Ordrebogen hos Eurofighter-konsortium bliver stadig tyndere og to af de fire produktionslinjer er allerede blevet lukket. Det er Airbus’ linjer i Tyskland og Spanien. Hos Leonardo i Italien bygger man de 28 Eurofightere, som Kuwait har købt. Når man er færdig med det, så er det ikke mere at lave – sådan som ordrebogen ser ud nu.

Hos BAE Systems i England er der på nuværende tidspunkt også udsigt til at det sidste fly ruller over produktionslinjen indenfor få år. I første halvår af 2017 leverede man de sidste fly i en stor ordre fra Saudi-Arabien og det er indtil videre ikke lykkedes at få Saudi-Arabien til at lave en “follow-on”-ordre, sådan som man havde sat næsen op efter. De første to ud af en ordre på i alt 12 fly til Oman er allerede leveret.

Tilbage er de resterende fly til Oman samt et mindre antal fly til Royal Air Force. Derfor har BAE Systems allerede nu planer om at sænke produktionstempoet fra 20 fly i år til 11 fly næste år. På den måde håber man at kunne holde produktionsbåndet kørende længe nok til at der er kommet nye ordrer i bogen. For det bliver særdeles svært at overbevise kunderne om at købe et fly, som ikke længere er i produktion.

Det var den klemme Boeing for alvor stod i med Super Hornet for et par år siden midt under den danske konkurrence. Nu har en række ordrer til US Navy og Kuwait lettet presset lidt. Men det er der stadig og da “gap filler”-ordren fra Canada ser ud til at være røget i vasken, så strammes nettet igen om Super Hornet-produktionens fremtid.

Mens Boeing allerede nu har takket nej til at deltage i den belgiske kampflykonkurrence, så er Eurofighter stadig med – og vil sikkert være det til den bitre ende, sådan som de var i Danmark. Også selvom F-35 er storfavorit. I Finland og Schweiz vil Eurofighter formentlig også byde sig til – og være med til den bitre ende. I de to lande står F-35 til gengæld ikke så stærkt. Et finsk køb af det amerikanske 5. generationsfly vil måske være for stærk en kop the for den store russiske nabo. Så vil Eurofighter og især svenske Gripen nemmere kunne accepteres i Moskva.

I Schweiz kan alting ske. Udskiftningen af F-5 Tiger-flyene gik som bekendt i vasken i 2013, da den schweiziske befolkning ved en folkeafstemning afviste at bruge penge på indkøbet af 22 Gripen-kampfly. Nu forsøger schweizerne igen at finde en afløser til de aldrende F-5, som kan supplere landets F-18 Hornet-fly. Kunne det være storebroderen Super Hornet eller de tyske og italienske naboers Eurofighter? Ja, hvorfor ikke? I Polen har man meldt ud, at man kun kigger på F-16 eller F-35. Og så er der selvfølgelig alle markederne uden for Europa. I Canada har jeg svært ved at forestille mig, at de ikke i sidste ende vælger F-35. I hvert fald som den langsigtede løsning.

Problemerne for BAE Systems bliver ikke mindre af udmeldingen fra Frankrig og Tyskland om at de undersøger muligheden for sammen at udvikle et nyt 5. generationskampfly. På grund af Brexit skal den britiske våbenproducent ikke forvente at blive inddraget i det arbejde. BAE må derfor sætte sin lid til det amerikanske F-35 program, hvor BAE dog også er den ene af de fem store primære underleverandører.

BAE Systems laver den bagerste del af F-35’s krop og hale. Sidste år blev det til 55 “ship-sets”, i år til 80 og 130 i 2018. Så det er ikke fordi der ikke er noget at rive i her. Balancen mellem Eurofighter og F-35 produktionen hos BAE Systems kommer dermed til at rykke sig gevaldigt. Og om bare 3-4 år laver BAE sandsynligvis nul Eurofightere og op mod 200 F-35-bagpartier om året.

Fremtidsudsigterne for Eurofighter er interessante set i et dansk retroperspektiv. For hvad nu hvis vi i juni sidste år havde valgt det potente to-motorede fly i stedet for F-35? Ja, så kunne de danske fly meget vel være blevet de sidste, der rullede af produktionslinjen. Og med den tysk-franske udmelding om et muligt kampflyprojekt samt den tyske flirten med F-35 og et muligt belgisk valg af F-35, så kunne vi om 20 år meget vel være den eneste eller den ene af meget få NATO-brugere af Eurofighter. Ligesom det havde været risikoen, hvis vi havde valgt Super Hornet. Men vi gjorde som bekendt ingen af delene. Vi valgte F-35, som Norge, Holland, UK, USA, Italien, Tyrkiet og sandsynligvis også Canada samt mange andre lande kommer til at operere i tusindtal i de næste 30-40 år.

Om timeprisen for at operere F-35 så bliver til at betale for os danske skatteydere eller vi må nøjes med kun at operere flyet når det er absolut nødvendigt. Og om vi har råd til at gå med i opgraderingsprogrammerne. Det spørgsmål parkerer vi i børneværelset. Ja, det må de rode med til den tid 🙂

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

21 Comments for this entry

  • Dan siger:

    Ja… Det er vel sådan landet ligger. Men hvad nu hvis vi havde valgt Gripen?

  • Kenneth siger:

    @ Dan Då hade ni haft mycket mindre att oroa er för – inte minst den ekonomiska biten…

    För att inte tala om att ni hade haft råd med betydligt fler plan samt att ni inte hade behövt skära ner så mycket i den övriga försvarsmakten.

  • Kenneth siger:

    PS Och som det är nu så ska Danmark böna och be LM om att få sälja varor tillbaka. Det hade ni inte behövt om ni hade gjort affärer med Saab.

  • KimE siger:

    Va tror ni att Tyskland och Storbritannien kommer att sluta använda EF innan det finns några ersättare?

    fa18 e/f/g köps fortfarande av USA. Australien har beslutat att uppgradera sina Growlers. De gamla f18 hornet har fortfarande en stor roll i US navy/marine trots sin ålder.

    F35 kommer att nå förväntad kapasitet mellan 2025 och 2030 tills dess kommer de äldre modellerna vara kung.

  • Kenneth siger:

    Om jag vore dansk och hade nåt att göra med F-35 så skulle jag ta mig en allvarlig funderare på hur dessa plan kommer att fungera väl de är ute i aktiv tjänst.

    Hur lång tid kommer det att ta innan alla barnsjukdomar har slipats ner? Gissningsvis x antal år?! Problem kommer det i alla händelser att bli det behöver man inte vara nån Einstein för att klura ut. Frågan är HUR stora problem…?

  • D. Jensen siger:

    Tak fordi de danske beslutningstagere valgte det fly, der dækker landets behov de næste mange årtier og ikke har lyttet til gruppen af F-35 hadere der hellere så, vi købte 4. gen fly F-18, EF, Gripen m.m., som om 10-15 år ikke kan bruges til andet end simpelt afvisningsberedskab.

  • Kenneth siger:

    @ D. Jensen

    Suck, säger jag bara…

  • D. Jensen siger:

    Ja suck du bare Kenneth for sandheden er nok svær at sluge for dig.

    Gripen NG taber den ene mulige ordre efter den anden. Fakta er: intet svensk jagerfly har fløjet en kampmission siden Congokrigen i tresserne så de har absolut NUL erfaring udover at vinke til hinanden i deres kampfly.

  • Schmidt siger:

    D. Jensen
    Vil det sige at 0 kampmissioner er = flyet ikke er godt. Hvad mener du ?.

  • KimE siger:

    Trump säger att Finland kommer att köpa ett stort antal av fa18e/f, detta trots att urvalsprocessen har flera år kvar.

    http://www.defensenews.com/air/2017/08/29/trumps-remarks-on-boeing-super-hornet-confuse-finnish-fighter-competition/

  • Kenneth siger:

    @ D Jensen

    Sanningen är att Gripen E är ett av världens absolut bästa stridsflyg. Saab har många decenniers tradition på området. De började inte tillverka plan igår… Redan den “flygande tunnan” var ett av världens bästa plan.

    Apropå bristande stridserfarenhet så gjorde både Gripen och svenska piloter MYCKET bra ifrån sig i Libyen och deras insats fick också MYCKET beröm från de i högsta ledningen! Och då säger du förstås att; de bombade ju inte så det räknas inte. Utan spaning så flyger bombplanen runt som blinda höns så…

    Jag ingen “F-35 hatare” däremot är jag mycket nöjd med att Sverige inte behöver vara beroende av andra länders plan. Visserligen har Gripen många komponenter från andra länder. Inte för att vi inte skulle kunna tillverka dem själva utan för att det blir mer ekonomiskt.

    Och tiden vill utvisa kostnaderna för F -35 inte bara i inköp utan allt som kommer därtill. Finns det pengar att flyga dem? Det finns ju fina simulatorer idag men flyga måste man ändå! Sedan får man hoppas att oljepriset håller sig på en låg nivå eftersom en F-35 drar en massa bränsle. Har läst så många olika siffror vad det kostar per timme så jag vågar mig inte på nån gissning – men DYRT blir det!

    Och medan piloterna, i brist på pengar sitter i sina simulatorer, så finns det jobb i överflöd med att serva planen! Hur många tekniker går det egentligen åt? Vet inte men de är många – och dyra – även de… Och tydligen inte helt lätta att hitta i sådana mängder som krävs.

    Näe, in Saab and Gripen we trust sen kan ni behålla F-35 för det kommer ni att behöva när ni ska bomba både ryssar, kineser och väl Nordkoreaner också…

    Till sist så måste jag göra dig besviken: Saab kommer att få fart på försäljningen av Gripen tids nog, flygaffärer går långsamt.

    Just nu fortsätter de utveckling och försäljning/leasing av Gripen C/D såväl som Gripen E/F.

    Deras hangarbaserade Sea Gripen behöver endast en beställare så får de upp en sån i luften med. Även om det är lite mer osäkert. Men Brasilien lär komma att behöva ett plan till de framtida hangarfartygen och de vill tydligen ha samma typ av flyg som de har i land.

    Sedan har de tillsamman med Boeing utvecklat ett nytt koncept för USA:s inköp av nästa generations skolflygplan. Det påstås att de har en bra chans att vinna den. Det återstår att se…

    Men ändå så är det inte dåligt av ett så litet land som Sverige att ha en sån imponerande flygindustri som Saab:s. Lägg därtill övervakningsplanen Swordfish och GlobalEye.

  • D. Jensen siger:

    @Kenneth

    Et langt indlæg, hvor du taler uden om det faktum, der er stadig ingen købere til Gripen NG og det er ikke andet end et simpelt 4. gen. afvisningskampfly.

    SAAB 29 blev bygget for over 60 år siden – det kan Sverige ikke leve højt på mere.

    Gripen fløj 0 kampmissioner i Libyen færdig BUM – man kan lave overvågning med alle fly – det gør vi i DK med Bla. Challenger og det har intet med et 5. gen kampfly at gøre.

    Danske piloter flyver hvad NATO kræver = 180 timer årligt, så al snak om simulator er nonsens – Svenske jagerpiloter flyver langt mindre i følge andre skribenter på her sitet.

    Og du kan drømme om Sea Gripen så længe du vil. Brasilien har ikke et hangarskib mere – det skrottes og de får aldrig et igen – så drøm videre.

    Sverige valgte at ophugge næsten 100 helt nye Gripen C/D, fordi de var fuldstændig outdated og så lykkedes det dem at lease ca. 30 stk. til andre lande der kun bruger dem til afvisning. Det vidner om et fly der er årtier bagud teknologisk og intet har med 5. gen kampfly at gøre.

    Boeing FX er et skolefly, det har intet med et 5. gen kampfly at gøre.

    At SAAB har en stor Aerospace division er fint for Sverige, men har intet med 5. gen kampfly at gøre.

    F-35 har en Kill Ratio på 20:1 mod 4. gen kampfly. De 22-27 danske F-35 vil i 2025 lammetæve de 70 svenske Gripen NG sønder og sammen – de svenske svenske piloter vil aldrig finde ud af, hvor F-35 var, når de blev ramt. Så når de 70 Svenske Gripen NG ligger som aske på jorden, vil der stadig flyve 20-25 danske F-35 rundt.

    Og i luft til jord missioner er Gripen NG doomed i fremtidens S-500 miljøer – Kun F-35 vil kunne nærme sig med forsigtighed.

  • Kenneth siger:

    @ D. Jensen

    “man kan lave overvågning med alle fly”

    Och man kan bomba med alla flyg. Det dubbeldäckade Swordfish-planet hjälpte till att sänka det “osänkbara” Bismarck!

    Saab har aldrig stått bättre rustade än idag och de kommer att fortsätta ta andelar men sånt här tar tid.

    I övrigt är det inte stort lönt att fortsätta den här diskussionen märker jag…

  • D. Jensen siger:

    @Kenneth

    Och man kan bomba med alla flyg. Det dubbeldäckade Swordfish-planet hjälpte till att sänka det “osänkbara” Bismarck!

    Men du glemmer det alle eksperter siger og som Red Flag viste. Der sendte man 4. gen kampfly og F-35 mod samme mål med moderne luftforsvar. 4. Gen kampflyene tabte ca 50 %. F-35 ikke mistede et eneste fly.

    Det siger bare noget om dit kendskab til F-35 og dets evner – men det er klart med dit indædte had til F-35 flyet er det nok svært, at acceptere dine fejlskud.

    Du starter også med at sende engelske bandeord efter et indlæg vedr. Danmark valgte rigtig med F-35.

    Så fortæller man Gripen NG er et 4. gen fly man stort set ikke har solgt.

    Så kommer du med falske modbeviser og fortæller om SAAB´s evner indenfor alt andet end kampfly der intet har med sagen at gøre.

    Og så slutter du af med, diskussionen er usaglig. JA for DU lagde bundlinjen !!!

    Og når du så henviser et bombefly der led store tab og var mere eller mindre ubrugelig indtil det gik i datidens stealthmode , ja så siger det næsten alt om dit kendskab til noget indenfor kampfly.

    For SWORDFISH fik først succes

    – Da man installerede en 1. gen radar på flyet

    – Man brugte det primært om Natten datidens stealth

    – Brugte torpedoer fra relativt lang afstand i forhold til alm. bomber.

    Men det siger dig nok ikke noget i dit F-35 hadeunivers – Men det fly skabte måske de første små grundsten til nutidens 5. gen fly.

  • E. Petersen siger:

    eurofighter ulykke i weekenden 🙁

    https://theaviationist.com/category/military-aviation/

  • Martin G. siger:

    @: D. Jensen
    1.
    Han startede ikke med et bandeord. Suck på svensk = suk på dansk.
    Tror at i er lidt “lost in translation”.

    2. Yenkerna har aldrig i et angribende scenario villet at F-35 skal flyve alene. Det har altid været meningen at det skulle følges med F-22. Uden F-22 får F-35 tæv af SU-35.
    F-35 er fremragende til at bombe 3. verdens lande, men Gripen er lige så god eller bedre. Den kan trods alt udstyres, med visse mod midler.

    3. De nationer vi skal bombe i fremtiden har ikke tilgang til S-300, 400 eller nyeste når det kommer.

    4. Skal vi købe SU-35 i stedet. De er billigere, de er klar og Putin siger ikke nej 🙂

  • E. Petersen siger:

    http://www.thedrive.com/the-war-zone/15088/three-eurofighters-involved-in-deadly-crashes-in-just-one-month

    Tre eurofighter crash med dødelig udgang indenfor en måned.

    Nu er det ikke sikkert det er flyet – men det giver nok ikke det bedste salgsargument for flyet.

  • E. Petersen siger:

    og det sidste svage håb om at sælge Eurofighter til Indonesien er slukket

    http://quwa.org/2017/11/01/indonesia-will-ink-su-35-flanker-e-fighter-deal-november/

  • Hans D siger:

    sikke dog en ualmindeligt hård tone,. der optræder i visse indlæg. Tør man spørge hvorfor?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *