Flyproducenten Boeing skal opgradere US Navy’s flåde af F/A-18E/F Super Hornet til den såkaldte Block III-konfiguration. En opgradering til en samlet værdi af omkring 1,8 mia. kroner over fire år. Det fremgår af US Navy’s budgetforslag for 2018.

Flyene vil få en række store og små modifikationer, som skal sikre, at flyene er relevante og effektive overfor nye og avancerede trusler. Ordren fra US Navy er et klart signal om at Super Hornet også vil være her efter år 2029.

Ifølge US Navys 2018-budget, så vil opgraderingerne til Block III inkluderer ”avanceret netværksarkitektur”, ”avanceret cockpitdisplay”, en mere kraftfuld computer og mulighed for at sende større mængde af data videre til andre fly og styrker. Flyene skal også udstyres med såkaldte ”konforme brændstoftanke”, der vil øge flyets rækkevidde og reducere behovet for eksterne brændstoftanke monteret under vingerne og dermed give plads til flere bomber og missiler.

Desuden indgår ”advanced signature enhancements” også i opgraderingen. Det handler om at øge flyets ”stealth-evner” ved at reducere flyets radarsignatur. Det kan eksempelvis være ved hjælp af ny bemaling. Endelig så arbejder Boeing allerede på at udvikle og integrere en langtrækkende infrarød sensor, som vil gøre Block III-flyene i stand til at opdage og følge avancerede trusler på lang afstand.

Ifølge Boeing, så vil opgraderingen til sammen gøre Super Hornet i stand til at operere side om side med F-35 Stealth-flyene.

“You can have an F-35 in its very stealthy way doing a deep-strike mission with Super Hornet providing air superiority at that same range, or you can have Super Hornet carrying large standoff weapons that F-35 cannot carry, with F-35 providing some air cover. You get very mission-flexible, so range is important,” siger F-18 program manager Dan Gillian fra Boeing til Aviation Week.

Planerne om opgradering af Super Hornet-flåden er ekstra interessant når man ser, at US Navy på samme tid ikke ønsker penge til ”Next Generation Fighter”, der er tænkt som efterfølgeren til Super Hornet en gang ude i fremtiden. US Navys next generation-fly indgik i det værnsfælles ”Next Generation Air Dominance (NGAD)”-projekt sammen med et US Air Force-fly. Men nu er NGAD-projektet kun finansieret af USAF og en hangarskibsversion indgår ikke i overvejelserne.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

11 Comments for this entry

  • Schmidt siger:

    You get very mission-flexible.
    Ja det kunne DK også have givet Europa. Hvis vi havde valgt Grippen. Efterhånden får alle F-35, tror det vil være godt med lidt forskelligt.

  • E. Petersen siger:

    Det er i mine øjne kun tale om en opgradering som under alle omstændigheder skulle gennemføres.

    “Boeing originally suggested upgrading the Super Hornet fleet to Block III back in 2008. ”

    F-18SH vil, som det altid har været planlagt, skulle flyve sammen med F-35C som F18 og F-18SH gør det i dag. Primært bagved som støtteenhed (samme funktion som F-18 bruges til nu)

    Det er flere år siden at den endelige udfasningsdato for F-18SH blev skubbet fra 2030+ til 2040+

    Men lige meget, hvor lang tid man planlægger at flyve med F-18SH sætter antallet af nye fly grænsen.

    I 2017 er der planlagt 14 fly og disse vil med 330 timer årligt være slidt op i 2042. Og i 2037 vil der være under 150 F-18SH tilbage totalt set.

    Det har Danmark gennemskuet, så Boeings salgstaler om en lys fremtid for F-18SH holder ikke. Det er ikke andet end tom sælgersnak.

  • GD siger:

    @ EP

    Prøv lige at tag et kig på (PDF) side 71 her. Det er en flerårig kontrakt (MYP). Hvis det går igennem leveres sidste F-18E/F i 2023-2024.

    De skulle have forkortet kontrakten med et år, men leveret de samme antal fly, for de sidste kommer ikke rigtigt til at gøre en forskel på deres shortfall. Hornet SLEP skulle gerne være overstået og USN vil have fået leveret 100 F-35C til operativ brug til den tid.

    http://www.secnav.navy.mil/fmc/fmb/Documents/18pres/APN_BA1-4_BOOK.pdf

  • E. Petersen siger:

    @GD

    tak for linket

    Mener du ikke 2021 !!! synes ikke jeg kan finde 2024 noget sted.

    Jeg regnede ud fra en leveringstid på 24 måneder fra nu med Gns. 8000 timer. altså at de 14 fly blev leveret om 2 år – men kan godt se de skubbes til medio 2021 (er det mon kuwaitordren der skubbes ind imellem).

    Men beregningsmæssigt rykker det stadig ikke ved at det sidste F-18SH fly er slidt op i 2042 (måske 2043)

    For der skal stadig en vis akkumuleret timeantal til for at holde platformen flyvende og efter 2035 er den i frit fald(de store produktionsserier er slidt op).

  • GD siger:

    De sidste 15 SH bestilles i FY2022 (der begynder november ’21) og med 12-14 mdrs leveringstid bliver det til 2023-24.

    Jeg tror også det er Kuwaitordren der skubber til tingene.

    Det rykker ikke ved din analyse, ud over at jeg mener det sker nogle få år tidligere. Men det er petitesser.

    I øvrigt, bliver det overhovedet til en interim fighter i Canada, eller bliver F-35 interim fighter?

    http://www.ctvnews.ca/mobile/politics/canada-looking-at-all-options-for-new-fighter-jet-sajjan-1.3452019

  • Schmidt siger:

    Det er vist ikke kun deres F18. Men også derse F16 der får er lille opdate.http://alert5.com/2017/06/15/usaf-wants-to-upgrade-841-f-16cds-to-13856-airframe-hours/
    Kunne det have været noget for os ???.

  • E. Petersen siger:

    Opgraderingsprogrammet med F-16 har været oppe at vende adskillige gange inden for de sidste 10 år – men presset for en opgradering er vokset i takt med forsinkelserne på F-35 programmet.

    De Nuværende stel i DK er slidt helt ned og opdateringen er derfor ikke anvendelig på DK´s F-16.

    Og set i lyset af Finansieringsmodellen for vores F-35 indkøb ville der heller ikke kunne spares en krone.

    Jeg har stadig svært ved at tro USA har råd til at bygge 2500 F-35 men med de nye stigninger i USA´s forsvarsbudget + nogle flere er der selvfølgelig på den lange bane.

    Men følgende konklusion er meget rammende for hvorfor jeg synes Danmark i sidste ende valgte rigtigt.

    “But one also has to remember that buying a fighter is less about aircraft performance or even military requirements than pure simple geopolitics. Buying a jet means you as a military are tying yourself into a strategic alliance with another country and its hardware. For many nations, making sure they are able to tie seamlessly into the Pentagon’s forces is of paramount importance. So even if you buy American, unless it’s a variant operated by the U.S. military, you might end up with an expensive boutique fleet with a lot of expensive maintenance bills.”

    http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/air-war-could-f-15-kill-f-35-stealth-fighter-dogfight-21149?page=2

  • D.Staal siger:

    @E.Petersen Jeg er helt enig i din betragtning af der højest sandsynligt ikke bliver købt 2500 F-35. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
    Og ironisk nok så bliver DK med 27 eller færre fly lige netop en “boutique fleet operator” af et meget meget dyrt fly, som jeg stædigt fastholder aldrig vil kunne opnå alt det LM har reklameret med at den ville kunne.
    Superhornet kommer til at operere indtil engang i 2040+, og dette med en stor flåde. US Navy er en meget tvivlende modtager af F-35C, og de er allerede begyndt at kigge forbi den mod en sjette generations jager.

    Med hensyn til at man køber alliancer når man køber udstyr er der jo nok til dels noget om. Men når alt kommer til alt er vi trods alt stadig medlem af NATO, så den vægt der er lagt på med at vi køber USA’s hjælp ved købet af F-35 mener jeg stadig at der er lagt alt for stor vægt på.
    Jeg er stor tilhænger af et stærkt nationalt forsvar, og også stor tilhænger af et stærkere europæisk forsvar, og jeg mener man burde slå til nu med at udbygge samarbejdet med andre europæiske lande set i lyset af de vage meldinger der kommer fra staterne vedrørende et eventuelt forsvar af et NATO medlemsland.
    Istedet for hele tiden at læne os op af USA, burde vi stå langt mere på egne ben her i landet, og det irriterer mig enormt når eks. Statsministeren hele tiden skal udtale sig om at USA er DK’s tætteste allierede, hvilket jeg ikke mener er rigtigt mere.
    Danmark har købt katten i sækken med F-35, det er et forkert valg, og vil koste os langt mere end man er villig til at indrømme, og jeg mener historien vil vise dette.
    Læs denne artikel om hvor F-35 bla. står nu.
    http://warisboring.com/the-f-35-just-got-1-7-billion-more-expensive/

  • E. Petersen siger:

    @Staal

    Jeg vi bliver nok aldrig enige om levetiden for F-18SH – men pointe er som sagt bare, at alle store F-18 produktionsserier er slidt op i 2035 selv med 9000 timer og som du selv nævner arbejder man på 6. gen flyet som skal indfases ca medio 2035 og frem. Og jeg nægter at tro US Navy flyver med 3 platforme.

    Jeg har aldrig forstået konceptet med F-35C. Man har bygget ca 2000 F18(SH) A-F og de skal erstattet af 330 F-35C indtil videre – ved godt F-35C har flere flyvetimer per stel – men alligevel hænger det ikke sammen i min verden, med mindre USA bevidst fremover vil nedskalere brug af super carrier til fordel for assultships – men de bygger 10 nye super carrier til erstatning for de 10 gamle.

    Jeg er også enig med dig i Europa burde have stået sammen. Men fakta er at Sammenholdet i Eurofighter projektet er nærmest lig nul og den alternative kandidat Gripen har indtil videre ikke udvist det store salgspotentiale.

    OG det vil en evt. enegang af Danmark ikke ændre på så ender vi bare som Østrig.

    Man kan selvfølgelig tro på den økonomiske kalkule for F-35 til Danmark eller lade være. Jeg tror på den i og med vi primært vil træne i USA, udliciterer de meste service og køber flyet med en meget lille reservedelspakke.

  • Thomas Larsen siger:

    Mig-35 skulle være parat om et par år:

    https://www.defensetech.org/2017/06/23/mig-35-russia-4-gen-light-fighter-combat/?ref=yfp&mobile=1

    Artiklens beskrivelse af design-filosofien, fik mig til at tænke lidt på Gripen, kombineret med den “ruggedness” som russiske fly er kendt for.
    Interessant for diskussionen om F-35’s A2A-færdigheder, nævner artiklen “extreme maneuverability”, et træk flyet forøvrigt deler med f.eks. T-50 PAK-FA (rusisk stealth-fly). Man må derudaf konkludere, at Rusland ikke betragter close-range a2a, som forældet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *