Den danske forsvarsvirksomhed MyDefence Communication har indgået et samarbejde med amerikanske Lockheed Martin, der som bekendt er producenten bag Danmarks kommende F-35 kampfly. Aftalen mellem de to har dog ikke noget at gøre med det samarbejde med dansk industri, som Lockheed Martin siger de vil etablere som følge af vores valg af F-35 – selvom de ikke er forpligtiget til noget som helst.

I stedet er det en udløber af Danmarks valg af MH-60R Seahawk-helikopteren tilbage i 2012. Det indkøb til omkring fire mia. kroner var nemlig – modsat F-35 anskaffelsen – bundet op på en modkøbsforpligtelse, som Sikorsky og Lockheed Martin (der i mellemtiden har købt Sikorsky) nu altså er ved at få gjort noget ved.

MyDefence Communication udvikler løsninger til at bekæmpe ulovligt brug af kommercielle droner, og netop denne teknologi har Lockheed Martin fået øjnene op for at
kombinere med deres egen drone Indago, der er udviklet til bl.a. politi og beredskab.

Systemet udviklet af MyDefence hedder KNOX og er et anti-drone alarmsystem, som analyserer signaler fra droner i et udvalgt område. Når en drone identificeres sætter
KNOX-systemet autonomt en Lockheed Martin drone i luften for at lokalisere droneoperatøren og sikre bevismateriale om gerningsmanden, gennem f.eks. billed- og
videomateriale. Det er nemlig herhjemme og i mange andre lande ikke tilladt at “nedskyde” en drone ved eksempelvis at jamme signalet mellem operatøren og dronen. I stedet lokaliserer KNOX-systemet og Indago-dronen droneoperatøren, så han nemmere kan fanges på jorden af politi eller vagtfolk.

Kombinationen af KNOX-systemet og Lockheed Martins Indago drone gør det muligt for myndigheder at reagere hurtigt på en trussel, selv i så store områder som en lufthavn, hvor lufthavnsvagter eller politi er udfordret med at finde frem til gerningsmanden i tide. Teknologien kan ligeledes anvendes ved offentlige arrangementer, som f.eks. koncerter eller festivaler, samt ved skoler, fængsler og kritisk infrastruktur.

Så for at fange operatøren af én drone sender man en anden drone i luften. Umiddelbart lyder det lidt spøjst. Men hvis luftrummet i nærheden af en lufthavn i forvejen er forstyrret af én drone, så gør det nok ikke så meget, at der kommer en drone mere. Hvis det kan være med til at fange ham eller hende, der ikke har fattet, at han/hun ikke må flyve lige der.

Lufthavne og fængsler er altså blandt de mest oplagte kunder. Men så er det vel ikke et samarbejde relateret til udvikling og produktion af forsvarsmateriel. Og så kan det vel ikke komme i betragtning som modkøb, vil den opmærksomme læser med lidt kendskab til modkøbsreglerne, måske indvende. Jo, fordi helikopterindkøbet med tilhørende modkøbsforpligtelse er omfattet af de gamle regler og fordi det her falder ind under kategorien “homeland security”. At MyDefence så måske også bruger det på det civile marked spiller ikke den store rolle.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *