Kun den amerikanske regering og den britiske regering havde budt ind med oplysninger om henholdsvis F-35 og Eurofighter, da der torsdag i sidste uge ved midnat var frist for at svare på den request for information, som Belgien havde udsendt som led i sin jagt på et nyt kampfly. Derfor skulle man umiddelbart tro at Frankrig ved ikke at svare på RFI’en med oplysninger om Dassaults Rafale-fly havde trukket sig fra konkurrencen.

Den belgiske forsvarsminister Steven Vandeput bekræftede fredag, at kun USA og UK havde indleveret oplysninger indenfor tidsfristen. Men få timer før fristens udløb havde Frankrigs forsvarsminister Florence Parly fremsat en overraskende statement, hvor hun foreslog at Frankrig og Belgien etablerede “an in-depth partnership between our two countries to meet the need” som Belgien har for et nyt kampfly.

Præcis hvordan det franske forslag skal forstås, hersker der tvivl om i Belgien og i det internationale kampflymiljø. Men Vandeput sagde fredag til belgisk radio, at man først må vurdere den juridiske status af det franske forslag.

Han bekræftede desuden, at der er to kandidater i den officielle proces samt det franske forslag. Han sagde dog ikke noget om hvorvidt Belgien vil tage franskmændenes forslag med ind i overvejelserne eller om de kører videre kun med F-35 og Eurofighter.

Boeing og SAAB har tidligere trukket sig fra den belgiske konkurrence.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

5 Comments for this entry

  • Kenneth siger:

    Som bekant så drog sig Saab/Sverige ut ur den Belgiska upphandlingen.

    Men, skam den som ger sig, Saab har nu tagit fram en omarbetad version av Gripen C en så kallad Gripen Aggressor som ska spela rollen av ett övningsplan som ska användas för att stridspiloter ska få öva hur det är att möta en verklig motståndare.

    Saab med deras Gripen Aggressor är tänkt för de Amerikanska och Engelska marknaderna där de nuvarande aggressorplanen inte längre håller måttet.

    Storbritannien beräknas redan den här månaden gå ut med en förfrågan om vilka lösningar olika tillverkare kan erbjuda för en aggressor. En liknande förfrågan väntas från USA före slutet av året och det har tidigare talats om att USA siktar på ett färdigt avtal till 2019.

    Skulle Boeing/Saab vinna den Amerikanska upphandlingen av skolflygplan så finns där redan råmaterial till ett annat agressorplan men det ligger i så fall längre fram i tiden.

    https://www.svd.se/gripen-aggressor–tar-sikte-pa-usa-och-storbritannien

    http://www.janes.com/article/73993/dsei-2017-saab-presents-new-gripen-aggressor

  • E: Petersen siger:

    Og så rammer virkeligheden også Belgien som i Danmark(og stort set alle lande der vil købe moderne kampfly.

    Belgien havde regnet med at kunne købe 34 F-35 for 3,5 milliarder Euro – men tilbuddet lyder på 5,35 milliarder Euro +50%.

    Så Belgien må til lommerne eller, som Danmark, acceptere at opgaverne må løses med færre fly.

    http://www.lalibre.be/actu/politique-belge/les-f-35-coutent-presque-2-milliards-de-plus-que-prevu-craint-le-sp-a-5a64d101cd7083db8bb000d1

    Med Goggle translate går det lige med forståelsen 🙂

  • Martin G. siger:

    @ EP
    Findes der nogen måde man kan sammenligne med den danske pris.
    5,35mill EUR er ca. 39,8mill DKK for 34 stk.
    Ved man hvad den pris indeholder?

  • H. Eriksen siger:

    E. Petersen skrev: Så rammer vikeligheden Belgien.

    Min Kommentar: Vikeligheden ser også ud til at ramme USA.

    Og nu også EU: https://www.zerohedge.com/news/2018-01-21/shocking-interview-macron-admits-france-would-vote-leave-eu-if-referendum-held.

    Måske den vestlige verden har levet med en løgn siden 2001.

    Start en Nordisk forvars Alliance.
    Drop F-35 styrk Nationalt forsvar
    Vælg Grippen-E til hele Norden
    Bevar National stater og Danmark

  • E. Petersen siger:

    @Martin G.

    Nej det er som tidligere nævnt næsten umuligt at sammenligne priser direkte landene imellem.

    Norge er det eneste land der har været rimelig åbne omkring indkøbet som man læse om her med årlige opdateringer.

    https://www.regjeringen.no/no/tema/forsvar/innsikt/kampfly/hva-koster-egentlig-nye-kampfly/id710435/

    https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-73-s-20112012/id676029/sec9

    Husk at Norges tale indeholder reallønsvækst og inflation over 30 år vedr. drift modsat hvad mange andre lande oplyser.

    De listepriser der oplyses ligger i 2017 kr. fra ca 600 millioner(DK), 900 millioner i Holland, Japan Sydkorea, Australien med ca 1 milliard kr. per stk. .og så Norge med ca. 1,1-1,2 milliard pr stk.

    Så Danmark køber bare langt færre ekstra ting med oveni Fly away cost prisen prisen der er ca. 520 millioner kr./stk(80 millioner USD).

    “Flyaway cost is one measure of the cost of an aircraft. It values the aircraft at its marginal cost, including only the cost of production and production tools essential for building a single unit.[1] It excludes sunk costs such as research and development, supplementary costs such as support equipment, and future costs such as spares and maintenance”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *