I et stort rum i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses store grå kontorbygning i Ballerup ’s it-industrikvarter sidder omkring 25 mænd og kvinder med det ene ben trukket op under sig, klar til at springe. Altså ikke i bogstavelig forstand. Mere i en overført betydning.

Projekt Nyt Kampfly-kontoret er nemlig klar til at levere det nødvendige materiale, når Forsvarsministeriet og ministeren i løbet af efteråret vurderer, at tiden er inde til at forelægge aktstykket om anskaffelsen af 27 F-35 kampfly til Danmark.

Som generalmajor Henrik Lundstein, der er chef for Projekt Nyt Kampfly, siger, så har man trukket springbenet op. Det er et gammelt soldaterudtryk, der handler om at gøre sig klar til at springe op af en grøft, løbe over en vej og ned i grøften på den anden side af vejen. Da Lundstein var menig soldat, var ”Træk springbenet op” en almindelig ordre at give, hvis man lå i en grøft og snart skulle krydse en vej.

Den 12. juni sidste år besluttede forsvarsforligskredsen som bekendt, at Danmarks nye kampfly skal være F-35A Lightning II, der i sin spæde udviklingsfase blev kaldt Joint Strike Fighter. Det gjorde de på baggrund af et beslutningsgrundlag udarbejdet af Forsvarsministeriets særlige Projekt Nyt Kampfly-kontor.

Men hvad er der så sket siden og hvad arbejder kampflykontoret med nu?

For det første har kontoret fået ny chef og er organisatorisk blevet rykket fra Forsvarsministeriets departement til Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, hvilket også har indebæret en fysisk flytning fra det indre København til Ballerup.

For det andet har man ”genbesøgt” de mange informationer, som man indhentede i forbindelse med udarbejdelsen af beslutningsgrundlaget samt indhentet opdateret information med henblik på at konsolidere og præcisere grundlaget. For selvom det kun er godt et år siden at beslutningen blev truffet, så var man som bekendt reelt færdig med at udarbejde beslutningsgrundlaget et år før.

Desuden har man indhentet opdaterede priser og regnet på hvor mange reservedele og hvor meget supportudstyr det bliver nødvendigt at købe. Aktstykket skal nemlig være uhyre specifikt og indeholde stort set alt hvad der skal anskaffes. Foruden selve flyene, så skal der også anskaffes fire simulatorer samt våben og electronic warfare-systemer, hjelme og meget andet samt ikke mindst reservedele.

Det arbejde bliver ikke mindre kompliceret af det globale setup, som de danske F-35 fly indgår i. Vi får nemlig ikke vores eget lille lager af reservedele på en dansk flyvestation. Nej, vi bliver koblet op på et globalt system, hvor en defekt del sendes ind i ”systemet” og vi får en ny del retur, så vi ikke skal vente på at den oprindelige del bliver repareret. Når den er fixet, så får vi den ikke nødvendigvis tilbage. Nej, vi beholder den nye del vi fik og den reparerede del ryger ind i den fælles pulje, så den måske sendes videre til Tyrkiet, Holland eller Australien.

På den måde udnytter F-35 brugerne i fællesskab ressourcerne bedst, da alle ikke behøver at have lagre med reservedele. Vi har ”bare” en fælles pulje vi trækker på. Udfordringen for kampflykontoret er så på forhånd at estimere hvor stort det danske ”træk” forventes at blive. Her spiller faktorer som omfanget af internationale operationer og lignende ind. I de beregninger trækker man blandt andet på historiske data og ser på antallet af flyvetimer.

Dette setup betyder også, at der i de fleste tilfælde kun bliver brug for en lille håndfuld virksomheder i verden til at tage sig af reparationen af hver af reservedelene. De får defekte dele ind fra hele verden, reparerer dem og sender dem tilbage i puljen. På den måde får vi stordriftsfordele og sikkerhed for at der hele tiden er reservedele til rådighed. Det er i hvert fald ambitionen.

Mulighederne for de fleste danske virksomheder ligger ikke i så høj grad direkte i reparation af defekte dele. Her vil de sandsynligvis have problemer med at kunne levere den nødvendige kapacitet til at kunne følge med samt mangle certificering og track record. Desuden kræver det store investeringer ”up front” at gøre sig klar til at blive en spiller i dette game. Mulighederne for de danske virksomheder ligger derfor nok i højere grad i laget under som leverandører til de virksomheder, som står for reparationerne.

I regnestykket skal også indgå det forhold, at i første omgang seks af de danske F-35 fly bliver udstationeret på Luke Air Force Base i Arizona i USA, hvor de skal bruges til at oplære og træne danske piloter. I 2026 trækkes et enkelt fly hjem. Umiddelbart er det tanken at flyene kun skal bruges til at uddanne danske piloter. De skal ikke ”udlånes” til andre landes træning.

Endelig har kampflyanskaffelsen siden typevalget i juni sidste år flyttet sig fra at være en lukket proces omgæret af (lidt for meget) hemmelighedskræmmeri, til at være en meget åben proces, hvor store dele af Flyverstaben og hele Fighter Wing’en i Skrydstrup er blevet inddraget.

For udover selve den fysiske anskaffelse af flyene, så skal de to eskadriller også slås sammen til to flights i én eskadrille, ligesom der skal bygges om og bygges til i Skrydstrup. Noget, som nytkampfly.dk forhåbentlig snart tager til det sønderjyske for at se nærmere på. Byggeprojekterne omfatter blandt andet en simulatorbygning.

Summasummarum. Mens vi andre har været travlt beskæftiget med artilleri, lastbiler, missilradarer og meget andet, så har mændene og kvinderne i kampflykontoret arbejdet videre, så forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen gerne skulle kunne aflevere et knivskarpt og præcist aktstykke, der vil betyde, at han eller en efterfølger ikke skal tilbage til finansudvalget en dag og tigge om flere penge, fordi budgettet ikke holdt.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

6 Comments for this entry

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Fin artikel 🙂

  • Schmidt siger:

    der vil betyde, at han eller en efterfølger ikke skal tilbage til finansudvalget en dag og tigge om flere penge, fordi budgettet ikke holdt.
    🙂 Det kommer nok til, at ske alligevel 😉 Der vil være mange der kommer til, at sige. Hvad sagde vi. Og mange med røde øre der siger, Det kunne vi ikke vide, det er ikke min skyld.

  • Jack siger:

    Seks træningsfly! Hvordan kan det være nødvendigt til at styrkeproducere til, teoretisk set, 21 kampfly? Ja, måske endda kun 15, da de sidste seks er en option?

  • leif siger:

    Hop,siger USA,og så hopper vi altså!!!!Hvorfor skal vi acceptere 6 fly som gidsler i USA.????

  • Allan Bager siger:

    Jack
    Og vil man så holde en hel flyvestation åben for bare 15 fly ?
    Nu skal der jo forhandles nyt forsvarsforlig .
    Der er jo ikke skrevet under på nogen af byggeprojekterne i SKP endnu …

  • Jc siger:

    Jeg undrer mig også over nævnelsen af finansudvalget.

    Den vedtagede aftale om købet gør det klart at pengene til indkøbet skal hentes fra råderummet i forsvarets materielplan, samt ved effektiviseringer i forsvaret.

    Det er også gjort klart at indkøbet af de sidste seks fly gøres betinget af at der er penge til det i budgettet.

    Aftaleteksten afslører også hvor lidt politikerne satte sig ind i købet, da aftalen fra sidste år ligger op til at det fly der skal købes er F-35A Joint Strike Fighter. Det kan jeg godt forstå, da det tilbudte Lightning II på flere områder er ringere end den lovede Joint Strike Fighter, men hvordan de forventer at få det fly USA opgav at få bygget er et godt spørgsmål.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *