På tirsdag afholder Københavns Byret det første retsmøde i sagen om Boeings stævning af Danmark for ikke at give tilstrækkelig aktindsigt i materialet bag kampflybeslutningsgrundlaget. Det bekræfter flere kilder overfor nytkampfly.dk.

Der er dog kun tale om et telefonmøde mellem en byretsdommer, Boeings advokater og Kammeradvokaten, som repræsenterer Forsvarsministeriet. Her skal aftales praktik forud for et egentligt retsmøde.

Det kan dog meget vel vise sig, at sagen slet ikke skal behandles af Københavns Byret. Byretten har siden Boeings stævning i starten af marts tygget på, om det er en sag for dem, eller om de med det samme skal henvise den til landsretten.

Som omtalt tidligere, så er sagen her kun en form for forspil til en eventuel egentlig retssag om typevalgsgrundlaget og kampflykontorets konklusioner. Den handler nemlig kun om omfanget af det materiale, som Boeing kan få aktindsigt i. Boeing søgte den 15. september sidste år aktindsigt i al korrespondance om kampflyanskaffelsen i Forsvarsministeriet og Forsvarskommandoen samt underliggende myndigheder i perioden fra 2005 til 2016.

Enhver førsteårs-journaliststuderende ved, at man slet ikke kan søge så bredt om aktindsigt. Man skal indsnævre sin forespørgsel. Det har Boeing indtil videre ikke ønsket.

I kampflykontoret har man sendt Boeings advokater telefonbog-tykke bunker af aktlister, som de så har kunne plukke relevante dokumenter ud fra. Det startede man på før stævningen og det er man fortsat med efter stævningen blev indgivet. For i kampflykontorets optik, så er aktindsigtssagen ikke afsluttet. Der er ikke truffet nogen endelig afgørelse. Derfor har Boeing stævnet Danmark for at træffe en afgørelse, som man endnu ikke har truffet(!).

Byretten forventes inden for kort tid at beslutte sig for om de selv vil tage sagen, eller sende den videre til Østre Landsret. Uanset hvad, så vil der sandsynligvis ikke komme nogen afgørelse på denne side af sommerferien. Så der kommer formentlig til at gå mindst et år fra Boeing ansøgte om aktindsigt, til retten har taget stilling til om Boeing kan få den aktindsigt, som de indtil videre ikke har fået afslag på at få.

Først derefter kan en eventuel retssag om typevalgsmaterialet starte. Gad vide hvad der kommer først. Danske F-35 fly ud fra Lockheed Martins samlebånd eller en afgørelse i sagen?

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

11 Comments for this entry

  • GD siger:

    Fra ovenstående link

    “The U.S. Navy has decided to fund Boeing’s fighter division to upgrade the service’s F/A-18E and F/A-18F Super Hornets to the “Block III” configuration. The most recent budget request from the U.S. Navy allocates $264.9 million over the next five years to upgrade the Super Hornet fleet with more advanced avionics and sensor capabilities, according to Aviation Week.”

    Tilsvarende for F-35
    “As the F-35 Joint Strike Fighter transitions from its development phase to follow-on modernization, the Air Force, Navy and Marine Corps are seeking a total of $587 million in fiscal year 2018 to support F-35 Block 4 development — more than double what they requested in FY-17. International partners are also chipping in $212 million, bringing the total projected Block 4 funding for FY-18 to $799 million, according to budget documents.”

    https://insidedefense.com/daily-news/f-35-block-4-funding-request-doubles-services-fy-18-budgets

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Så Block 4 er allerede oppe på 5,5 mia. kr for ’17 og ’18?

  • GD siger:

    Det er da vist 5,3 mia kr for 2018 alene.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Nej, det er små 4 mia. kr. Men, hvordan stiller Danmark sig til yderlige finansiering? Har vi lukket kassen i eller fortsætter vi med at betale som partnerland.

  • GD siger:

    Det 587 + 212 = 799 for FY18. Til dagens kurs 5,3 mia dkk

    Vi betaler til festen via PFSD MOU. Se Annex F tabel 1.3.

    http://www.jsf.mil/downloads/documents/JSF_PSFD_MOU_-_Update_4_2010.PDF

  • GD siger:

    Fra samme dokument.

    5.2.3
    A Financial Cost Ceiling of 13.250 billion TY U.S.
    Dollars for shared follow-on development non-
    recurring costs. The estimated allocation of the
    costs for this Financial Cost Ceiling among the
    Participants is depicted in Annex F (Estimated
    Allocation of Financial Cost Ceilings).
    5.2.3.1
    Each Participant will contribute to the
    shared non-recurring costs of follow-on
    development incurred from the beginning of
    the follow-on development efforts to the end
    of that Participant’s production run.
    5.2.3.2
    Each Participant will also contribute to the
    shared non-recurring costs of follow-on
    development efforts incurred after its
    production run, if it wishes to receive
    Information generated in the performance of
    such follow-on development efforts or to
    purchase a retrofit kit or equipment that
    results from those efforts.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Du har ret. De 212 mio. USD er oven i de 587 mio. for ’18 alene.

    Nu kan jeg desværre ikke finde de relevante link, men fastfrys vi ikke på et tidspunkt betalingen?

  • GD siger:

    Det er muligt, men i så fald der skal flere detaljer til for at låse min hukommelse op. Der er mange dokumenter, her fandt jeg lige et hvor man kan læse at DK fik en rabat på 12 mio $ for at stille et F-16 til rådighed for testflyvingerne.

    https://www.state.gov/documents/organization/202240.pdf

    Kan det være at du tænker på loftet (financial cost ceiling) over vores betalinger til hhv. SDD og PFSD, dvs USA æder overløbet?

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Det kunne det sagtens være. I sin tid satte vi et par milliarder af, som skulle række 45 år, hvis jeg husker korrekt.

    Men, for et par år siden mener jeg bestemt, vi satte beløbet ned eller fastfrøs det på under 2 mia. kr.

    Block 4 ligger jo uden for SDD, ikke sandt?

    Skal vi betale til udviklingen af Block 4 og kører vi videre med vores Block 3F til Block 5 eller 6?
    Eller tager vi 15 Block 3F og så 6-12 Block 4?

  • GD siger:

    Som jeg læser MOU bidrager vi med max $330 mio (2,2 mia DKK)for SDD og PFSD ud til det sidste fly er leveret til DK, så block 4 udvikling er inkluderet, og måske også den iteration af block 5.

    Fremover er modellen så, som jeg forstår det, at der betales efter hvor mange fly man har købt eller vil købe (program of record). Dvs. det ligger til at DK efter levering af det sidste fly vil skulle bidrage med ca. 1%. Til den tid skulle behovet for finansiering helst også være en del mindre.

    Om der skal opgraderes er noget der besluttes af det enkelte partnerland. Det kommer an på hvilke blocks vores fly bliver leveret med, og hvor aggressivt vi opgraderer, som igen er afhængigt af hvad de forskellige blocks indeholder.

    Vi ved mere når vi underskriver kontrakten (i år?), og når det bliver annonceret her en gang i efteråret hvad block 4 indeholder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *