Den fynske forsvarsvirksomhed Falck-Schmidt Defense Systems konkurs tirsdag kan risikere at få store konsekvenser for hvor mange danske arbejdspladser, der kommer ud af Forsvarets indkøb i 2015 af 309 pansrede mandskabsvogne for 4,5 mia. kroner hos schweiziske Mowag, der er en del af den amerikanske General Dynamics-koncern.

Konkursen er nemlig tæt forbundet med udsigten til at Falck-Schmidt Defense Systems skulle have samlet omkring 300 og de 309 køretøjer på deres fabrik i Fredericia. Samarbejdet og det samlede omfang som var aftalt ville have skabt mindst 200 arbejdspladser. For at være klar til slutmonteringen havde Falck-Schmidt Defense Systems indkøbt komponenter for to-cifrede millionbeløb og klargjort fabrikken i Fredericia samt ansat og uddannet medarbejere – uden at Mowag satte produktionen i gang.

Indkøbet af komponenter og fabriksklargøring satte Falck-Schmidts likviditet under pres og til sidst var der bare ikke flere penge i kassen. Derfor blev virksomhedens medarbejdere tirsdag suspenderet mens en kurator nu har 14 dage til at finde en løsning, hvor hele eller dele af virksomheden kan drives videre.

Udviklingen af Piranha V og designet af de seks forskellige varianter, som Danmark har bestilt, er allerede forsinket og hvis man skal finde en anden dansk slutmontør, så vil det sandsynligvis forsinke processen yderligere. Derfor kan Mowag meget vel argumentere for, at det smarteste er at foretage slutmonteringen hjemme i Kreuzlingen i Schweiz. Og Forsvaret vil sandsynligvis ikke have noget at indvende. De er bare interesserede i at deres køretøjsleverance ikke bliver yderligere forsinket.

Det kan betyde, at Forsvarets egne kanoner og mortérer samt særligt følsomt elektronisk udstyr, såkaldt ”Government furnished equipment”, skal sendes ud af Danmark for at blive monteret. Opgaver som så ikke vil tilfalde danske virksomheder.

Før Piranha V blev valgt som det danske forsvars nye PMV havde General Dynamics og Falck-Schmidt indgået en såkaldt ”Exclusive Teaming Agreement” om at Falck-Schmidt skulle stå for slutmontagen af cirka 300 køretøjer samt levere en lang række kabler og komponenter. Til gengæld skulle Falck-Schmidt Defense Systems arbejde særdeles aktivt med at lobbye for General Dynamics to kandidater i PMV-konkurrencen, hjulkøretøjet Piranha V og bæltekøretøjet ASCOD, der bliver bygget af Mowags spanske søsterselskab Santa Barbara. Det gjorde Falck-Schmidt og Piranha V blev valgt.

Efter at have vundet havde General Dynamics og Mowag pludselig ikke så travlt med at leve op til aftalen og placere produktionen hos Falck-Schmidt. I stedet handlede det om at reducere priserne så meget som muligt og indhente tilbud hos Falck-Schmidt og andre potentielle leverandører. Falck-Schmidt ville nu kun få opgaverne med levering af kabler og komponenter samt slutmontagen, hvis deres tilbud var bedre end andre byderes tilbud.

Forklaringen på det kursskifte skal formentlig hovedsageligt findes to steder. For det første i at Mowag og General Dynamics tilbød Danmark Piranha V til en særdeles favorabel pris. Det fortalte flere kilder umiddelbart efter valget af Piranha V. Fra flere sider var vurderingen, at der var tale om et rent røverkøb, som Mowag umuligt kunne tjene penge på. Til gengæld fik de den første kunde til køretøjet i hus. Og uden den første kunde får man ikke den næste. Langt de fleste lande vil helst købe noget, som andre bruger eller kommer til at bruge. Hyldevarer. Det er normalt også den danske holdning. Åbenbart bare ikke når vi får et rigtig godt tilbud.

For det andet spiller devalueringen af den schweiziske franc sandsynligvis også ind. Den blev devalueret med omkring 20 procent i forhold til euroen, hvilket pludselig fordyrede indkøbet tilsvarende. Derfor lovede Mowag Forsvaret, at man ville holde dem skadefri og i stedet finde besparelser i produktionen af køretøjet.

Det er så de besparelser, som sandsynligvis har fået Mowag til at løbe fra sine løfter til Falck-Schmidt Defense Systems, som for år tilbage også stod for at montere de Piranha III-køretøjer, som Danmark købte.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

13 Comments for this entry

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Man kan betvivle om det er rigtigt, at da den schweiziske franc blev devalueret med omkring 20 procent, at det fik prisen på PMV’en op med 20% – Det er jo nok langt fra alle komponenter i køretøjet der skal betales i schweiziske franc. Og d.d. ligger francen cirka 5% over hvad den var før devalueringen. Hvordan det samlede regnestykke så ser ud er ikke enkelt men muligt.

  • E. Petersen siger:

    Hvis det er Falck Defense selv der kommer med den undskyldning er den dårlig.

    Økonomien har sejlet i flere år med dundrende underskud. Senest i 2016 med -26 millioner på en virksomhed med 50-75 ansatte.

    Der er vist noget andet man ikke har haft styr på.

  • E. Petersen siger:

    Og man skal lade være med at gå i panik bare fordi der står “defense” i firmanavnet.

    De karrosserier kan svejses lige så godt på Industripark Lindø af svejsere der.

    Montører fra Nacellestationer vil også hurtigt kunne omstilles til montage af PMV´er.

    Og skal vi gå i detaljer kan GKN Wheels i Lunderskov levere alle hjul.

    General Dynamics skal bare holdes op på kravet og ikke komme med undskyldninger i 11. time for at trække arbejdet hjem.

    De må bare i arbejdstøjet og godkende/certificere et par nye underleverandører.

  • Jørgen Nielsen siger:

    Tjaa….og så er der jo Hydrema (hvis de har kapacitet indenfor tidsrammen). Alt andet lige må Piranha´en i princippet være mindre kompliceret end CV90 at have med at gøre: Intet kanontårn og ingen bælter.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Skal vi endelig til at “droppe names” på alternativer, så er der jo også en mulighed i Himmerland hos Hydrema – der er flere steder.

  • Simon Petersen siger:

    Hvad med Hydrema?? 😉

  • christian beier siger:

    Man skulle have købt Merkava så havde man haft kampvogn og mandskabs vogne i en hat.

    Koster 4,5 usd, cirkus pr. styk.
    Og ved at udvide værnepligten til 20.000 pr. årgang af 9.måneder havde man haft en enorm slagkraftig styrke

  • Hjf siger:

    Hvis kontrakten er brudt – annuler købet. Danmark har ikke brug for forældet militært isenkram. Vi trænger hyper moderne teknologi som droner, missiler og lignende.

  • Anders Eriksen siger:

    Jaeh Hydrema, gik i Kompagniskab med BAE, da de allerede tidligere havde gennemført en PMV-ordre til det danske forsvar, men de blev politisk valgt fra, af den “kortvarige” Forsvarsminister Peter Christensen(V) og “venner”.

    Allerede nu virker hele projektet med at skaffe ca. 200 arbejdspladser til DK, for indkøbt Mill. isenkram til ca. 4.5 Mia., meget suspekt.

    Og kan Piranha V overhovedet blive serviceret i DK, uden en dansk medproduktion ?????

  • Hamselv interner siger:

    E Petersen: undskyld, men du snakker, som du har forstand til. P5erne er ikke i gang med montage og maling – kun med temmeligt avancerede kabler, hvor der ikke er meget tilsvarende ekspertice andre steder i Danmark. Mowags manglende initiativ til at lukke kabelordren er et kæmpe problem – ligesom deres dokumentationsniveau.

    Dertil kommer forsinkelse af udviklingen af en af verdens mest avanceredevmaster. INGEN kan på nuværende tidspunkt producerede noget lignende – så skift leverandør på det, og det forsinker udviklingsprocessen 12 – 18 måneder.

    Det har ikke en skid at gøre med at hedde “defence”

  • E. Petersen siger:

    @Hamselv interner

    Nej og det er montage af en nacelle heller ikke- du ved åbenbart intet om vindindustrien.

    Jeg ved ikke hvilken kabelføring en dansk montør ikke skulle være i stand til at udføre.

    Og med din sidste udtalelse mener du så, at militært udstyr er så unikt, at andre virksomheder ikke kan byde ind – intet er mere forkert i min verden.

  • Halken siger:

    @HI Hvad betyder avanceredevmaster?
    Umiddelbart er det ikke raketvidenskab at skrue en PMW sammen, men noget man kan gøre med en kran og noget værktøj. Et kabelharnes er bare det. Kabler.

    Men derfor kan det godt være at GD har forsinket det af strategiske årsager, hvis de har haft kendskab til at FD har været i problemer og de gerne ville ud af en ufordelagtig underleverandør-kontrakt med FD.

  • KimE siger:

    Enligt Hägglunds hade vinnaren av det Danska anbudsförfarandet en prisnivå som inte var normal.

    http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/bae-missar-miljardorder

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *