Det kan godt være at F-35 projektet er blevet dyrere end forventet og forsinket. Det kan også godt være, at andelen af italiensk arbejde i F-35 projektet er lavt. Men alligevel bør Italien forblive i F-35 programmet, konkluderede Italiens rigsrevision fornylig.

Italien har nemlig investeret så mange milliarder Euro i F-35 projektet gennem årene, at det ikke kan betale sig at trække sig ud nu. Ifølge Rigsrevisionen så har Italien brugt 3,5 mia. Euro – svarende til 26 mia. kroner – frem til afslutningen af 2016 og andre 600 mio. Euro – svarende til knap 4,5 mia. kroner – i år.

De italienske partier diskuterer heftigt om Italien fortsat skal have 90 F-35 fly eller om der skal indkøbes færre fly. Det sidste advarer Rigsrevisionen dog imod. Det vil nemlig kunne afskære den italienske fly- og forsvarsindustri fra vital teknologi, som landet ikke har adgang til nu. Desuden vil det kunne gå ud over hvor meget F-35 arbejde der vil blive placeret på den såkaldte “Final Assembly and Check-Out”-facilitet (FACO) i Italien, hvor de italienske og hollandske F-35’ere på sigt skal samles.

I forvejen ser det ikke for godt ud for FACO’en, der fuldt udbygget vil være i stand til at samle 24 fly om året. Lige nu tyder alt på, at FACO’ens output vil peake i 2020-2022 med kun 10-13 fly om året. Det skyldes blandt andet at Italien for et par år siden reducerede sin bestilling af F-35’ere fra 135 til 90 fly, ligesom hollænderne kigger på at lade flere af sine fly samle i USA i stedet for i Italien.

Rigsrevisionen retter også et kritisk blik på netop reduktionen fra 135 til 90 fly. Det kan godt være det reducerede udgiften til nye fly med 5,4 mia. Euro. Men det kostede også den italienske forsvarsindustri 3,1 mia. Euro i mistede kontrakter. Især produktionen af “vingebokse”, som faldt fra 1.215 til 835 styk, har måtte holde for.

Rigsrevisionen vurderer at F-35 i øjeblikket skaber omkring 1.600 arbejdspladser i Italien netop nu. Det er langt færre end de mellem 3.400 og 6.300 arbejdspladser, som det var planen der skulle have været.

Oprindeligt skulle Italien have modtaget 10 F-35’ere i år. Det er blevet reduceret til otte fly, ligesom leveringstempoet i de kommende år er blevet sænket. Det er dog stadig planen til sidst at have 90 fly. For at kunne blive operative med flere fly ved udgangen af 2018, har Italien planer om at genforhandle aftalen med USA om at have fire fly stationeret på Luke Air Force Base i USA til træningsformål. I stedet skal flyene hjem til Italien og indgå i den almindelige pulje af operative fly. Det betyder samtidig, at de italienske piloters uddannelse og træning vil foregå i Italien og ikke på Luke Air Force Base sammen med de andre partnere inklusiv Danmark.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

5 Comments for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *