Typevalget fejrer 1 år

9. juni 2017

Foto: Jacob Bøtter / Wikimedia Commons.

Foto: Jacob Bøtter / Wikimedia Commons.

I dag er det præcis et år siden at to partier meldte sig ud af forsvarsforliget og de øvrige forligspartier blev enige om at Danmark skulle købe 27 F-35 Lightning II-kampfly. Forud var gået præcis fire ugers “debat” på baggrund af regeringens fremlæggelse den 12. maj af beslutningsgrundlaget.

Hvad er der så sket siden i kampflyprogrammets arbejde? Først og fremmest lidt organisatoriske småtterier. Direktøren er rejst og en ny udpeget. Kontoret er flyttet fra ministeriet i Københavns indre by til materiel- og indkøbsstyrelsen i Ballerup.

På kontraheringsniveau “forhandler” man fortsat om den endelige kontrakt, som skal munde ud i forelæggelsen af et aktstykke i Folketingets finansudvalg. Det vil sandsynligvis ske til efteråret. Det står ikke helt klart om forsvarsministeren inden da vil forelægge aktstykket for forsvarsforligskredsen til orientering og eventuel kommentering. Aktstykket vil sandsynligvis blot blive behandlet i finansudvalget ligesom så mange andre aktstykker, hvor ministre får det endelige grønne lys til at bruge penge fra finansloven på dette og hint. I et aktstykke oplyser en ressortminister hvilke(n) konto på finansloven pengene tages fra.

Der er på nuværende tidspunkt ikke noget der tyder på, at beslutningen skal behandles i selve folketingssalen. Men det kan naturligvis ikke udelukkes at et af partierne udenfor kampflyaftalen stiller en eller anden form for beslutningsforslag. Så får vi lidt debat og det vil være det. Det kan heller ikke udelukkes, at et af partierne indkalder ministeren i samråd i folketingets forsvarsudvalg. Det er det middel de har.

Hvis ministeren i aktstykket beder om markant flere penge (eksempelvis på grund af valutakursudsving) end det blev aftalt for et år siden at flyene skulle koste, så vil det uden tvivl give store bølgeskvulp og få debatten til rase i nogle dage og uger op til behandlingen i finansudvalget. Og det vil være det. Partierne bag sidste års aftale vil lade aktstykket passere igennem og den endelige kontrakt kan underskrives.

På det operative niveau er man så småt i gang med at “mande op” og i første omgang finde de folk, som skal stå for at forberede ikke mindst Flyvestation Skrydstrup og vedligeholdelsesstrukturen inklusiv hovedværkstedet på Flyvestation Aalborg på at tage imod de nye fly. Først når vi nærmer os leveringstidspunktet vil piloter og mekanikere blive sendt til USA på oplæring. Sandsynligvis på Eglin Air Force Base i Florida og Luke Air Force Base i Arizona. Det er her de andre partnerlandes fly bliver fløjet hen, når de er rullet ud fra Lockheed Martins fabrik i Fort Worth, Texas.

På det industrielle niveau er der ikke sket så pokkers meget bortset fra nogle Terma-kontrakter. Lockheed Martin og de fem primære underleverandører er mødtes med dansk forsvarsindustri og to ministre i Washington, ligesom LM fornylig var i Danmark med repræsentanter for alle den gigantiske virksomheds forretningsdivisioner. Endnu er der ikke kommet så mange konkrete aftaler ud af det. Da LM og F-35 ikke er omfattet af de normale modkøbsforpligtelser forbundet med salg af militært isenkram, så behøver de heller ikke lave en eneste aftale med danske virksomheder. Det har de dog tænkt sig at gøre alligevel, forsikrer de.

På udviklings- og produktionsniveauet hos Lockheed Martin (LM) og Joint Program Office (JPO) i USA er situationen lidt som den plejer at være. Roen har lagt sig efter et par hektiske måneder mellem valget af Trump i november sidste år og indsættelsen i januar. Det var som bekendt her F-35 pludselig blev emnet i op til flere markante tweets fra Trump samt et emne på hans store pre-indsættelsespressemøde. I slutningen af januar landede LM og JPO en aftale om stykpris for flyene i LRIP10-puljekøbet (som Trump tog æren for var kommet ned) og man er nu ved at varme op til næste puljekøb. Derudover har der været chefskifte i JPO, der er partnerlandenes fælles “indkøbskontor”, der på vegne af os alle agerer som “kunden” overfor LM.

På LM-fabrikken i Fort Worth er man ved at “rampe up” til i første omgang at kunne bygge 170 fly om året og sidenhen endnu flere. Og i Italien og Japan er de på de såkaldte FACO’s (Final assembly and Check-Out) også så småt ved at komme op i gear.

På det internationale operative niveau har Italien og Israel fået de første af deres fly med hjem fra Luke Air Force Base og erklæret dem operative. Og inden længe er det Australien, Holland og Norges tur. US Air Force har været på Europa-turné med nogle F-35’ere og kommer til Paris Air Show med flyet.

Hos de flyproducenter, der ikke overraskende tabte sidste år, har tingene udviklet sig vidt forskelligt. Ingen har hørt fra Airbus siden de få dage efter typevalget udsendte en vred pressemeddelelse og herefter satte sig på et fly tilbage til Manching nær München. Boeing har vi som omtalt flere gange til gengæld hørt en del fra. Ikke i form af store reklamekampagner med plakater i busskure og reklamer i radioen. Men i form af en aktindsigtsanmodning og en stævning endnu inden forsvarsministeriet har færdigbehandlet aktindsigtsanmodningen.

I tirsdags var første telefoniske retsmøde i sagen, der kommer til at køre sin træge gang i retssystemet resten af året – og sandsynligvis næste år. Og det er i virkeligheden blot en forret. For den aktuelle sag handler kun om hvor meget Boeing kan få aktindsigt i. Den egentlige sag kommer til at dreje sig om det Boeing så har fundet frem til når/hvis de får aktindsigt i. Hvis altså Boeing synes at de finder beviser på, at Danmark har favoriseret F-35. I så fald starter vi forfra med en ny stævning og hele retsmøllen. De danske F-35’ere er sandsynligvis for længst leveret (i hvert fald til Luke Air Force Base) inden den sag endda finder sin afslutning – hvis Boeing vælger at forfølge sagen til den bitre ende.

I juli vender vi tilbage med en lille sommerserie om status på kampflykontoret og det øvrige forsvars arbejde med kampflyanskaffelsen.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *