Folketingets forsvarsudvalg har modtaget en hel konkret tekstpassage fra Haderslev Kommunes borgmester H.P. Gejl (V). Borgmesteren ser gerne passagen indskrevet i det kommende forsvarsforlig. Den handler om det fælles offentligt-private vedligeholdelsescenter, Aeronautical Center of Excellence (ACE), for de nye kampfly, som Haderslev arbejder ihærdigt for at få etableret på Flyvestation Skrydstrup.

Gejl foreslår at der i det kommende forsvarsforlig skal stå:

“Forligspartierne er enige om at tilskynde positivt til erhvervsfremmende tiltag og til et øget samarbejde mellem danske virksomheder og Forsvaret med henblik på at sikre nyttiggørelse af forsvarets viden m.v. I den forbindelse besluttes det, at Forsvaret kan støtte etablering af et dansk center for vedligeholdelse af militære fly som et offentligt privat samarbejde placeret på Flyvestation Skrydstrup.”

Linjerne i forsvarsforliget skulle gerne gøre, at forsvaret føler en vis forpligtelse for at hjælpe til med at ACE kommer i luften.

Gejl og co. har arbejdet med ACE-projektet gennem længere tid og har på det seneste tilknyttet en ekstern konsulent, som er ved at lave en egentlig forretningsplan. Den skal behandles af byrådet i Haderslev senere i år. Samtidig er han ved at konkretisere projektet og for alvor samle kræfterne på tværs af kommunale og private interesser.

Det er således forventningen, at ACE meget snart bliver en forening, hvor virksomheder, offentlige instanser og meget andet kan arbejde sammen. Forbilledet er dronesamarbejdet UAS Danmarkk, der har base i Odense Lufthavn.

Et andet forbillede for ACE er Woensdrecht Air Base i Holland. Her har man nemlig allerede private underleverandører indenfor hegnet tilknyttet det hollandske flyvevåbens Woensdrecht Logistics Center, som står for vedligehold af alle Hollands F-16 fly og helikoptere. Desuden har man udenfor hegnet en “airport business park” magen til den, som ACE håber at etablere i Skrydstrup. Virksomhederne på begge sider af hegnet skal så være beskæftiget med at servicere danske og udenlandske F-35 fly samt også gerne andet aerospace-arbejde til såvel den militære som den civile del af branchen.

Den helt store gevinst for den danske forsvarsindustri ville være, hvis vi kunne få det center for vedligehold af avionic for alle europæiske F-35 fly, som i øjeblikket er i udbud. Her står vi godt fordi vi med vores typevalg længe efter de andre europæiske lande endnu ikke har fået nogle store klumper af den fælles vedligehold. Et avionic-center ville få en særlig super computer fra Lockheed Martin, som skal bruges til test og kalibrering af avionics til F-35. Den kan også bruges til kalibrering af avionics til andre flytyper, så det ville være noget af et scoop at have sådan en til rådighed i Danmark.

Avionics-klumpen er dog en fangst, som flere danske forsvarsvirksomheder uafhængigt af ACE er nødt til at gå sammen om at trække i land.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • KimE siger:

    Så skicka planet till Turkiet för att serva motorn ,till Nederländerna för själva planet till Danmark för avionics sen kanske servicen förhoppningsvis är klar?

  • KlausJ siger:

    Nej vi laver selv det hele i Danmark

  • Halken siger:

    Ja, vi kan jo lægge service i Skrydstrup, og så kan de blive malet i Aalborg og de kan pudse vinduer i Karup. Er Værløse lukket? Ellers kan den bruges til at F35 kan få skiftet dæk og lavet bremser der.
    Fantasteriet blandt lokalpolitikerne fejler ikke noget. Det er bare ikke forsvarets opgave at lave regionsudvikling – det findes der nogle fine EU programmer til. Men her er årsagen til at vi ikke få så meget for vores forsvarskroner.
    Set i min optik så bør forsvaret have to-tre kaserner, to flådebaser og to flybaser, gerne med lidt geografisk afstand. Danmark er ikke større. Den ene skal være Karup, da den ligger mest ugenet og jorden der ikke kan sælges til meget mere end landbrugspris. Samtidig kan man pendle fra Århus og Aalborg i en snæver vending. Skrydstrup vil få problemer med at tiltrække kvalificerede folk, og så når vi har Karup, så er det der en fejl at placere F35 på Skrydstrup og sprede aktiviteterne. Der er allerede heli-vedligehold, så der er fint med synergi. Men det er en Venstreborgmester…

  • Rene siger:

    Ja, lokalpolitikernes ambitiøse forslag, til statsstøttet projekter, fejler bestemt ikke noget.
    Utopi at tro, at Flyvestation Skrydstrup, vil kunne tiltrække kvalificeret personel, i den størrelsesorden det ville kræve, når man i forvejen, har enddog, særdeles svært, ved at fastholde og tiltrække flymekanikere mm, på nuværende tidspunkt. Det vil kræve, at man, igen, vil kunne leje hollandske flyvmekanikere til opgaven, som man gjorde, da F-16 blev samlet i det Sønderjyske.
    Mig bekendt, ligger der et Hovedværkstedog som servicerer både F-16, EH-101mm, og en Flyvestation, i Aalborg, som ikke har besvær med, at tiltrække kvalificeret personel, mon ikke det vil være mere samfundsøkonomisk, at kigge i den retning, hvis man skulle kigge på eventuel dansk vedligeholdelse.
    Alle har efterhånden en holdning til antallet af Kaserner, Flyve og flådestationer, dog skal man nok til at overveje, den geografiske placering, da det ikke nytter at ligge dem i udkantsområder, hvor de færreste ansatte, ønsker og har svært ved, at etablere sig med familie. Man skal selvfølgelig også kigge på hvilke Militære etablissementer, der er billigst at drive, rummer mest udviklingspotentiale og indeholder flest blandede kapaciteter, da al samdrift med civile myndigheder mm, vil være en økonomisk gevinst for Forsvaret, og dermed de danske skatteydere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *