I sidste uge havde nytkampfly.dk den udsøgte fornøjelse at være med vores søstermedie Arktisk Nyt på kystvagtøvelse i Nordatlanten ombord på det danske inspektionsskib Vædderen, der er et af de fire skibe i Thetis-klassen, som sejler trofast rundt i de grønlandske og færøske farvande.

Vædderen og indtil videre to af de andre Thetis-skibe har gennemgået en større levetidsopgradering, som blev kombineret med den ombygning af skibenes helikopterdæk og -hangarer, som har været nødvendig for at skaffe plads til vores nye MH-60R Seahawk-helikoptere. De er nemlig temmelig meget større end de Lynx-helikoptere, som har været fast inventar på de danske inspektionsskibe siden starten af 1980’erne.

Vi gik mandag ombord på Vædderen i havnen i Reykjavik på Island. Til vores store skuffelse havde Vædderen måtte efterlade sin Seahawk på Færøerne, da den endnu ikke er fuldt checket ud til arktiske operationer. Derfor gav det ikke mening at have den med til den store arktiske kystvagtøvelse, som Vædderen gennemførte tirsdag til fredag i Danmarksstrædet sammen med kystvagtskibe fra Island, Norge og USA samt en isbryder fra den canadiske kystvagt og fly fra Danmark og USA samt helikoptere fra Island og Canada.

En Bell 412-helikopter fra den canadiske kystvagt lander på Vædderen. Foto: Andreas Krog.

Arktisk Nyt fik dog rigtig meget ud af det og har berettet intensivt om øvelsen ovre hos dem. Her på nytkampfly.dk fik vi trods Seahawk’ens fravær også et godt udbytte. Vi fik nemlig set det ombyggede skib og set en helikopter lette og lande fra det, ligesom vi fik vinket til adskillige lavtflyvende fly og helikoptere (og kravlet syv meter op og ned ad en skibsside på en rebstige – en såkaldt lodslejder – til og fra en gummibåd i rum sø).

Helikoptertilpasningen har dels bestået af en udvidelse og omorganisering af hangaren, så den blandt andet er blevet bredere. Og dels af en forstærkning af helodækket og monteringen af nye lys.

Levetidsopgraderingen og moderniseringen har blandt andet indbefattet installationen af et nyt smart system til at sætte skibets gummibåde i vandet. (Gummibåde, der over radioen bliver benævnt lillebror og lillesøster, mens skibet selvfølgelig er storebror). Systemet består blandt andet af et stort metalstativ, der “vipper” båden ud over siden. Her hænger den så stabilt i et ophæng og sænkes let og næsten elegant ned i vandet. Ganske smart.

Derudover har skibene fået installeret Terma’s kommando- og kontrolsystem C-flex, et nyt ildledelsessystem og en ny surveillanceradar. Den har betydet, at skibets radom er blevet ændret.

De fire skibe i Thetis-klassen skal afløses af nye skibe om godt 10 år. I et senere indlæg ser vi lidt nærmere på den proces og de overvejelser, som man skal gøre sig i den forbindelse.

I det lille kontroltårn over agterdækket i bagbord side gør Vædderens næstkommanderende klar til at modtage den canadiske helikopter. Foto: Andreas Krog.

 

Mekanikeren fra den canadiske besætning og Vædderens folk spænder helikopteren fast. Den har intet deck-lock system. Til gengæld har den flotation gear (de lange grå rør på mederne). Foto: Andreas Krog.

 

Et dansk Challenger-fly deltog også i øvelsen og fløj forbi Vædderen i lav højde for at sige hej. Foto: Andreas Krog.

 

Den islandske kystvagt råder over et Dash-8 fly. Foto: Andreas Krog.

 

Den islandske kystvagts Puma-helikopter. Foto: Andreas Krog.

 

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

  • Brian Pedersen siger:

    Sjovt nok så Jeg Vædderen ligge i havnen da jeg var i Reykjavik om søndagen og ligeledes det kanadiske kystvagtsskib samt det norske kystvagtsskib Andenæs, så jeg mistænkte der var en øvelse under opsejling. Sidste dag på vores ferie deroppe.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *