-35 fly på Luke Air Force Base i Arizona, men et fly er altså taget mod nord, mens tre fly gør sig klar til at lande i Norge den 10. november.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

5 Comments for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *