Den fransk-hollandsk radarproducent Thales’ SMART-L radar har fra Thales’ fabrik i Holland fornylig opdaget og fulgt et ballistisk missil, som US Navy affyrede fra en fregat nær Hebriderne i Skotland. Radaren fulgte missilet på en afstand af i gennemsnit 1.500 kilometer i mere end fem minutter. Den succesfulde test af SMART-L radaren er interessant fordi det netop er den radar, som Thales gerne vil sælge til Danmark, så vi kan opdage og følge fjendtlige indkommende ballistiske missiler og være en del af NATO’s ballistiske missilforsvar.

Selvom de danske politikere ikke officielt har besluttet at sætte udskiftningen af de nuværende Thales-radarer på vores fregatter i gang, så de kan opdage missilerne, så er Thales i fuld gang med at fortælle om deres system, mens andre potentielle leverandører er mere tilbageholdende – og den danske outsider Weibel er gået i udbrud og “lobbyer” for sin radar i en grad, som af stadig flere opfattes som en tand for meget, når man tager den manglende politiske “go” i betragtning sammen med det faktum, at Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse derfor endnu slet ikke har udsendt en “request for information” angående en mulig radaropgradering.

Thales har indtil videre solgt fire SMART-L radar til montering på den hollandske flådes fire fregatter af De Zeven Provinciën-klassen og to landbaserede SMART-L radarer til det hollandske flyvevåben.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • Christian B siger:

    Så det ser ud til den kan lave tracking. Så er spørgsmålet om det er godt nok, eller den også skal kunne diskriminere mellem sprænghoveder og decoys?

    Hvis den ikke kan diskriminere, vil sprænghoveder og decoys så forblive tæt nok på hinanden til at der vil være tid til at overføre cue’et til f.eks. et amerikansk Aegis skib, så de andre selv kunne udføre diskrimineringen og skyde på de rigtige?

  • Halken siger:

    Nu må vi se. Jeg mener ikke at man skal handle med dem, da jeg opfatter det som om at de har haft en let omgang med sandheden i forhold til SMART-L. Den opførsel skal man ikke belønne, men vise at det får konsekvenser. Et firma i det private det var blevet behandlet på den måde ville aldrig handle hos den leverandør igen, da man ikke kan have tillid til dem.
    Det samme gælder leverandøren af 101, som mangler en masse modkøb.
    Det skal have konsekvenser, for ellers så lærer de det aldrig.

  • Olsen siger:

    @Halken, sikke noget løst ævle-bævle. Søværnet har ved flere lejligheder erklæret sig godt tilfredse med SMART-L og Thales har ingen udenstående ift modkøb hvis man vil tro på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

  • Halken siger:

    @Olsen, så vidt at jeg har forstået, så havde Thales næsten lovet at SMART-L kunne BMD eller med få modifikationer. Det er ikke tilfældet og der skal reelt en ny radar til BMD missionen (det er den der er testet her og omtalt i artiklen). Det har intet med hvor tilfreds søværnet er med radaren i den nuværende brug – noget jeg i øvrigt ikke har udtalt mig om.

    Thales er ikke leverandør af AW101, det er Augusta-Westland. Så jeg nævner intet om at modkøb skulle være et problem med Thales.

    Så det er dig der kommer med noget løst ævle/bævle.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *