Antallet af trafikdræbte børn skal ned

Antallet af dødsofre i trafikken er over dobbelt så højt i Sydeuropa som i Nordeuropa.
Peter von Kohl
Strasbourg: Der skal fremover anvendes sikkerhedsseler i biler og minibusser under 3,5 tons, siger EU-Parlamentet, der under en debat i denne uge hér i hjembyen Strasbourg især lagde vægt på sikring af børn. Her peger Parlamentet på den kendsgerning, at kvæstelser i forbindelse med trafikulykker er den hyppigste dødsårsag for børn.

EU-Rådet havde i overensstemmelse med Parlamentet fastslået, at ikke alene skulle børn over 150 cm skal anvende selen, men Rådet kunne endda gå videre: Også børn, der er over 12 år, men mindre end 150 cm, skal anvende selen.

Det dramatisk høje antal af dødsofre i EU-trafikken (45.000 årligt) skal inden for de kommende ti år søges halveret. Det er især i Sydeuropa (Grækenland, Spanien og Portugal), at den er gal. Her er antallet af dødsofre langt over dobbelt så stort som i Nordeuropa (Storbritanien, Holland og Sverige).

Forskning og praktisk erfaring inden for EU-området har vist, at foruden grænserne for alkohol i blodet og hastighedsbegrænsninger er anvendelsen af sikkerhedsseler en effektiv foranstaltning til nedbringelse af antallet af dødsofre i trafikken.

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00